מבצע "מחנות קיץ" נגד צבא הטרור האיראני

מבצע "מחנות קיץ" של צה"ל בצפון השומרון הוא מכת נגד מקדימה על צבא הטרור שאיראן בנתה במטרה להשתלט על יהודה ושומרון ולחדש את פיגועי ההתאבדות בתוך ישראל. גורמי ביטחון בכירים מסרו כי מטרת המבצע הינה לגדוע את יכולות גדודי הטרור, להשמיד תשתיות טרור שהם הקימו ובהן מעבדות לייצור מטעני חבלה, לתפוס אמצעי לחימה ולעצור מחבלים מבוקשים.

כוחות גדולים של צה"ל בסיוע השב"כ פתחו לפני 4  ימים במבצע גדול נגד קבוצות הטרור החמושות בצפון השומרון ובבקעת הירדן,צה"ל פועל בעיקר באזורי ג'נין וטול כרם וגם במחנה הפליטים אלפארעה בבקעת הירדן.

קבוצות הטרור האלה הוקמו במהלך בשלוש השנים האחרונות ע"י איראן, בסיוע ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי בערים ג'נין, טול כרם ושכם ומחנות הפליטים והכפרים הצמודים להן והן דחקו החוצה את כוחות הביטחון של הרש"פ.

על פי גורמים ביטחוניים בישראל, בשטח עצמו יש בין 800 -1000 מחבלים חמושים מצויידים בנשק וחומרי נפץ שהוברחו מאיראן, דרך הגבול עם ירדן, הן מאורגנות בקבוצות הנקראות "גדודים" וממומנות על ידי איראן ונקראות בעגה הביטחונית "צבא הטרור של איראן".

את הצבא החדש הקים הגנרל חוסיין סלאמי, מפקד "משמרות המהפכה" של איראן בשיתוף עם זיאד אלנח'אלה, מזכ"ל ארגון הג'יהאד האסלאמי וצאלח אלעארורי שהיה מפקד הזרוע הצבאית של חמאס וחוסל בביירות.

באחרונה גובר השימוש של הקבוצות האלה במטעני חבלה, בשטח הוקמו מעבדות לייצור מטעני חבלה גדולים וחגורות נפץ למחבלים מתאבדים, המחבלים מטמינים מטעני חבלה בצירים עליהם נעים כוחות הביטחון והמתנחלים.

במהלך פעילות כוחות צה"ל עד כה התגלו מטעני חבלה רבים, גם כמה מטעני חבלה במשקל 100 ק"ג כל אחד.

הדרג המדיני החליט ליזום את המבצע ולהנחית מכה מקדימה על קבוצות הטרור לאחר הפיגוע בתל אביב והודעת הזרוע הצבאית של חמאס על חידוש פיגועי ההתאבדות בתוך ישראל.

מידע מודיעיני כי חוליית מחבלים מתכננת לבצע חדירה לישוב ישראלי בצפון השומרון ומעשי טבח,כמו הטבח בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר, זירז את ההחלטה לצאת למבצע.

מבצע " מחנות קיץ" הינו המבצע הגדול ביותר ביהודה ושומרון נגד קיני הטרור ב-20 השנים האחרונות מאז מבצע "חומת מגן" בשנת 2002.

גורמי ביטחון בכירים מסרו כי מטרת מבצע "מחנות קיץ" הינה לגדוע את יכולות גדודי הטרור, להשמיד תשתיות טרור שהם הקימו ובהן מעבדות לייצור מטעני חבלה, לתפוס אמצעי לחימה ולעצור מחבלים מבוקשים.

שב"כ פועל בצמוד לחיילי צה"ל בשדה הקרב,עשרות רכזי וחוקרי השב"כ מפעילים מקורות בשטח וחוקרים שבויים ומזרימים מודיעין שוטף ותמונת מצב למפקדי צה"ל.

עד כה חיסל צה"ל עשרות מחבלים בהם המחבל מוחמד ג'אבר, המכונה "אבו שוג'אע", ראש הג'יהאד האסלאמי בטול כרם האחראי לפיגועים רבים ורצח האזרח הישראלי אמנון מוכתר ז"ל ואת המחבל וויסאם חאזם, ראש החמאס בג'נין.

במהלך המבצע נפצעו עשרות מחבלים ונעצרו כמה עשרות נוספים, המבצע יימשך גם בימים הקרובים והוא אינו מוגבל בזמן.

במבצע משתתפות שתי חטיבות של צה"ל מתוגברות בכוחות מיוחדים ויחידות מסתערבים תוך שימוש בכטב"מים שמחסלים מהאוויר מחבלים חמושים.

גורמי ביטחון בכירים אומרים כי צה"ל חייב לסתום את הפרצות בגבול עם ירדן שממנו מוברחים אמצעי הלחימה, חומרי הנפץ ומטעני החבלה מסוג "כלימגור" מאיראן לצפון השומרון אחרת השפעת המבצע תהייה קצרת טווח בלבד.

הרמטכ"ל הרצי הלוי אמור להחליט בימים הקרובים על הקמת אוגדה חדשה שתתפרס מצפון בקעת הירדן עד לאזור הערבה כדי לנסות ולעצור את תופעת ההברחות והסתננות המחבלים לשטח ישראל.

צבא הטרור של איראן מנסה להרחיב את פעילותו לאזורי בית לחם וחברון,בסוף השבוע היה ניסיון לעשות פיגוע כפול באמצעות שתי מכוניות תופת באזור גוש עציון, הפיגוע סוכל ובמהלכו נפצעו 3 ישראלים.

איראן מזרימה כספים רבים ואמצעי לחימה, ישראל חיסלה לפני עשרה ימים באזור צידון שבלבנון את המחבל ח'ליל מקדח שהיה פעיל של הזרוע הצבאית של פת"ח שעסק בהברחת אמצעי לחימה ליהודה ושומרון בשיתוף עם כוח "קודס" האיראני.

עמדת הרש"פ כלפי המבצע של צה"ל

צה"ל יצא למבצע הגדול נגד קיני הטרור מכיוון שהרש"פ הפסיקה להילחם נגד גדודי הטרור כבר לפני שלוש שנים לאחר שהוקמו, גורם בכיר ברש"פ מסר כי ההנחייה של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס היא לא להילחם נגדם, למרות שלרש"פ יש כוחות של 40 אלף לוחמים חמושים, כל עוד  הם לא מאיימים על המוקאטעה ברמאללה.

יו"ר הרש"פ טוען כי עימות עמם יביא למלחמת אזרחים והוא לא רוצה שזו תהייה מורשתו בהיסטוריה הפלסטינית.

מבצע "מחנות קיץ" מסמל את הכישלון הגדול של הסכם אוסלו והתיאום הביטחוני בין ישראל והרש"פ ושל הקונספציה כי  הרש"פ תילחם נגד הטרור, הרש"פ אינה רוצה להילחם נגד הטרור והיא מעודדת אותו באמצעות מערכת החינוך שלה, באמצעי התקשורת הרשמית ובאמצעות תשלום משכורות למחבלים ולבני משפחותיהם.

החשש הגדול במערכת הביטחון הוא שהרש"פ החלשה, המושחתת והשנואה על הרחוב הפלסטיני תקרוס ואלפי אנשי הביטחון החמושים שלה יצטרפו לצבא הטרור האיראני וישתמשו בכל הנשק שלהם להילחם נגד חיילי צה"ל ולבצע פשיטות על ישובים ישראלים.

גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי המבצע חשוב מאוד אבל כדי לעצור את התפשטות צבא הטרור לכל חלקי יהודה ושומרון ולמנוע אינתיפאדה כוללת חמושה חדשה, צה"ל חייב להחריף את הצעדים נגד צבא הטרור האיראני, הוא חייב לשנות את נוהלי הפתיחה באש כלפי מחבלים חמושים ביהודה ושומרון, במיוחד כאלה שמשתתפים בהמוניהם בהלוויות, ולאמץ את השיטות שנוקט צה"ל ברצועת עזה כמו פינוי המוני של האוכלוסיה הפלסטינית ממחנות הפליטים ל"אזורים בטוחים" כדי להשמיד את תשתיות הטרור.

מאז ה-7 באוקטובר נהרגו ביהודה ושומרון יותר מ-640 פלסטינים, רובם עסקו בטרור, אבל נראה כי המספר הזה עומד לגדול בהרבה בימים הקרובים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי