המשמעויות של הניצחון הגדול של תנועת "האחים המוסלמים" בבחירות לפרלמנט בירדן

תנועת "האחים המוסלמים" זכתה בהישג חשוב בבחירות לפרלמנט בירדן. המלך הירדני מודאג מההישג שלה מכיוון שהיא מאיימת של שלטונו, בינתיים הוא מכיל את המצב אך אם תגבר הסכנה לשלטונו הוא יגביל את פעילותה.

תנועת "האחים המוסלמים", שהיא תנועת האם של חמאס, זכתה בניצחון גדול בבחירות לפרלמנט בירדן שהתקיימו ב-11 בספטמבר.

התנועה שהתמודדה  בבחירות במסגרת מפלגה הנקראת "חזית הפעולה האיסלאמית" זכתה ב-32 מנדטים מתוך 138 כלומר, יש לה שליטה של כ-25 אחוזים בפרלמנט, מדובר בהישג חסר תקדים ועל פי ההערכות יותר מ-460 אלף בעלי זכות בחירה בחרו בה.

הקמפיין של המפלגה,הדגיש את סוגיית המלחמה ברצועת עזה, את "הסכנה" הנשקפת למסגד אלאקצא ואת רעיון "המולדת החלופית" שלטענתה מקדמת ישראל ורוצה להפוך את ירדן למולדת החלופית של הפלסטינים.

המפלגה קיבלה תמיכה רבה בקרב הפלסטינים בירדן ובקרב השבטים הבדואים בדרום הממלכה , כולל בשבט אלחוויטאת שממנו יצא המחבל הרוצח מאהר אלג'אזי שרצח ב-8 בספטמבר 3 ישראלים במעבר הגבול בגשר אלנבי.

ההישג הגדול של "האחים המוסלמים" בבחירות לפרלמנט משקף את הלכי הרוח ברחוב הירדני מאז תחילת המלחמה ברצועת עזה, חמאס הצליחה להשפיע על הרחוב הירדני ולהוציא אותו להפגנות ענק לתמיכה בזרוע הצבאית שלה במלחמתה נגד צה"ל וברעיון "פלסטין מהים עד הנהר".

במהלך המלחמה הנוכחית קמה ברית בין "האחים המוסלמים",איראן וחמאס לזעזע את שלטונו של המלך עבדאללה ולהפילו מהשלטון כדי לפתוח משטח ירדן חזית חדשה נגד ישראל, במקביל  היו ניסיונות להקים תשתיות טרור בתוך שטח ירדן שיפעלו נגד השלטון ההאשמי.

במשך חודשים רבים הסיתו בכירים בחמאס, באמצעי התקשורת וישירות באמצעות שיחות טלפון, את הרחוב הירדני לצאת להפגנות נגד המלך עבדאללה, לגרש את השגריר הישראלי מעמאן ולהשעות את הסכם השלום עם ישראל.

המודיעין הירדני עצר כמה פעילים  של "האחים המוסלמים" ומסיתים וחשף כמה תשתיות טרור ומחסנים עם אמל"ח ומטעני חבלה שהוברחו מאיראן לתוך ירדן לצורך ביצוע פיגועים.

המלך עבדאללה אסר על ראשי חמאס בחו"ל להיכנס לירדן והעביר להם אזהרה חד משמעית, באמצעות אישים ירדניים והמודיעין הירדני, כי לא יהסס לנקוט ביד קשה כנגד כל מי שינסה לזעזע את שלטונו, במסר שהועבר להם הזכיר המלך את אביו, המלך חוסיין, שדיכא בכוח הצבא  את אש"פ שניסה להפילו מהשלטון בספטמבר 1970 שקיבל את הכינוי "ספטמבר השחור".

להישג של "האחים המוסלמים" בבחירות יש שתי השלכות מיידיות שמסוכנות למשטר הירדני.

א.שליטה בסדר היום של הרחוב הירדני והמשך האיום על שלטונו של המלך עבדאללה, הפגנות הענק ברחובות ירדן נמשכות  בהובלת "האחים המוסלמים" וההישג שלהם בבחירות נותן להם לגיטימציה בקרב הציבור הירדני.

הם ימשיכו לנסות ולזעזע את יציבות השלטון ככל שהמלחמה ברצועת עזה נמשכת.

ב. הגברת הלחצים על המלך עבדאללה, בתוך הפרלמנט לגרש את השגריר הישראלי מעמאן ולהשעות את הסכם השלום עם ישראל.

נכון לעכשיו, המלך עבדאללה מכיל את המצב, שומר על איפוק ומאפשר את קיום ההפגנות הגדולות כל עוד המפגינים שומרים על הסדר הציבורי ואינם מתעמתים עם כוחות הביטחון של ירדן, אולם, גורמים ביטחוניים בישראל מעריכים כי אם יתגבר הלחץ על המלך עבדאללה הוא עשוי להוציא את תנועת "האחים המוסלמים" מחוץ לחוק כפי שעשה נשיא מצרים א-סיסי בארצו לאותה התנועה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי