האם מערכת המודיעין הישראלי בדרך לכישלון אסטרטגי נוסף?

גורמים ביטחוניים בכירים מותחים ביקורת קשה על המינויים החדשים באמ"ן ואומרים כי אין מדובר בשיקום אמיתי של מערכת המודיעין הישראלית אלא בתהליך נגוע בשיקולים זרים שיוביל לכישלון אסטרטגי נוסף.

במסדרונות מפקדת 8200 במרכז הארץ נשמעה בסוף השבוע אנחת רווחה גדולה בעקבות הודעתו של מפקד היחידה תא"ל יוסי שריאל על התפטרותו מתפקידו וכוונתו לפרוש מצה"ל בקרוב.

קצינים ביחידה סיפרו לי שיוסי שריאל נאחז במהלך השנה האחרונה בקרנות המזבח וסירב לפרוש בטענה כי אינו אשם במחדל המודיעיני הגדול ביותר מאז הקמת מדינת ישראל, אולם בסופו של דבר לא הייתה לו ברירה, הלחץ הציבורי גבר, מונה קצין בכיר לתפקיד ראש אמ"ן החדש והוא הבין שנגזר עליו ללכת, הוא גם נאלץ להודות בכישלונו האישי ולבקש סליחה, אבל בינתיים, במהלך השנה האחרונה הוא גרם נזק תדמיתי אדיר ליחידה 8200 שעשרות אלפי החיילים והקצינים בה עושים עבודת קודש, הבעיה הייתה בצמרת היחידה, היא זו שכשלה ב-7 באוקטובר, היא זו שהיהירות שלה גרמה לה לחיות בקונספציה ש"חמאס מורתע", בדיוק כפי שהיה במחדל המודיעיני הגדול בשנת 1973 שהביא למלחמת יום הכיפורים.

"תא"ל יוסי שריאל יירשם בהיסטוריה של עם ישראל כפשלונר הגדול ביותר בתחום המודיעין, אפילו יותר גדול מהאלוף במיל אלי זעירא שהיה ראש אמ"ן ואחראי למחדל המודיעיני של מלחמת יום הכיפורים", כך אומר גורם מדיני בכיר.

אולם, הדאגה בקרב רבים מחיילי וקציני 8200 לא חלפה לגבי העתיד של יחידתם וגם בעקיפין העתיד של המדינה,על פי גורמים בחיל המודיעין, המועמד המוביל לתפקיד מפקד יחידה 8200 הינו תא"ל ג', מפקד חטיבת ההפעלה המבצעית באמ"ן, על פי הגורמים האלה הוא מנסה מאז ה-7 באוקטובר לחמוק מאחריותו למחדל, ידוע היטב באמ"ן ובצה"ל שהוא היה ממובילי הקונספציה שחמאס מורתע והוא היה האחראי הראשי שאמור היה לתת את ההתרעה המודיעינית על מתקפת הפתע של חמאס על ישובי עוטף עזה, דבר שלא קרה.

גורמים ביטחוניים בכירים מותחים ביקורת קשה ביותר על האופן שבו מתיימרים שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי "לשקם" את מערכת המודיעין הישראלית אחרי הכישלון הגדול ביותר שלה מאז הקמת המדינה, לדבריהם, תהליך "השיקום" שלה "הוא קטסטרופלי ונגוע בשיקולים זרים", גורם ביטחוני בכיר אמר לי: "הם מצעידים את מערכת המודיעין הישראלית לכישלון אסטרטגי נוסף".

למה הכוונה? שאלתי אותו והוא העלה את הטיעונים הבאים.

א.ראש אמ"ן החדש שלומי בינדר, מפקד סיירת מטכ"ל לשעבר, הועלה לדרגת אלוף למרות אחריותו לאירועי ה-7 באוקטובר בתפקידו כראש חטיבת המבצעים במטכ"ל, "התחקיר" שזיכה אותו כביכול מהאחריות לכישלון מוסתר מצה"ל ומהציבור,מדובר בקצין שאינו דובר את השפה הערבית, אין לו שום ניסיון במחקר מודיעין והוא מנותק מההוויה המזרח תיכונית.

ב. תא"ל ג' ראש חטיבת ההפעלה האחראי ישירות לכישלון המודיעיני של ה- 7 באוקטובר, הוא המועמד המוביל לתפקיד מפקד יחידה 8200 החדש.

ג. האלוף אהרון חליווה, ראש אמ"ן שהתפטר בתפקידו בשל אחריותו על מחדל ה-7 לאוקטובר, קידם לפני פרישתו ארבעה קצינים בכירים באמ"ן שהיו אמורים לספק התרעות על גזרת עזה לפני מתקפת חמאס וכשלו בכך.

  1. ראש ענף פח”ע  במודיעין פיקוד הדרום, סא”ל נ’, שתפקידו לספק את ההתרעה מפני אירועי טרור, קודם להיות קצין המודיעין של אוגדת איו”ש.
  2. ראש ענף יעדיםהאחראית על בנק המטרות המודיעיניות ברצועה, מונתה לפקד על יחידה במטה אמ”ן המשותפת עם השב”כ ועוסקת במימון טרור .

3.ראש ענף שטח, מונתה לתפקיד בכיר ביחידה 9900, יחידת המודיעין החזותי של צה”ל.

4.סגן קצין המודיעין של פיקוד הדרום וראש ענף דיגיטל מונה לתפקיד בכיר ביחידה מסווגת באמ”ן.

ארבעת ראשי הענפים שימשו בתפקידם לפני פרוץ המלחמה ועד לאחרונה, אך בשבועות האחרונים המינויים החדשים נכנסו לתוקף, ורובם כבר החלו או שייכנסו בקרוב לתפקידים החדשים ביחידות השונות של אמ”ן.

האופן שבו הרמטכ"ל הרצי הלוי מאפשר לראש אמ"ן החדש האלוף שלומי בינדר להשאיר בתפקידם קצינים בכירים באמ"ן שכשלו ב-7 באוקטובר ואולי גם לקדם קצין בכיר נוסף שכשל לתפקיד מפקד יחידה 8200, גורם לדמורליזציה גדולה בשורות חיל המודיעין, מה שיותר חמור שהוא מקבל גיבוי משר הביטחון גלנט, כל זה משפיע על המוטיביציה של עשרות אלפי חיילים וקצינים בחיל המודיעין לעשות את עבודתם ומתסכל אותם, במקום לרענן את השורות ולהפיק לקחים, קצינים בכירים שכשלו בתפקידם מקודמים לתפקידים בכירים עוד יותר בגלל קשריהם האישיים.

"אין מי שיטלטל את מערכת המודיעין הישראלית וישקם אותה", אומר גורם ביטחוני בכיר, "אין הפקת לקחים מהכישלון הגדול בעוד המלחמה נמשכת ועלולה גם להתרחב עוד יותר, זהו מתכון לכישלון אסטרטגי נוסף של המערכת המודיעינית שעלול לגבות שוב מחיר דמים".

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי