כיצד תגיב איראן אם ישראל תתקוף את מתקני הגרעין שלה?

איראן צפויה להגיב בהתקפת טילים נוספת על ישראל אם היא תתקוף את מתקני הגרעין שלה ולגרור אותה לסדרה של חילופי מהלומות צבאיות. גורמים איראניים רשמיים מאיימים כי תקיפת מתקני הגרעין האיראניים תשיג תוצאה הפוכה ותביא להרחבת והאצת פרוייקט הגרעין האיראני.

איראן חרגה פעמיים ממדיניות מלחמת ההתשה שהיא מובילה נגד ישראל ותקפה אותה ישירות במאות טילים בליסטיים וכטב"מים, בכך היא  מסתכנת במלחמה כוללת נגד ישראל והתדרדרות למלחמה אזורית שעלולה להביא לכך שהיא תחטוף פגיעות קשות במתקני הגרעין שלה ובתעשיית הנפט, דבר שיגרום לה נזק כלכלי גדול.

איראן לא תכננה את המלחמה נגד ישראל כמלחמה שתכריע אותה בפעם אחת אלא כמלחמת התשה ארוכה שתביא את ישראל לקרוס לתוך עצמה לאחר שהיא הקימה במשך שנים רבות טבעת חנק מסביב לישראל באמצעות השלוחות שלה במזרח התיכון שאותן היא חימשה בטילים, רקטות וכטב"מים.

האסטרטגיה האיראנית היא לא לאפשר לעשרות אלפי העקורים הישראלים לשוב לבתיהם בגבול הצפון ולהקיף את ישראל בטבעות אש מכל החזיתות עד שהיא תתמוטט מבחינה כלכלית וצבאית.

למרות ההסלמה הביטחונית בין ישראל לאיראן,בשני הצדדים מעריכים כי מדובר, בשלב הזה, בהחלפת מהלומות צבאיות וכי שני הצדדים שולטים בגובה הלהבות ומנסים להימנע ממלחמה כוללת.

ממשל ביידן הבהיר לאיראן ולישראל כי הוא מתנגד  בתוקף למלחמה כוללת במזרח התיכון בגלל מערכת הבחירות האמריקנית ובגלל חשש לעליית מחירי הנפט בעולם אם תתקוף ישראל את תעשיית הנפט האיראנית ומתקני הגרעין.

לאיראן יש איטנטרס לשמור על יחסים תקינים עם ממשל ביידן, היא רוצה שקמלה האריס תיבחר לנשיאה הבאה של ארה"ב ואז להתקדם ביחד עמה להסכם גרעין חדש והסרת הסנקציות המשתקות שמוטלות על איראן, מאידך גיסא, הדרג המדיני בישראל מעדיף שהנשיא טראמפ ינצח בבחירות אבל אינו מעוניין בעימות צבאי כולל עם איראן אלא בהרתעתה.

הנחת העבודה במערכת הביטחון הישראלית היא שהתקפה ישראלית על יעדים אסטרטגיים חשובים באיראן תביא לתגובה מיידית של איראן בהתקפת טילים נוספת על ישראל וכי שתי המדינות יגררו לחילופי מהלומות צבאיות ביניהן.

אולם, מעבר לכך, איראן מאיימת כי התקפה ישראלית כזו עלולה לייצר שינוי אסטרטגי ביחס של איראן לנושא הגרעין.

האתר האיראני "איראן נוואנס", המקורב למשרד החוץ האיראני, רמז במאמר שפורסם ב-5 באוקטובר לכך כי אם יותקפו אתרי הגרעין של איראן, ההנהגה האיראנית עשויה דווקא להרחיב ולהאיץ את פרויקט הגרעין שלה וכי לתקיפה ישראלית כזו תהייה תוצאה הפוכה.

עוד איים המאמר שכל התקפה צבאית על מתקני הגרעין שלה תביא לכך שאיראן תיסוג מהאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני(NPT) שעליה היא חתומה, דבר שיגרום לדאגה גדולה בקרב מדינות המערב.

יציאה של איראן מהאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני עלולה ליצור את אפקט הדומינו ולהביא לכך שמדינות נוספות יסוגו גם הן מהאמנה הזו.

איראן חתמה על האמנה הזו בשנת 2003 ועל פי האמנה פקחי הנשק של האו"ם יכולים לעשות ביקורי פתע במתקני הגרעין של איראן.

התקפה על מתקני הגרעין של איראן עלולה לשנות ב-180 מעלות את המדיניות המוצהרת של איראן בנושא הגרעין, כיום טוענת איראן שאין לה תוכנית גרעינית צבאית וכי יש פסק הלכה (פתווה) של המנהיג העליון עלי ח'מינאי האוסר על ייצור ושימוש בנשק גרעיני, אולם אם ישראל תתקוף את מתקני הגרעין באיראן כל התמונה עלולה להשתנות וההנהגה האיראנית עלולה להיאחז בכך כטיעון "להלבין" את התוכנית הגרעינית הצבאית החשאית שלה ולטעון כי היא זקוקה לה להגנה עצמית.

שינוי במדיניות הרשמית האיראנית בנושא הגרעין עלול להגביר את מרוץ החימוש הגרעיני באזור ומדינות נוספות כמו סעודיה, מצרים וטורקיה ירצו גם הן להשיג פצצה גרעינית.

כשבוחנים את התרחישים האלה, כל האפשרויות הן גרועות מבחינתה של ישראל, גורמים מדיניים בכירים אומרים כי ישראל מודעת לכל התרחישים האלה והדרג המדיני יקבל את ההחלטה הנכונה אבל איראן עשתה מעשה חמור כשתקפה את ישראל במאות טילים בליסטיים והיא תשלם על כך מחיר יקר.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי