השפעת חמאס מחלחלת לתוך השבטים הבדואים בירדן

מאז תחילת המלחמה ברצועת עזה, גברה השנאה בירדן לישראל והיא מקיפה את כל רבדי החברה בירדן. גורמים ירדניים בכירים מכחישים כל קשר של איראן למה שקורה בירדן, הם מדגישים כי הזעם והתסכול הפנימיים בירדן נובעים מהמדיניות הישראלית ברצועת עזה וביהודה ושומרון ו"ההתנכלויות" למסגד אלאקצא.

המלחמה ברצועת עזה משנה את פניה של החברה הירדנית, נראה כי כככל שתימשך המלחמה הזו כך יעמיק השינוי ויגבר בתוך הממלכה ההאשמית.

בשטח נוצר מצב הפוך, ברצועת עזה נחלש בהדרגה כוחה של תנועת חמאס בעקבות הפעילות של צה"ל אך הוא הולך ומתגבר בירדן.

הפיגוע הרצחני שעשה המחבל הבדואי מאהר אלג'אזי, משבט אלחוויטאת שבאזור מעאן, במעבר גשר אלנבי שבו רצח 3 אזרחים ישראלים משקף את השנאה התהומית שיש בירדן כלפי ישראל.

במשך 50 השנים האחרונות הצליחו המלך חוסיין ובנו המלך עבדאללה לשמור את העיסוק בבעיה הפלסטינית בפרופיל נמוך אך עתה היא פרצה ועלתה לפרופיל גבוה בעקבות המלחמה ברצועת עזה.

ירדן סוערת בהפגנות ענק לתמיכה בחמאס כבר כמעט כשנה ובמקביל מתפתחת חתרנות פנימית נגד שלטון המלך עבדאללה בעידוד חמאס,תנועת "האחים המוסלמים" ואיראן.

השבטים הבדואים היוו תמיד את עמוד התווך של הממלכה ההאשמית שעליו הסתמך בית המלוכה הירדני, הוא מעולם לא סמך על הפלסטינים שגרים בירדן ושניסו להפיל אותו משלטונו באמצעות אש"פ בספטמבר 1970, שקיבל את הכינוי "ספטמבר השחור", לאחר שהמלך נאלץ לדכא בכוח הצבא את המרד נגדו.

המצב הכלכלי הקשה בירדן רק מגביר את רגשות התסכול והשנאה לישראל למרות שאין לה קשר לכך.

הביטוי החזק ביותר להלכי הרוח בירדן הינו ההישג הגדול של תנועת "האחים המוסלמים" בבחירות לפרלמנט בשבוע שעבר שבהן היא זכתה ב-31 מושבים בפרלמנט.

גורמים ירדניים בכירים מכחישים כל קשר של איראן למה שקורה בירדן, הם מדגישים כי הזעם והתסכול הפנימיים בירדן נובעים מהמדיניות הישראלית ברצועת עזה וביהודה ושומרון ו"ההתנכלויות" של השר איתמר בן גביר למסגד אלאקצא, כזכור, ירדן היא האפוטרופוס של המקומות הקדושים לאיסלאם בירושלים,על פי הסכם השלום בין ירדן לישראל משנת 1994.

גורם ירדני בכיר אומר כי  התקשורת הישראלית מפגינה בורות גדולה בכך שאיננה מבינה את היחס של הירדנים כלפי הפלסטינים, היחס הזה השתנה מאוד ודוגמא טובה לכך הינה הדברים שאמר אביו של המחבל הבדואי מאהר אלג'אזי שרצח  3 ישראלים בשבוע שעבר במעבר גשר אלנבי. כשהודיעו לו על מות בנו הוא אמר:

"הדם של בני אינו יקר יותר מדמם של הפלסטינים".

שבט אלחוויטאת בדרום ירדן, הינו אחד השבטים הבדואים הנאמנים ביותר למלך עבדאללה, אבל הוא אינו רואה כל סתירה בכך שהוא תומך במאבק הפלסטינים נגד ישראל, רעיון "ההתנגדות" של חמאס נגד ישראל חילחל היטב והתפשט לכל שכבות החברה הירדנית, השנאה לראש הממשלה נתניהו היא תהומית, הטעות הישראלית היא גדולה מכיוון שיש בישראל הסבורים כי אלה שנאמנים למלך עבדאללה הם גם אלה שמתנגדים לפלסטינים ובמיוחד לחמאס ומוכנים לקבל את הסכם השלום בין ירדן לישראל ולהשלים עם "מעשי הטבח" שישראל עושה בפלסטינים.

גורם ירדני בכיר אומר כי "הנאמנות למלך עבדאללה איננה אומרת נאמנות לכיבוש הישראלי הפשיסטי".

הפיגוע  הרצחני במעבר גשר אלנבי נחשב בירדן למעשה גבורה והשבת הכבוד של ירדן, הרחוב הירדני מניף בכל מקום את תמונתו של הרוצח מאהר אלג'אזי ומחלק דברי מתיקה, הרחוב הפך למתנגד חריף של הסכם השלום עם ישראל ולכל נורמליזציה עמה.

הרחוב הירדני תומך בהפיכת בקעת הירדן ואזור הערבה לחזית חדשה נגד ישראל, לכן הצבא הירדני תיגבר את נוכחותו באזורים שונים על הגבול כדי למנוע הסתננות לשטח ישראל לביצוע פיגועים.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי