מדינות המפרץ חוששות מהתקיפה הישראלית הצפויה באיראן

מדינות המפרץ חוששות שההתקפה הישראלית הצפויה על איראן תגרור מלחמה אזורית שבמהלכה יותקפו הבסיסים האמריקנים בשטחן ומתקני הנפט. הן העבירו מסר חדש משמעי לאיראן כי עמדתן היא נייטרלית וכי לא יאפשרו למטוסי חיל האוויר הישראלי לעבור במרחב האווירי שלהן.

שר החוץ האיראני עבאס עראקג'י יצא בימים האחרונים, בשליחותו של המנהיג העליון עלי ח'מינאי, למסע דילוגים במדינות ערב כדי להסביר את עמדת איראן וההשלכות האזוריות הצפויות כתוצאה מההתקפה ישראלית על איראן בימים הקרובים.

במקביל נפגש נשיא איראן מסעוד פזשכיאן בדוחא עם שליט קטאר השיח' תמים בן חמד הידוע בקשריו הטובים עם טהראן.

החשש במדינות המפרץ הוא שההסלמה הצבאית שבין ישראל לאיראן תפגע בביטחונן,בכלכלתן וביציבות הפוליטית שלהן.

לחלק ממדינות אלה, כמו איחוד האמירויות ובחריין, יש הסכמי נורמליזציה עם ישראל וגם סעודיה מנהלת מגעים עם ארה"ב וישראל על הסכם נורמליזציה בינה לבין ישראל.

על פי גורמים במפרץ, מדינות המפרץ הודיעו לשר החוץ האיראני כי עמדתן היא נייטרלית, הן אינן רוצות להיות מעורבות בעימות הצבאי בין ישראל לאיראן והן לא יאפשרו למטוסי חיל האוויר הישראלי לטוס במרחב האווירי שלהן כדי לתקוף מטרות באיראן.

מועצת מדינות המפרץ נפגשה באופן בלתי רשמי בדוחא עם שר החוץ האיראני ב-3 באוקטובר לדון בצעדים אפשריים להפחתת המתיחות במזרח התיכון.

בפגישה שהייתה בדוחא בין נשיא איראן מסעוד פזשכיאן לבין שליט קטאר השיח' תמים בן חמד, אמר הנשיא האיראני כי ארצו מחפש שקט ושלום אך "היא תגיב בכוח רב אם ישראל תתקוף אותה".

הוא האשים את ישראל כי היא מסלימה את ההתקפות ברצועת עזה ובלבנון והיא דחפה את איראן לעימות לאחר חיסולו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה על אדמת טהראן.

גורמים בקטאר מסרו כי איראן העבירה כבר בתחילת החודש מסר לממשל ביידן, לאחר שתקפה את ישראל ב-200 טילים בליסטיים, כי מדיניות ההבלגה שלה הסתיימה וכי כל התקפה ישראלית תענה בהתקפה איראנית על מערכות התשתית בישראל.

גורמים במפרץ מסרו כי מדינות המפרץ ביקשו מממשל ביידן להפעיל לחץ על ישראל להימנע מתקיפת מתקני תעשיית הנפט של איראן מחשש שהיא תגיב בתקיפת מתקני הנפט במדינות המפרץ, באופן ישיר או באמצעות החות'ים בתימן, כפי שכבר קרה בעבר כשהחות'ים שיתקו את תעשיית הנפט בסעודיה בספטמבר 2019 באמצעות טילים בליסטיים וכטב"מים וגם תקפו את איחוד האמירויות.

גם ארה"ב חוששת שאיראן והמליציות שלה עלולות לתקוף את הבסיסים הצבאיים שלה במדינות המפרץ כתגובה על מתקפה צבאית ישראלית יעילה על יעדים באיראן.

העמדה הרשמית של מועצת מדינות המפרץ היא כי הפסקת אש ברצועת עזה בין ישראל לחמאס היא הפיתרון למשבר.

מדינות המפרץ בהתלבטות, מחד גיסא תקיפה ישראלית באיראן תחלישה את השפעתה האזורית של הרפובליקה האסלאמית, אולם, בטווח הרחוק יותר היא עלולה לערער את היציבות האזורית.

המסר של מדינות המפרץ לאיראן כי הן "נייטרליות" בעימות הצבאי בין ישראל לאיראן נקלט היטב בטהראן אך אין שום וודאות שההנהגה האיראנית תתחשב בו, ייתכן שהיא תנצל את התקיפה הישראלית לסגור חשבונות ישנים עם מדינות המפרץ.

איראן הבהירה למדינות המפרץ כי אם הן יאפשרו מעבר מטוסים ישראלים במרחב האווירי שלהן לצורך תקיפת איראן, ייחשב הדבר כאקט של מלחמה נגדה.

ההערכה בדרג המדיני בישראל היא כי מדינות המפרץ אכן יעמדו בהבטחה שלהן לאיראן, אבל, הבעיה היא שמדובר בעימות בין איראן השיעית למדינות המפרץ הסוניות,הן לא מאמינות לשום הבטחה איראנית ופועלות להדק בחשאי את הקשר לארה"ב כדי שתגן עליהן מפני איראן, האיראנים יכולים למצוא מספיק טענות או להמציא מספיק שקרים כדי לתקוף מדינות במפרץ כדי לסכן את האינטרסים הביטחוניים של ארה"ב וישראל.

פורסם לראושנה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי