ועידה מיותרת בפאריז

הועידה הבינ"ל שתתקיים בפאריז בשבוע הבא היא פרי תכנון של צרפת והרש"פ כדי לסנדל את ישראל וממשל טראמפ.

מדובר במהלך של בזבוז זמן שלא יתרום דבר להשגת שלום באזור.


ברגעים האחרונים של ממשל אובאמה וחמישה ימים לפני כניסתו של הנשיא דונלד טראמפ לבית הלבן תתכנס בפאריז  ב-15 בינואר הועידה הבינלאומית שיזם נשיא צרפת פרנסואה הולנד בתיאום עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.
שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ישתתף בועידה שבעבר התנגד לכינוסה, הועידה בהשתתפות נציגים מ-70 מדינות מתכנסת באופן רשמי עפ"י היוזמה הצרפתית אך מאחורי היוזמה הזו מסתתרות למעשה הרש"פ והאסטרטגיה הפלסטינית שאותה מוביל מחמוד עבאס בשנים האחרונות לבינאום הסכסוך עם ישראל וניסיון לכפות עליה פיתרון שיעוצב עפ"י העקרונות הפלסטינים בעטיפה בינלאומית במקום פיתרון מוסכם כתוצאה ממשא ומתן ישיר בין שני הצדדים.
ועידת פאריז, שישראל הודיעה כי היא לא תשתתף בה, נועדה לנסות ולקבוע מסמרות בינלאומיות שישראל לא תוכל להתעלם מהן וגם לא הממשל האמריקני החדש בראשותו של הנשיא טראמפ.
היא נועדה גם להביך את ישראל מבחינה בינלאומית כשברקע הדברים ההחלטה של מועצת הביטחון 2334 בנושא ההתנחלויות, נאומו האחרון של שר החוץ האמריקני ג'ון קרי והתנגדות להצעתו של השר נפתלי בנט להתחיל בתהליך חקיקה לסיפוח מעלה אדומים כשלב ראשון לסיפוח שטחי C בגדה.
הרש"פ מציגה את ועידת פאריז כציון דרך היסטורי בדרך להקמתה של המדינה הפלסטינית ויו"ר הרש"פ כבר הודיע כי שנת 2017 תהיה שנת סיום "הכיבוש" הישראלי בשטחים.
חשיבות הועידה, מבחינת הפלסטינים, היא שהיא נועדה לטענתם  "להציל את פיתרון שתי המדינות" נוכח המשך מדיניות ההתנחלויות של ממשלת ישראל.
מאחורי הקלעים כבר גובשה השבוע טיוטת ההחלטה שתפורסם בתום הועידה  המאמצת את החלטת מועצת הביטחון 2334 בעניין ההתנחלויות והמדגישה את קוי ההסדר בין ישראל לפלסטינים, מדינה פלסטינית בקווי ה-4 ביוני 67 ומזרח ירושלים כבירת המדינה הפלסטינית העתידית.
ההחלטה תדגיש את אי חוקיות ההתנחלויות ואת עיקרון פיתרון שתי המדינות כאופציה היחידה שיש לקדמה במהירות.
החלטות הועידה הן צפויות ואינן דרמטיות, מדובר בהצגה שארגנו נשיא צרפת הולנד ויו"ר הרש"פ בסמיכות זמנים לבחירות לנשיאות בצרפת.
בתום הועידה אמורה להתפרסם קריאה לראש הממשלה בנימין נתניהו ולנשיא מחמוד עבאס להצהיר על מחוייבותם לפיתרון שתי המדינות ולהתנער מגורמים רשמיים בממשלותיהם המתנגדים לכך.
מדובר בועידה מיותרת לחלוטין אך נשיא צרפת הולנד מתעקש לקיימה בגלל הבטחתו למחמוד עבאס ואולי גם מאינטרסים אישיים וכחלק מתעמולת הבחירות לנשיאות בצרפת והצגתו כתומך נלהב בפיתרון הבעיה הפלסטינית.
מנהיג המפלגה הרפובליקנית בצרפת, פרנסואה פיון, אמר השבוע כי "לא ייצא שום דבר רציני מהועידה", נראה שהערכתו נכונה, מדובר בהצגה שסופה ידוע מראש ושלא תהייה לה שום השפעה על המשא ומתן העתידי בין ישראל לפלסטינים.
הועידה בפאריז מתקיימת פחות משבוע ימים אחרי הפיגוע הרצחני בטיילת בארמון הנציב בירושלים שבו נהרגו ארבעה חיילי צה"ל ובעיצומו של קמפיין הסתה פלסטיני נגד הממשל האמריקני החדש וכוונתו להעביר את שגרירות ארה"ב מתל אביב לירושלים.
יו"ר הרש"פ מנסה לצבור תנופה מדינית כתוצאה מועידת פאריז, מהחלטה 2334  של מועצת הביטחון ומנאומו של שר החוץ ג'ון קרי לקראת עימות אפשרי עם ממשל טראמפ על רקע תמיכתו במדיניות ההתנחלויות של ממשלת נתניהו וההכרה בירושלים כבירת ישראל.
הועידה בפאריז משקפת את הצביעות והמוסר הכפול של המדינות המשתתפות בה, ברור לכולן ששום התקדמות בפיתרון הבעיה הפלסטינית איננה יכולה להיעשות ללא הסכמת שני הצדדים, הדרך היחידה להשגת התקדמות הינה משא ומתן ישיר בין שני הצדדים ללא תנאים מוקדמים.
למרות זאת מתכנסת הועידה רק כדי לתמוך ברש"פ ולנגח את ישראל ואת הממשל האמרינקי החדש.
ההחלטה הישראלית שלא להשתתף בועידה הינה נכונה, שום דבר חיובי לא יכול לצאת לישראל מועידה בינלאומית הרוצה להכתיב מראש את אופי פיתרון הסכסוך לישראל ללא משא ומתן ישיר וללא התחשבות בצרכיה הביטחוניים והבטחת גבולות ברי הגנה למדינה היהודית, כמו למשל בבקעת הירדן, מדינה שקמה אחרי השואה שבה נספו 6 מיליון יהודים ולאחר הרבה דם, יזע ודמעות.
הדבר בולט במיוחד לאחר הפיגוע האחרון בירושלים, ההתעצמות הצבאית הרקטית של החמאס והחזבאללה והמלחמה בדאע"ש סמוך לגבולותיה של ישראל.


הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי