המשחרים לטרף

שלטון נתניהו יתערער רק אם יוכחו החשדות הפליליים נגדו.

נראה כי במפלגת הליכוד ובקואליציה מוכנים להשלים עם נורמות שלטוניות מושחתות.



 
עפ"י מקורות יודעי דבר, ראש הממשלה בנימין נתניהו מודאג מאוד משתי החקירות הפליליות שנפתחו נגדו בחשד לקבלת טובות הנאה ולעסקת שוחד הדדית בינו לבין המו"ל של עיתון "ידיעות אחרונות" ארנון מוזס.
הוא אומנם מנסה לשדר ביטחון עצמי  בעזרת כמה ממקורביו, מפזר לכל עבר תגובות והצהרות בסגנון "לא יהיה כלום כי אין כלום" אך בתוך תוכו הפאניקה משתוללת, הוא יודע כי ברגע שתתחיל ההתרסקות הפוליטית קשה מאוד יהיה לעצור אותה.
עפ"י גורמים בליכוד, בעבר הביע נתניהו חשש באוזני מקורביו כי אם ייאלץ לעזוב את כיסא ראש הממשלה עלולות להיפתח נגדו חקירות נוספות, כשהגוויה הפוליטית מוטלת על הקרקע כולם מסתערים עליה לתקוע בה סכינים נוספים.
נתניהו מודאג בצדק מבחינתו, בניגוד לכל ההאשמות בתקשורת, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט איננו מונח בכיסו, מייד לאחר שיסתיימו החקירות יהיה נתון מר מנדלבליט ללחצים עצומים מצד חלקים בתקשורת וגורמים באופוזיציה לפסול את עצמו מלהכריע בענייניו של ראש הממשלה.
כבר עתה עוסקים במערכת הפוליטית ובאמצעי התקשורת באינטסנסיביות בשאלה האם מדובר בעבירות פליליות שיובילו להגשת כתב אישום נגד נתניהו.
חזקת החפות עומדת לראש הממשלה כמו לכל אזרח אחר אך נראה כי בגלל התנהלותו החמדנית והנהנתנית הוא הצליח לסבך לא רק את עצמו אלא גם את רעייתו שרה ואת בנו יאיר.
המשטרה כבר קבעה כי נגד שרה נתניהו קיימת תשתית ראייתית בפרשת מעונות ראש הממשלה, מבחנו הראשון של היועץ המשפטי לממשלה יהיה האם יחליט להעמידה לדין, התקשורת והציבור ישפטו אותו עפ"י ההחלטה הזו.
גם העיתונות העולמית עוסקת בהתפתחויות הפוליטיות בישראל, עיתון "אלאינדיפנדט" קבע השבוע בכותרת כי "נתניהו גמור ואפילו הוא לא יוכל לצאת מזה".
התדמית של נתניהו כקוסם פוליטי נשחקה מזמן, ריח הדם באוויר והמשחרים לטרף ממתינים לא רק בחו"ל אלא גם בתוך המערכת הפוליטית הישראלית.
האם הליכוד ידיח את נתניהו?


המערכת הפוליטית איננה רוצה ללכת לבחירות חדשות ולכן היא החלה לבדוק את האופציה של הקמת ממשלה חלופית ללא נתניהו.
ככל שיתקדמו החקירות ויגברו ההדלפות מהן, ככל שיפורסמו עוד פרטים וגם התמלילים של שיחות נתניהו עם נוני מוזס, סביר להניח שיגברו ההכנות במערכת הפוליטית לאפשרות הדחתו של בנימין נתניהו מכיוון שכפי שהדברים נראים כעת הוא נאחז בקרנות המזבח ואין לו שום כוונה להתפטר.
מבלי לדעת כיצד יסתיימו החקירות ברור, לאור מה שפורסם ולא הוכחש, שנתניהו איבד את התוקף המוסרי שלו להיות ראש ממשלה.
ב "מחנה הציוני" יש כבר תומכים רבים לרעיון הקמת ממשלה חלופית בראשותו של משה כחלון יו"ר מפלגת "כולנו", השאלה מה יקרה במפלגת הליכוד.
עפ"י החוק, נתניהו לא חייב להתפטר מתפקידו אם יוגש נגדו כתב אישום, הוא יכול להישאר בתפקיד עד לפסק דין חלוט בענינו.
 אולם בליכוד יכולים לנסות ולהראות לו את הדרך החוצה אם יתברר כי הישארותו בתפקיד תפגע קשות במפלגה בקרב הציבור הישראלי.
מרבית השרים והחכ"ים בליכוד שומרים בינתיים על שתיקה רועמת באמצעי התקשורת, ח"כ דוד ביטן סיפר כי שרים וחברי כנסת מהפלגה דחו בקשות להתראיין בתקשורת ולהגן על ראש הממשלה.
השר צחי הנגבי טען בגל"צ כי מצבו של נתניהו איתן וכי אין גורמים בליכוד או בקואליציה התומכים בסילוקו מהתפקיד.
גורמים בכירים בליכוד מעריכים כי הכול תלוי בתוכן התמלילים בשיחות נתניהו-מוזס ובפרסום פרטים נוספים מהחקירות, רק לאחר שיתבררו הפרטים, רק אז עשויה לגבור הדרישה מנתניהו להכריז על נבצרות, להשעות את עצמו או לצאת לחופשה.
גם בקואליציה אין עד כה אמיצים המוכנים, נוכח הנהנתנות של ראש הממשלה, לקרוא לו לשים את המפתחות, שר האוצר משה כחלון הסתפק השבוע בעקיצתו של ראש הממשלה בלבד באומרו כי הוא "מקבל מתנות רק בחתונות".
שרת המשפטים איילת שקד אמרה בראיון לערוץ 2 כי היא סבורה שראש הממשלה איננו צריך להשעות את עצמו.
במקום להיות עמוד תווך של תמיכה במוסדות ורשויות החוק ואכיפתו היא מגלה כשרת משפטים סובלנות כלפי חשודים בעבריינות, לכל הפחות הייתה צריכה לשמור על שתיקה בגלל תפקידה.
כרגע המצב בקואליציה הנוכחית שונה בתכלית מהמצב שהיה בקואליציה של אולמרט ב2008 כשאהוד ברק הציב אולטימטום לראש הממשלה דאז וקרא לו להתנתק מתפקידו.
למרות שהחקירה הייתה בעיצומה החליט אהוד אולמרט לפרוש מתפקידו מחשש שאהוד ברק יפיל את הממשלה.
גורמים בליכוד מעריכים כי בנימין נתניהו יעביר בקרוב את תיק התקשורת לשרה מרי רגב או לשר צחי הנגבי בניסיון לצמצם את הביקורת הציבורית ולהפיס את דעתו של היועץ המשפטי לממשלה.
נתניהו המקליט

עפ"י הפרסומים שלא הוכחשו, ראש הממשלה נתניהו הקליט בעצמו את השיחות עם ארנון מוזס באמצעות מכשיר הטלפון הסלולארי של הרי הארו בדיוק כפי ששולה זקן הקליטה בזמנו את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט.
האם הייתה זו הפעם היחידה שראש הממשלה הקליט את שיחותיו הפרטיות? כנראה שלא.
עפ"י גורמים בכירים, ראש הממשלה הקליט בעצמו מספר פעמים גם שיחות אחרות שהתקיימו פנים אל פנים תוך הסתרת מכשיר ההקלטה וללא ידיעת הצד האחר.
עפ"י אותם גורמים, לפחות במקרה אחד הוא ניסה לדובב את האדם שעימו נפגש ולמשוך אותו בלשונו להגיד דברים מסויימים כדי שיוקלט.
אין מדובר בעבירה פלילית ברגע שצד אחד מהשיחה הוא המקליט, אך התופעה שבה ראש הממשלה מקליט בעצמו אנשים שעימם הוא נפגש מעידה על מערכת היחסים שהוא בנה ומידת האמון שיש לו עם הסביבה המקיפה אותו.
לראש הממשלה בנימין נתניהו יש אוייבים רבים, חלק מהם הוא הרוויח ביושר בגלל בוגדנותו והתנהלותו השחצנית והכפויית טובה.
רבים הם המשחרים לטרף בתוך המערכת הפוליטית ומחוצה לה שהיו רוצים לראות במפלתו המיידית של בנימין נתניהו.
נראה שהם ייאלצו להמתין עד לסיום החקירות בפרשת תיק 1000 ותיק 2000.
עד שיתברר אם אכן מדובר בעבירות פליליות אפשר כבר להצביע על כמה מסקנות  מהפרשות הנחקרות הקשורות לתכונות הנהנתנות והחמדנות של נתניהו ובני משפחתו, להפרת כללי האתיקה, לשקרים ולתאוות השלטון של ראש הממשלה וההיצמדות לכיסאו בכל מחיר.
הנורמה השלטונית שנחשפה היא מזעזעת אך אין בה די כדי להביא לסיום שלטונו של נתניהו לפני מועד הבחירות הקבוע בחוק, רק אם יוכח כי הוא עשה עבירות פליליות יהיה אפשר לבצע הערכה מחדש לגבי סיכויי הישרדותו הפוליטית של ראש הממשלה.
המשחרים לטרף יצטרכו להמתין עד אז.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי