התחממות ביחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות

זעם רב ברש"פ בעקבות התחממות היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות.
ברש"פ חוששים כי איחוד האמירויות יפר את החלטות הליגה הערבית ויכריז בקרוב על נורמלזיציה עם ישראל.
דאגה רבה וזעם בצמרת הרש"פ מהתחממות היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי היחסים החשאיים של ישראל עם איחוד האמירויות דולפים החוצה בצורה הדרגתית והופכים ליחסים גלויים במסגרת המגמה ליצור נורמליזציה דה-פקטו בין שתי המדינות.
משרד החוץ הישראלי הודיע ב-24 בדצמבר כי קיבל ברכות מאיחוד האמירויות לרגל חג החנוכה והביע תקווה כי היחסים בין שתי המדינות יתפתחו במהלך שנת 2020.
בתחילת השבוע ציין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשבח את הציוץ בטוויטר של שר החוץ של איחוד האמירויות השיח' עבדאללה בן זאיד אשר התייחס למאמר שעסק בהתקרבות ביחסים בין מדינות ערב לישראל.
ראש הממשלה נתניהו בירך בציוץ משלו על ההתקרבות בין ישראל למדינות ערב, מבלי לציין את שמות המדינות הנוגעות בדבר, וכתב "הגיע הזמן להגשים נורמליזציה ושלום".
כזכור, שר החוץ ישראל כץ ביקר באיחוד האמירויות בחודש יולי 2019 במסגרת ועידת האו"ם לענייני הסביבה.
השר כץ הציע בפגישה את יוזמת "המסילות לשלום אזורי" הכוללת חיבור כלכלי ואסטרטגי של סעודיה ומדינות המפרץ, דרך ירדן, לרשת הרכבות הישראלית ולנמל חיפה בים התיכון.
ישראל אמורה להשתתף גם בתערוכה הבינלאומית אקספו 2020 שתתקיים בדובאי בשנה הבאה, ישראל תציג בתערוכה את הישגיה בתחום המים, הטכנולוגיה והמדע ואת רוח החדשנות הישראלית, במסגרת זו ביקר באחרונה מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם באיחוד האמירויות.
היחסים בין איחוד האמירויות לרש"פ מתוחים, בקיץ שעבר השתתף איחוד האמירויות בועידה הכלכלית בבחריין לצדה של סעודיה ולמורת רוחה של הרש"פ, כזכור הועידה עסקה בחלק הכלכלי של "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.
ברש"פ בטוחים כי איחוד האמירויות תומך ביחד עם סעודיה ב"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ ובכך שסעודיה תקבל את תפקיד האפוטרופוס על המקומות הקדושים בירושלים במקום ירדן.
חלק מהמתיחות בין הרש"פ לאיחוד האמירויות קשור לסכסוך המר בין יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לבין בכיר פת"ח מוחמד דחלאן שמשמש כיועצו של שליט אבו דאבי ופועל כדי לרשת את כסאו של מחמוד עבאס.
במהלך השנה שחלפה איימו השלטונות באיחוד האמירויות לעצור אלפי פלסטינים העובדים בתחומן לאור המתיחות עם הרש"פ.
בחודש מרץ שעבר הפגין נביל אבו רודיינה, יועצו של מחמוד עבאס, יחס עויין לאיחוד האמירויות, כשנשאל בטלוויזיה הצרפתית על הצהרתו של אנוואר קרקאש, השר לענייני חוץ של איחוד האמירויות שקרא ל "היפתחות העולם הערבי כלפי ישראל ושינוי ביחסים והתקדמות לקראת שלום".
אבו רודיינה השיב: "מיהו בכלל? לא שמעתי עליו".
איחוד האמירויות מוביל את המגמה החדשה של מדינות המפרץ להגברת סימני הנורמליזציה עם ישראל על אפה ועל חמתה של הרש"פ.
בחודש אוקטובר בשנה שעברה ביקרה באבו דאבי שרת התרבות והספורט מירי רגב ביחד עם משלחת הספורט הישראלית, על פי הזמנה רשמית של נציג איחוד האמירויות, ולאחר שהג'ודוקא שגיא מוקי זכה במדלית זהב נוגן לראשונה הימנון "התקווה" באבו דאבי,דבר שעורר סערה בעולם הערבי.
לפני כמה שנים הפסיק איחוד האמירויות את הסיוע הכספי לרש"פ על רקע המתיחות בינהן בגלל שהוא מארח את מוחמד דחלאן, יריבו של מחמוד עבאס.
הרש"פ זועמת על כך שישראל הוזמנה לתערוכת אקספו 2020 שתתקיים בדובאי בשנה הבאה, נביל שעת', יועצו של יו"ר הרש"פ לעניינים בינלאומיים, אמר כי "מדובר בטעות גדולה שמכוונת נגד הבעיה הפלסטינית והעמדות הערביות".
איחוד האמירויות מתעלם מהחלטות הליגה הערבית שאוסרת על נורמליזציה גלויה עם ישראל ומהחלטות ועידות הפסגה הערביות.
גם מדינות אחרות במפרץ, כמו בחריין,נוהגות באופן דומה, הן יודעות כי מודבר בהחלטות "חסרות שיניים", האינטרס שלהן הוא לשתף פעולה עם ישראל וארה"ב בגלל הסכנה המרחפת עליהן מצדה של איראן.
התנאים לנורמליזציה מלאה בין ישראל למדינות ערב מבשילים אט אט, הנתק בין איחוד האמירויות לרש"פ רק מעודד אותו להמשיך בתהליך הזה.
ישראל הופכת לעובדה קיימת במזה"ת שחלק ממדינות ערב כבר משלים עמה, מלבד מצרים וירדן שחתומות על הסכמי שלום עמה.
לכן,צריך לעודד כל שיתוף פעולה אפשרי עם מדינות ערב כדי להעמיק את הקשרים איתן, בדרך לנורמליזציה גלויה.
.
.
.
.
.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי