עבאס מנסה לחסל גורמים מתונים בגדה

תנועת פת"ח מאיימת על השיח' אשרף אלג'עברי שהקים השבוע מפלגה פוליטית חדשה בגדה תחת השם "מפלגת הרפורמה והפיתוח".

למפלגה קשר הדוק לשגריר האמריקני דיוויד פרידמן והיא תומכת בסילוק הרש"פ והחלת  הריבונות הישראלית בשטחים בגדה.

לקראת פרסום "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ החל יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בניסיון לחסל כל גורם פלסטיני מתון בשטחי הגדה הסבור שיש לתת סיכוי ליוזמת השלום של הנשיא טראמפ ולפתוח בהדברות עם הממשל או גורם כלשהו שתומך במתן אוטונומיה לתושבי הגדה.

ארגון פת"ח פרסם ב-1 במאי כרוז שבו הוא מזהיר את תושבי חברון ממגע עם מפלגת "הרפורמה והפיתוח" בראשותו של השיח' החברוני אשרף אלג'עברי.

הכרוז מאשים את ראשי המפלגה החדשה כי הם תומכים בנורמליזציה עם ישראל וכי הם נפגשו באחרונה עם ישראלים בתל אביב והתכנסו לשם התאגדות פוליטית בשטח בגדה הנתון לשליטה ישראלית.

בכרוז נאמר: "תנועת פת"ח לא תרשה למפלגות כאלה לקום בגלל שהן קוראות לנורמליזציה עם ישראל ומנסות לעקוף את הלגיטימיות הפלסטינית ואת הפלגים הלאומיים, והיא תחסל את הקיום של המפלגה בתוך 48 שעות".

השיח' אשרף אלג'עברי קיים בחברון ב-1 במאי את כנס היסוד של המפלגה שלדבריו מונה עד כה כ-5000 פעילים בכל רחבי הגדה.

אשרף אלג'עברי הינו מקורבו של דייויד פרידמן שגריר ארה"ב בישראל והוא איננו מהסס להציג את עצמו כהנהגה מקומית בשטח שיש לה הרבה מה לומר על מה שקורה בשטחים וכי היא מעוניינת בדו קיום בשלום עם ישראל ובקשירת הגורל של תושבי הגדה עם גורלם של אזרחי ישראל.

לפני כשנתיים הוא קרא להחיל את החוק הישראלי על שטחי הגדה ולחלק לתושבים תעודות זיהוי כחולות כפי שיש לתושבי מזרח ירושלים.

לפני כחודשיים, התקיים כינוס במלון "המלך דוד" בירושלים והשגריר דיוויד פרידמן הציג את אשרף אלג'עברי בפומבי וכינה אותו "חברי" והוסיף בשם ארה"ב "לא יכולנו לבקש שותף טוב יותר".

על פי גורמים יודעי דבר בחברון, השיח' אשרף אלג'עברי יוזמן בקרוב לפגישה עם הנשיא טראמפ בבית הלבן.

לדבריהם, השגריר פרידמן פועל אינטנסיבית לאתר גורמים פלסטינים בגדה שאיתם ניתן לדבר על "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ נוכח העובדה שיו"ר הרש"פ מחרים את ממשל טראמפ ואת תוכנית השלום החדשה שלו.

בכינוס שקיים השגריר פרידמן בירושלים תחת הכותרת "שיתוף פעולה כלכלי" נכחו גם ראשי מועצות של כמה התנחלויות בגדה ונציג של המשרד לעניינים אסטרטגיים.

בכינוס השתתפו בין היתר, אבי צימרמן ראש לשכת  המסחר והתעשיה ביהודה ושומרון,שלמה נאמן ראש מועצה אזורית גוש עציון,חננאל דוראני ראש מועצת קדומים, נועם ארנון מהישוב היהודי בחברון, וחן בן לולו הממונה על קשרי החוץ במועצה האזורית שומרון בראשותו של יוסי דגן.

כישלון הסכם אוסלו

בשיחה עמי אמר השיח' אשרף אלג'עברי:

" הסכם אוסלו נכשל כישלון טוטאלי, הרש"פ טובעת בשחיתות מעל ראשה,העם הפלסטיני מחפש דרך אחרת ואנחנו מוכנים לשבת עם הישראלים והאמריקנים ועם ירדן ומדינות הקוורטט כדי לדון בתוכנית אלטרנטיבית להסכם אוסלו".

חשוב לו להדגיש כי אסור לפגוע במעמדה של ירדן כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים על הסכם השלום עם ישראל מ-1994.

השיח' אלג'עברי איננו חושש מאיומי תנועת פת"ח, יש לו ניסיון ביטחוני עשיר, ב-1996 הוא היה קצין ביטחון בכיר במנגנון הביטחון המסכל של ג'בריל רג'וב.

הוא זוכה לתמיכה חזקה של בני חמולת ג'עברי בחברון המונה כ-35 אלף איש המצויידים באלפי כלי נשק.

תנועת פת"ח נמנעה מלהזכיר במפורש, בכרוז האיומים שפירסמה, את שמו של השיח' אשרף אלג'עברי, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס יודע היטב כי עימות בין גורמי הביטחון הפלסטינים בחברון לבין חמולת ג'עברי  יביא לכך שחמולת ג'עברי תבעיר את העיר.

אולם, לא מן הנמנע שהרש"פ תנסה לפגוע בשיח' ג'עברי באופן מתוחכם.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס אמור לכנס ברמאללה ב-15 במאי את המועצה המרכזית של אש"פ כדי לדון בהקפאת או ביטול הסכם אוסלו ובחמולת ג'עברי אומרים כי מחמוד עבאס מודה בעצמו שהסכם אוסלו נכשל.

הבעיה של מחמוד עבאס היא שהשיח' אשרף  ג'עברי מאשים את הרש"פ בשחיתות ורוצה להחליפה, יו"ר הרש"פ חושש גם מרעיון סיפוח השטחים בגדה לישראל שמתחיל לחלחל לרחוב הפלסטיני ושרבים רואים בו דרך להיפטר מהרש"פ המושחתת ולקבל הטבות כלכליות כמו תושבי מזרח ירושלים.

ככל שמתקרב מועד פרסום "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ צפוי לגבור המתח בשטחים, לאחר חודש הרמאדאן הוא אמור להגיע לשיאו עם פרסום תוכנית השלום האמריקנית החדשה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי