עושה בושות לליכוד

גורמים בכירים בליכוד מודאגים מהפרשיות האחרונות הקשורות לראש הממשלה נתניהו ולבני משפחתו שעלולות להביא לסיום הקריירה הפוליטית שלו.

לדבריהם, בקצב שבו מתפתחים הדברים עלול נתניהו להפוך מנכס של הליכוד לנטל מאוס.


החודש האחרון שחלף היה מלא בדיווחים באמצעי התקשורת על שערוריות שונות הקשורות במישרין ובעקיפין לראש הממשלה בנימין נתניהו.

הגודש של הדיווחים יוצר את הרושם כי ראש הממשלה הסתבך או עומד להסתבך בשורה של פרשיות והוא נכנס לביצה עמוקה שקשה מאוד יהיה לו להיחלץ ממנה.

נתניהו כבר כמעט טבע באמת במהלך שירותו הצבאי, העיתונאית רונית ורדי מספרת בספרה "ביבי-מי אתה אדוני ראש הממשלה" כי בנימין נתניהו כמעט טבע בתעלת סואץ במהלך מבצע של סיירת מטכ"ל במאי 1969, נתניהו הצליח לצאת בשלום אך בקצב הדברים הנוכחי נראה שלא תמיד יעמוד המזל לצידו של ראש הממשלה.

בכירים בליכוד הרואים את  מצבו של ראש הממשלה כבר לא ממהרים להגן עליו, בשיחות פרטיות הם בהחלט מדברים על קיצו האפשרי מבחינה פוליטית נוכח הפרשיות האחרונות ועל אפשרות הפיכתו מנכס של הליכוד לנטל מאוס.

מנגד, הם רואים את יאיר לפיד, יו"ר "יש עתיד", מתחזק מבחינה פוליטית ומבסס את מעמדו בדעת הקהל כתחליף עתידי נקי כפיים ומועמד לראשות הממשלה.

אי אפשר להאשים את ראש הממשלה בנימין נתניהו בקשר כלשהו לחשדות המיוחסים לגיל שפר מנהל לשכתו לשעבר בעניין ההטרדות המיניות כמו שאי אפשר להאשימו בהטרדה המינית שיוחסה בזמנו למנהל לשכתו האחר, נתן אשל, אבל הצטברות הפרשיות השונות הקשורות בלשכת ראש הממשלה מוסיפה לחשרת העננים הכבדה שמתחילה להצטבר מעל ראשו של ראש הממשלה המתארת אותו כנגוע בשחיתות.

נגד ראש הממשלה נתניהו עצמו מתנהלת בדיקה משטרתית ועפ"י דיווח בעיתון "הארץ" הוא עלול למצוא את עצמו בקרוב בחקירה משטרתית תחת אזהרה.

נתניהו הקיף את עצמו במקורבים שונים שהסתבכו בחשדות פליליים שונים, כבר נאמר עליו שהוא לא יודע לבחור את האנשים הנכונים שעימם הוא צריך לעבוד, אזכיר רק כמה שמות כמו ארי הרו, פרח לרנר ואבריאל בר יוסף.

מעבר למקורבים הבעייתים השונים שקיבלו תפקדי מפתח בלשכתו, ראש הממשלה לא השכיל להרחיק את משפחתו הקרובה מהשערוריות.

גורם בכיר בליכוד אמר לי כי גם אם נקבל חלקית את טענותיו של נתניהו כי התקשורת רודפת אותו ואת בני משפחתו במשך שנים אי אפשר להסביר כיצד איפשר נתניהו לרעייתו שרה להתערב במינויים בכירים ובעניינים המדיניים והביטחוניים הרגישים ביותר כפי שסיפרו למשל ראש המוסד לשעבר מאיר דגן ז"ל ועוד בכירים אחרים.

הגורם גיחך לגבי ההכחשות הגורפות שיצאו מלשכת ראש הממשלה בנושא בעקבות פרסומים בתקשורת ובתכנית "עובדה".

"כל חבר כנסת בליכוד, כל שר מהליכוד, יודע היטב כי קידומו תלוי במידת חנפנותו לרעיית ראש הממשלה", "ראו, הוא אמר,כיצד התקדמו החנפנים כמו השר יובל שטייניץ והשרה מירי רגב".

לדבריו,ראש הממשלה עשה את אותן הטעויות שעשה ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון ז"ל שאיפשר לבנו עומרי להתערב בעניניים הפוליטיים והמדיניים ואף מינה אותו לשליחו האישי ליאסר ערפאת, ומה הייתה התוצאה? בסופו של דבר הורשע עומרי שרון בפלילים וריצה עונש מאסר בכלא.

גם בני משפחת נתניהו עומדים כנראה להסתבך, עפ"י הדיווחים בתקשורת למשטרה כבר יש תשתית ראייתית להמלצה להעמיד את שרה נתניהו לדין בפרשה המכונה "מעונות ראש הממשלה", השבוע היא נחקרה במשטרה 12 שעות על הפרשה.

שמו של יאיר, בנו של ראש הממשלה, נקשר בכמה דיווחים הקשורים למיליארדר האוסטרלי ג'יימס פאקר, אומנם לא מדובר בחשדות פליליים אולם נודף מהפרשיות האלה ריח חריף של נהנתנות וניצול עקיף של מעמדו של בנימין נתניהו כראש ממשלה בישראל.

טעות נוספת של בנימין נתניהו הינה השימוש בקרובי משפחתו, עורכי הדין יצחק מולכו ודוד שימרון, במשך שנים רבות בעניינים רגישים שונים הקשורים ליחסי החוץ, הביטחון והכלכלה של מדינת ישראל.

עד היום לא ברור מה התגמול הכספי שהם מקבלים עבור שירותיהם, האם בנימין נתניהו משלם להם שכר סמלי או שהם מתוגמלים בצורה אחרת שאיננה ידועה לציבור.

במבחן התוצאה, המשרד שלהם משגשג ופורח מבחינה כלכלית, האם זה בגלל כישוריהם המשפטיים או בגלל קשריהם?

אף אחד במערכת המשפטית בישראל לא טרח במשך שנים לבדוק את הנושא הזה ביסודיות.

ראשי ממשלה קודמים, כמו אהוד ברק ואריאל שרון ז"ל השתמשו בשירותיהם ובעצותיהם של עורכי דין המקורבים אליהם כמו גלעד שר ודובי וייסגלס אך העסיקו אותם באופן רשמי כפקידים בלשכת ראש הממשלה שעליהם חל התקשי"ר.

הם חתמו על טופסי ניגוד ענינים והתנתקו באופן רשמי מהעניינים הפרטיים שבהם טיפלו במשרדיהם. 

זאת ועוד, עורך הדין יצחק מולכו הינו במשך שנים קונסול הכבוד של אוסטריה, גיל שפר הינו קונסול הכבוד של יפאן וד"ר צביקה ברקוביץ' הרופא האישי של נתניהו הינו קונסול הכבוד של רומניה, האם מישהו בדק אי פעם כיצד הם התמנו לתפקידים האלה ומהם המניעים לכך?

ראש הממשלה נתניהו עדיין מוביל בסקרי דעת הקהל כמתאים ביותר להיות ראש הממשלה, אבל נתניהו איננו יכול להמשיך ולסמוך על כך שאין לו בינתיים תחליף פוליטי.

מי שעוקב אחרי הרשתות החברתיות יכול לזהות בנקל סימנים של שחיקה במעמדו של ראש הממשלה גם בקרב אוהדיו ותומכיו בליכוד, גולשים שונים משווים את מעשיו למעשי השחיתות של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט היושב בכלא, פרשיות הצוללות, הספינות והגז יצרו שחיקה נוספת בתדמיתו של ראש הממשלה,הסדק בתדמיתו הולך וגדל.

גורמים בליכוד חוששים מכך שבנימין נתניהו עומד להסתבך בפלילים, מכך שמערכת אכיפת החוק לא תוכל יותר להמשיך ולהעניק לו חסינות בגלל הלחץ הציבורי והתקשורתי ובסופו של דבר מי שתינזק תהייה מפלגת הליכוד.

גורם בכיר בליכוד אמר לי: "נתניהו עושה בושות לליכוד, אי אפשר להמשיך ולהאשים את התקשורת ברדיפתו כשהוא ממשיך להתנהל בצורה הזו, אם נתניהו לא יתעשת וישנה את התנהלותו לאלתר יגרם לליכוד נזק אדיר, ייתכן שכבר עתה מדובר במצב בלתי הפיך".

ישנם בכירים בליכוד שמחשבים כבר עתה את הקיצין, הם מאשימים את נתניהו עצמו בהדרדרות במעמדו ובאפשרות כי הוא עצמו יביא לנפילתו.

לדבריהם, התעסקותו המתמדת בתחזוקה הפוליטית האישית של כסאו, שגיונות הגדלות שלו ושל בני משפחתו הם הגורמים למצבו הנוכחי.

לכך יש להוסיף היעדר בהישגים מדיניים, ניהול כושל של מבצע "צוק איתן" ומערכת יחסים עכורה בתוך הליכוד.

אין ספק שבנימין נתניהו חטא בחטא היוהרה שסיבך אותו בכל הפרשיות האלה.

הנהנתנות המוגזמת שלו ושל בני משפחתו, הביטחון שלו שהוא עושה טובה למדינה בזה שהוא ראש ממשלה, שהמדינה חייבת לו ולכן מותר לו לעשות הכל,הבוגדנות שלו כלפי מקורביו ותקיעת הסכינים בגבם, דיכוי כל הבכירים המוצלחים בליכוד כמו ישראל כץ וגדעון סער, כל אלה יהיו בעוכריו והוא עלול לסיים את הקריירה הפוליטית שלו בבושת פנים גדולה ולהיכנס להיסטוריה הפוליטית של מדינת ישראל כראש הממשלה המושחת ביותר בתולדות המדינה.

לא לעולם חוסן.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי