לסגור את המל”ל?

Share on facebook
Share on twitter
Share on print
Share on email

הקריאה לשקול את סגירת המל”ל נוכח פרשת הצוללות הינה מוטעית.

מדובר בארגון חשוב לביטחון ישראל והאחריות לשיקומו מוטלת על ראש הממשלה אשר החליש אותו כדי לשלוט בהמלצותיו.


חברת הכנסת שלי יחימוביץ’ מ”המחנה הציוני” היא חברת כנסת מהמעלה הראשונה, רצינית וחריפה ומתאימה לעמוד בראש המפלגה הרבה יותר מחבר הכנסת יצחק בוז’י הרצוג, חסר הכריזמה, שניסה לאורך תקופה ארוכה לזחול לממשלת נתניהו תוך הטעיית חברי מפלגתו והציבור.

אולם, השבוע, בסערת אירועי הצוללות, מתחה חברת הכנסת יחימוביץ’ ביקורת קשה על הגוף הנקרא המועצה לביטחון לאומי(מל”ל) והאשימה אותה כי “חדלה למלא את תפקידה  ויש לשקול את סגירתה”.

עוד הוסיפה יחימוביץ’ כי גופי ההערכה של אמ”ן עולים ברמתם לאין שיעור על אלה של המל”ל ש”הפכה לזרוע צייתנית ומביכה העוסקת ביחצ”נות לראש הממשלה במקום לאתר ולהציג איפכא מסתברא וחלופות כמתחייב מחוק המל”ל “.

למרות הערכתי הרבה לחברת הכנסת יחימוביץ’ סבורני שהיא טועה בגדול.

בכל מדינה מתוקנת בעולם יש מועצה לביטחון לאומי(מל”ל), מדובר בארגון חיוני שאמור לתרום לביטחון המדינה, האם בגלל שהוא לא מתנהל היטב צריך לפרק אותו?

האם כל אימת שארגון חשוב מקרטע צריך לשקול את סגירתו, לדוגמא,  האם מדינת ישראל הייתה צריכה לפרק את אמ”ן או את המוסד בעקבות המחדל המודיעיני החמור במלחמת יום הכיפורים ב1973?

מי שיעיין בחוק המל”ל יגלה כי חובת “האיפכא מסתברא” איננה מוטלת על המועצה לביטחון לאומי, החובה הזו מוטלת על אמ”ן.

על חוק המל”ל שנחקק לפני שמונה שנים עבדו  מחוקקים רציניים ובעלי ניסיון רב שקיבלו סיוע מקצועי מעולה  ואם הם קבעו שהמל”ל הינו חיוני לביטחון ישראל יש לכבד את קביעתם ואין לשקול את סגירתו.

יש לזכור כי המל”ל הוקם גם בעקבות המלצות של ועדות חקירה ודוח”ות של ביקורת המדינה.


מי אחראי להדרדרות המל”ל?


מזה כשנה שאין למועצה לביטחון לאומי ראש מל”ל קבוע ומשנה לראש המל”ל.

מי שאחראי למחדל הזה הינו ראש הממשלה בנימין נתניהו, המל”ל הוקמה כדי לעמוד לימינו ולסייע לו בתהליכי קבלת ההחלטות.

עפ”י החוק, ראש הממשלה הינו האחראי המינסטריאלי והתפקודי על המל”ל, מדובר באורגן הכפוף לו ישירות לא פחות מהשב”כ והמוסד.

ראש הממשלה הוא זה שקובע מי יעמוד בראש המל”ל, נכון שמדובר במשרת אמון אך השיקול העיקרי צריך להיות מינוי גורם מקצועי.

בנימין נתניהו גרם לזילות של המל”ל, עפ”י גורמים מדיניים בכירים הוא נמנע בכוונה מלמנות דמות ביטחונית רצינית שתעמוד בראש המל”ל והעדיף להחליש אותו ולהעמיד בראשו דמויות כמו תת אלוף(מיל) אבריאל בר יוסף, הנחקר בחשד לקבלת שוחד בנושא הגז, או יעקוב נגל שהפכו למשרתיו, שתדלניו ויחצ”ניו.

ראש הממשלה נתניהו חיפש למעשה ראש מל”ל חלש שיכסתח אותו במקרה הצורך.

כשאבריאל בר יוסף מונה לראש המל”ל, הורמו גבות רבות במערכת המדינית ביטחונית, עד למינויו מילאו את התפקיד אנשים רצינים שהיו אלופים ותיקים בצה”ל או בכירים במוסד, לפתע פתאום מונה לתפקיד תת אלוף במילואים מחיל הים שאין לו שום רקע צבאי של ממש או רקע מדיני ובינלאומי.

העובדה שראש הממשלה נקט את המהלך הזה בכוונת מכוון היא מדאיגה ביותר.

עפ”י גורמים מדיניים בכירים, ראש הממשלה גם החליש את המל”ל כשהוציא ממנו סמכויות והעניק אותן לעורך הדין יצחק מולכו ואף מינה לו יועצים חיצוניים כמו תת אלוף במילואים מייק הרצוג ועורך הדין דניאל רייזנר שאינם כפופים לתקשי”ר.

מבצע “צוק איתן” הינו אחת הדוגמאות להדרדרות המל”ל, מטיוטות דו”ח מבקר המדינה בעניין תפקוד הקבינט המדיני ביטחוני לקראת ובמהלך המלחמה בעזה עולים המחדלים בתפקוד המל”ל.

עפ”י החוק, המל”ל הוא זה שאמור להכין את דיוני הקבינט, לוודא את נוכחות כל הגורמים הרלוונטים בדיונים, להכין חלופות וכדומה.

מהטיוטות הסופיות של הדו”ח עולה בבירור כי המל”ל לא עשה את תפקידו כראוי.

איך מתקנים את המצב?


תיקון המצב איננו בסגירת המל”ל כפי שמציעה חברת הכנסת יחימוביץ’ לשקול נוכח התנהלותו הנוכחית.

מה שראוי להיעשות הוא שדו”ח מבקר המדינה בעניין מחדלי “צוק איתן” יקרא את ראש הממשלה לסדר ויטיל עליו את האחריות לחיזוק המל”ל ושיפור תפקודו.

אולם,נוכח ניסיון העבר, ספק אם למבקר המדינה השופט בדימוס שפירא תהיה את התעוזה להטיל את האחריות הישירה על ראש הממשלה, לכן יש לקרוא לאלתר להקמת ועדת חקירה ממלכתית בנושא מחדלי “צוק איתן” שתחקור באותה ההזדמנות גם את תפקוד מערכת קבלת ההחלטות בנושאים נוספים כמו הגז, ספינות האבטחה והצוללות.

בנימין נתניהו מפחד פחד מוות מועדות חקירה והוא מנסה למסמס את הקמתן בדרכים שונות, לכן טרח לפני כחודשיים לעשות מסע תדרוכים והסברה בקרב כל מערכות אמצעי התקשורת כדי לנסות ולהקהות את הדרישה להקמת ועדת חקירה ממלכתית.

חששו של נתניהו מועדות חקירה נובע מהסמכות שנתונה להן עפ”י חוק לקבוע מסקנות אישיות.

לכן, אני מציע לחברת הכנסת יחימוביץ’ לפעול בכיוון הזה במקום לשקול את סגירת המל”ל.

הקמת ועדת חקירה ממלכתית תאלץ את ראש הממשלה כבר עכשיו למנות דמות ביטחונית רצינית שתעמוד בראש המל”ל ולהתנהל בזהירות בתהליך קבלת ההחלטות בהתאם לחוק.

רק כשחרב מונפת מעל ראשו ומאיימת על הישארותו בשלטון חוזר ראש הממשלה למסלול הנכון, לצערנו הוא מבין רק את השפה הזו.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ”ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ”ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית ‘מגזין המזה”ת’. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי