מבצע נרחב ברפיח עלול להביא להסלמה עם חזבאללה ואיראן

המבצע באזור רפיח לפינוי האוכלוסיה הפלסטינית והשתלטות על מעבר רפיח הוא מוגבל בשלב הזה והרחבתו עלולה להביא לעימות צבאי נרחב עם חזבאללה ועם איראן. צה"ל נערך בהתאם, ההערכה היא כי איראן לא תשלים עם מיטוט שלטון חמאס ברצועת עזה.

צה"ל פתח במבצע צבאי מוגבל לפינוי תושבים מהשכונות המזרחיות של העיר רפיח וגם השתלטות על מעבר רפיח, ישראל עדכנה מראש את ארה"ב ומצרים על המבצע שנועד בשלב הזה, להפעיל לחץ על חמאס להתקדם בעסקת החטופים ולא להכשילה.

חמאס גורר רגליים כבר תקופה ארוכה וסוחט את ישראל, הוא מנסה להוציא ממנה התחייבות להפסקת המלחמה ונסיגת כל כוחות צה"ל מהרצועה, דבר שסותר את החלטות הקבינט הישראלי.

אולם, אם חמאס יכשיל לגמרי את העסקה, אומרים גורמים מדיניים בכירים בירושלים, צה"ל יכבוש את כל אזור רפיח ויתפוס את "ציר פילדלפי" כבר כעת, על פי החלטת קבינט המלחמה.

כרגע מדובר על העברת כמאה אלף תושבים השוהים באזור הזה ממזרח לרפיח.

במקביל לפעולה באזור רפיח, צה"ל פועל עם עין פקוחה לעבר גבול הצפון, גורמי הביטחון חוששים כי אם תתרחב הפעולה הצבאית ברפיח קיימת אפשרות שארגון חזבאללה יגביר את ההתקפות על ישראל וינסה לשבש את הפעולה ברפיח, קיימת גם אפשרות שאיראן תתערב בעצמה או תפעיל שלוחות נוספות שלה במזרח התיכון כמו החות'ים בתימן לתקוף את ישראל.

בחמאס טוענים כי יש להם הבטחה מפורשת מאיראן כי היא לא תאפשר לישראל למוטט את שלטון חמאס ברצועת עזה.

לפני כחודש ביקרו מנהיג חמאס אסמעיל הניה וזיאד אלנח'אלה, מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי בטהרן ונפגשו עם המנהיג העליון עלי ח'מינאי, הם העלו בפניו את חששם שישראל תמוטט את שלטון חמאס ברצועה.

ח'מינאי הבטיח להם שאיראן תעשה הכל  ולא תאפשר לישראל להשיג את המטרה הזו שעליה עבדה איראן משנת 2007 ועד היום, לבנות ולחזק את כוחם הצבאי של חמאס והג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה.

ההתפתחות הזו באזור רפיח משפיעה גם על המגעים מאחורי הקלעים להשגת הסדר בדרום לבנון.

גורמים ביטחוניים טוענים כי ישראל קרובה להגעה להסכם עם חזבאללה ומדינת לבנון, הסכם שיהיה דומה באופיו להחלטה 1701 של האו"ם, שאושרה במועצת הביטחון של האו"ם בשנת 2006.

כיבוש אזור רפיח ו"ציר פילדלפי" עלול למוטט את ההבנות שכבר הושגו באמצעות השליח האמריקני המיוחד עמוס הוכשטיין.

גורם מדיני בכיר אומר כי כיבוש רפיח על ידי צה"ל ישפיע באופן דרמטי על הסיכוי להסדרת המצב הביטחוני עם לבנון.

התכנון של ישראל הוא להעלות עוד כוחות לגבול עם לבנון ברגע שתוכרע המערכה ברפיח כדי להתמודד עם חזבאללה עם כוחות צבא גדולים שישפיעו מבחינה מדינית ואם יש צורך גם מבחינה צבאית.

אולם, איראן וחזבאללה עלולות לפעול כבר בטווח הזמן הקרוב ולהסלים את המצב בגבול הצפון בתגובה על פעולת ישראל ברפיח.

הרמטכ"ל הרצי הלוי אמר לפני כמה ימים בעת ביקור בגבול לבנון כי ישראל נערכת למתקפה בלבנון וגם להמשך הלחימה ברצועת עזה.

גורמים ביטחוניים בכירים מעריכים כי ממשל ביידן יתערב במהירות ולא ייתן לעניינים להסלים לעימות צבאי כולל בגבול הצפון בין ישראל לחזבאללה שעלול לדרדר את האזור למלחמה אזורית.

מלחמה אזורית תפגע באינטרסים של ארה"ב במזרח התיכון וגם תפגע קשה בקמפיין הבחירות של הנשיא ביידן לנשיאות.

הנשיא ביידן מאוד מודאג מאפשרות ההסלמה הגדולה שמתקרבת וסביר להניח שהוא יעשה הכל כדי למנוע זאת באמצעים דיפלומטיים או שליחת כוחות צבא גדולים למזרח התיכון בדרך הים כדי להרתיע את איראן וחזבאללה מפני האפשרות של הסלמה מכוונת על ידן.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי