איראן נערכת להמשך המלחמה עם ישראל

בעקבות חיסולו של הגנרל האיראני חסן מהדאווי בדמשק המיוחס לישראל, איראן נוקטת צעדי מנע ופינתה עשרות יועצים צבאיים מסוריה מחשש שיחוסלו על ידי ישראל. במקום היועצים האיראניים נכנסו פעילים של חזבאללה והמליציות הנאמנות לאיראן, גורמים ביטחוניים בישראל הדגישו כי צה"ל ימשיך למנוע את ההתבססות הצבאית של איראן בסוריה.

איראן, כך נראה, מעריכה כי ישראל לא תקבל את הניסיון שלה לשנות את כללי המשחק ותמשיך במב"מ( המלחמה בין המערכות) ולכן היא נוקטת בצעדי זהירות בעקבות חיסולו של הנגרל חסן מהדאווי, מפקד גיס "קודס" בסוריה ובלבנון שחוסל בדמשק על ידי ישראל.

גורמים בחזבאללה מסרו כי איראן פינתה את מרבית מיועציה הצבאיים מסוריה בעקבות החיסול האחרון, בעיקר מדרום סוריה באזור דרעא-קוניטרה, ומפרברי דמשק, ובמקומם נכנסו פעילים של חזבאללה ושל המליציות העיראקיות הנאמנות לאיראן.

מקור המקורב לחזבאללה מסר ב-24 באפריל לסוכנות הידיעות הצרפתית כי לאחר פינוי היועצים הצבאיים נותר בדמשק רק משרד ייצוגי שבאמצעותו מתקיים הקשר בין המשטר הסורי לבין המליציות הנאמנות לאיראן.

האיראנים היו בטוחים שהקונסוליה שלהם בשכונת אלמזה בדמשק היא בטוחה מפני פגיעה ישראלית והיא שימשה כמקום מפגש של בכירי "משמרות המהפכה" עם  נציגי המליציות הפרו איראניות, אך בתחילת החודש ישראל הפציצה את אחד המבנים במתחם הקונסוליה וחיסלה את הגנרל חסן מהאדווי ו-7 יועצים איראניים נוספים שהיו עמו.

חלק מהיועצים הצבאיים האיראניים עזבו את סוריה כבר בחודש שעבר מחשש מהתקיפות הישראליות.

אין ספק שחיסולו של הגנרל חסן מהדאווי היה מבחינתה של איראן חציית קו אדום על ידי ישראל.

אולם על פי גורמים סורים, איראן הותירה יועצים צבאיים בדרום מזרח דמשק באזור א-סיידה זיינב שנחשב לאתר דתי של העדה השיעית.

התהליך הזה של פינוי עשרות יועצים צבאיים איראניים מסוריה התחיל בשבועות האחרונים והתגבר בעקבות החיסול האחרון בדמשק, איראן מבינה כי המודיעין הישראלי מצליח לחדור היטב את חומת הסודיות האיראנית וגם שחיל האוויר הישראלי הוא בעל העליונות האווירית במרחב האווירי של סוריה, במצב כזה, היועצים האיראניים הפכו למטרות קלות לפגיעה.

האיראניים חושדים כי המידע המודיעיני זולג למודיעין הישראלי ממקורות בצבא סוריה.

גורמים במערכת הביטחון הישראלית מעריכים כי ישראל תחדש את התקיפות על מטרות איראניות בסוריה בקרוב גם כדי לאותת לאיראן כי היא לא הצליחה לשנות את כללי המשחק אחרי ההתקפה שלה על ישראל ב-13 באפריל, לדבריהם יש מספיק מטרות איראניות בסוריה שצריך לתקוף אותן למרות שאיראן פינתה חלק מיועציה הצבאיים.

חידוש התקיפות הישראליות בסוריה הוא חלק חשוב בשיקום ההרתעה הישראלית שנפגעה במלחמה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי