מדינות המפרץ חוששות ממלחמה אזורית במזרח התיכון

מדינות המפרץ פתחו במאמץ דיפלומטי להרגיע את המתיחות בין איראן לישראל מחשש להדרדרות למלחמה אזורית. איראן כבר תקפה בעבר, באמצעות החות'ים בתימן, את סעודיה ואיחוד האמירויות בטילים ובכטב"מים, והיא רואה בכמה ממדינות המפרץ סוכנות של ארה"ב.

חילופי המהלומות הצבאיות הישירות בין איראן לישראל החודש הכניסו ללחץ את מדינות המפרץ שחוששות מהדרדרות המצב במזרח התיכון למלחמה אזורית.

החשש שמלחמה אזורית תפגע בהן ובאינטרסים שלהן, הביא את מדינות המפרץ לנקיטת יוזמות מדיניות בניסיון להרגיע את המצב,גורמים במפרץ מסרו כי שליטי מדינות המפרץ פתחו בסבב של שיחות טלפוניות כדי לנסות ולהרגיע את המצב.

שליט קטאר השיח' תמים בן חמד שוחח בטלפון ב-15 באפריל עם נשיא איראן אברהים ראיסי והדגיש באזניו את הצורך להרגיע את המתיחות ולהימנע מהסלמה שעלולה להביא למלחמה אזורית.

נשיא איחוד האמירויות, השיח' מוחמד בן זאיד שוחח בטלפון ב-14 באפריל עם עבדאללה מלך ירדן ועם מלך בחריין חמד בן עיסא על ההסלמה המסוכנת באזור.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן שוחח ב-15 באפריל עם ראש ממשלת עיראק מוחמד אלסודאני על ההשלכות של ההסלמה במצב הביטחוני במזרח התיכון.

ראש ממשלת קטאר,מוחמד בן עבד אלרחמן אלת'אני ושר החוץ הסעודי פייצל בן פרחאן שוחחו טלפונית עם שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבד אללהאיאן ואילו שרי ההגנה של סעודיה וכווית שוחחו בטלפון עם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין על ההסלמה הביטחונית באזור.

למדינות המפרץ, במיוחד לכווית, יש תפקיד חשוב בהרגעת המתיחות הביטחונית במזרח התיכון, יש להן השפעה על הממשל האמריקני וגם על איראן.

גורמים במפרץ מסרו כי איראן הבהירה למדינות המפרץ כי "ההתקפה שלה על ישראל בטילים בליסטיים וכטב"מים הייתה אזהרה בלבד ולא יותר מכך".

מדינות המפרץ חוששות מאיראן מכיוון שבשטחן יש בסיסי צבא אמריקנים והם עלולות להיות מותקפות על ידי איראן , הן חוששות מפגיעה בתעשיית הנפט שלהן.

תעשיית הנפט של סעודיה למשל, נפגעה קשות מהתקפה איראנית על מתקני הנפט של חברת "אראמקו" באלבוקייק בספטמבר 2019 על ידי עשרות טילים וכטב"מים איראניים ששוגרו כביכול על ידי החות'ים בתימן, ממשל טראמפ באותה התקופה, לא נחלץ להגן על סעודיה.

גם איחוד האמירויות הותקפה בשנת 2022 בטילים וכטב"מים של החות'ים בתימן.

סעודיה חוששת כי במקרה של התקפה ישראלית על איראן היא תגיב בראש ובראשונה בהתקפה על הבסיסים האמריקנים במדינות המפרץ בגלל הקרבה הגיאוגרפית אליהן.

מדינות המפרץ בבעיה והן מנסות שלא לתפוס צד כלשהו בעימות הצבאי בין איראן לישראל, אולם הן לא יוכלו להימנע מהעימות כשהוא יגיע.

איראן מתייחסת לסעודיה, לאיחוד האמירויות ולבחריין שחתומות על הסכמי אברהם כחלק מהמחנה האמריקני-ישראלי והן יהיו חלק מהמטרות של איראן בעת עימות צבאי עם ישראל.

כל מדינה במפרץ שבה יש בסיס צבאי אמריקני תותקף על ידי איראן במקרה של מלחמה אזורית, מדינות המפרץ יודעות זאת היטב והן בבעיה גדולה מכיוון שממשל ביידן איננו נלהב להגן עליהן ולהיכנס לעימות צבאי עם איראן שהיא הבריון השכונתי.

לכן, הן צריכות לחשוב היטב ולהדק את הקשרים הביטחוניים עם ישראל, הן יכולות לסמוך עליה הרבה יותר מאשר על ממשל ביידן.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי