מלחמת איראן הראשונה נגד ישראל-הפסקת אש עד הסבב הבא

גורמים ביטחוניים בכירים מעריכים כי איראן תחדש את ההתקפות על ישראל ישירות או בעקיפין כדי למנוע את נפילת שלטון חמאס בעזה והשגת הסכם נורמליזציה עם סעודיה. האיום הצבאי של איראן וחזבאללה על ישראל הוא רציני והיא זקוקה לסיוע הצבאי של ארה"ב .

איראן יצאה ב-13 באפריל למלחמה גלויה נגד ישראל ותקפה אותה במאות טילים בליסטיים משטחה, הדבר מעיד על הביטחון העצמי הגבוה שיש לאיראן מאז תחילת המלחמה ב-7 באוקטובר ועל הערכתה כי ישראל היא עדיין חלשה.

התגובה הישראלית הייתה זהירה ומדודה, אבל מדוייקת ומפתיעה, היא אותתה לאיראן כי ידה הארוכה יכולה להגיע לכל מקום באיראן, תקיפת המכ"מ של סוללת טילי הנ"מ הרוסית מדגם 300-S

בבסיס הצבאי באיספהאן, המגנה על המתקן הגרעיני בנתנז, נועדה להעביר לה את המסר כי היא פגיעה וגם מתקני הגרעין שלה בסכנה וישראל יכולה להתגבר על מערך ההגנה האווירית שלה.

האיראנים הכילו את מתקפת הנגד הישראלית ושני הצדדים נמצאים כעת במצב של הפסקת אש זמנית.

המלחמה עדיין לא הסתיימה, צה"ל נערך למבצע גדול של כיבוש אזור רפיח ואחר כך הוא מתכנן להיערך בגבול הצפון עם כוחות גדולים כדי ליזום מהלך מדיני או צבאי שיביא לחזרת עשרות אלפי תושבי הצפון לבתיהם על הגבול עוד לפני פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר.

במקביל, ישראל מנהלת מגעים חשאיים עם סעודיה כדי להגיע להסכם נורמליזציה עוד בתקופתו של ממשל ביידן הנוכחי.

מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר נועדה בין היתר לסכל חתימת הסכם כזה בין ישראל לסעודיה והיא הצליחה להוריד אותו מעל הפרק לכמה חודשים, אבל המגעים שוב התחדשו במעורבותה של ארה"ב  שרואה בהסכם כזה נדבך חשוב בהקמת ברית אזורית חדש שתאזן את "ציר הרשע" האיראני.

אבל, הערכת המודיעין של ישראל היא כי איראן תנסה לטרפד פעם נוספת את הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה וגם תנסה למנוע מישראל למוטט את שלטון חמאס ברצועה, איראן תחפש את הפרובוקציות הדרושות לנקיטת פעולות צבאיות להשיג את המטרות האלה תוך הליכה על הסף והימנעות ככל האפשר להתדרדרות למלחמה אזורית.

לא מן הנמנע שאיראן תעשה זאת באמצעות ארגון חזבאללה בלבנון או באמצעות השלוחות האחרות שלה בעיראק, סוריה או תימן.

הכוחניות הצבאית של איראן היא מסוכנת היא מעוורת את עיניה והיא עלולה להשתמש בה פעם נוספת כלפי ישראל, היא חשה ביטחון רב מהגיבוי שהיא מקבלת מרוסיה וסין והיא עלולה גם להאיץ בחשאי את מאמציה להגיע לפצצה גרעינית.

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית התריעה הערב ב-23 באפריל כי איראן נמצאת שבועות בודדים לקראת השלמת יכולת גרעינית. רפאל מריאנו גרוסי, ראש סוכנות סבא"א, אמר כי הסוכנות אינה מקבלת את "מידת הגישה הנחוצה" למתקנים איראניים, וכי ע"פ הערכות, איראן רחוקה "שבועות בודדים" מלהיות עם מספיק אורניום מועשר לפיתוח פצצה גרעינית.

כבר עכשיו יש סימנים מדאיגים להסלמה קרובה, גורם בכיר בחזבאללה אמר אתמול כי ארגונו יסלים את הפעולות שלו ו"יגיע לעומק הישראלי", הוא הוסיף "לא נאפשר לאויב הישראלי לכפות עלינו נוסחאות חדשות".

האיום הצבאי של איראן ושל חזבאללה על ישראל הוא משמעותי,מתחילת המלחמה איראן פתחה שבע חזיתות נגד ישראל, הן ינסו למנוע ממנה להשיג ניצחון ברצועת עזה, לכן חשוב מאוד שהיא תתנהל בזהירות רבה ולא תאבד את הקואליציה הבינלאומית שקמה לעזרתה ב-13 באפריל, פירוש הדבר הוא שהיא צריכה לשמור על יחסים הדוקים עם ממשל ביידן ולא להיכנס עמו לעימותים מיותרים, ההתחשבות הישראלית בעמדה האמריקנית לגבי אופי תגובת הנגד שלה על ההתקפה האיראנית הייתה מהלך נכון בשמירה על הקשרים הטובים עם ממשל ביידן.

ישראל חייבת לחזק את הקשרים עם הממשל ולהתקדם לעבר הקמת הקואליציה האזורית החדשה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי