המלחמה החשאית בין איראן לישראל הפכה לגלויה

מתקפת הטילים והכטבמ"ים האיראנית על ישראל הפכה את המלחמה בין ישראל לאיראן ממלחמה חשאית למלחמה גלויה, שני הצדדים נמצאים כעת במצב של הפסקת אש. גורמים בכירים בישראל מעריכים כי איראן תנסה לטרפד את מיטוט שלטון חמאס ברצועה וגם השגת הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, סכנת המלחמה האזורית עדיין קיימת.

סיום סבב המהלומות הצבאיות הקצר בין ישראל לאיראן הוא מטעה, הוא נותן תחושה לא נכונה כאילו היה זה אירוע חולף, אולם בפועל הייתה זו הכרזת מלחמה גלויה של איראן על ישראל, אנחנו רק בתחילת המערכה, ההערכה של גורמי הביטחון היא שזה יקרה בתחילת המערכה על רפיח, המנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי הבטיח להנהגת חמאס כי לא יאפשר לישראל למוטט את שלטונה ברצועת עזה.

המלחמה החשאית בין ישראל לאיראן שנמשכה שנים רבות הפכה כעת לגלויה כפועל ישיר של חיסולו של הגנרל חסן מהדאווי בדמשק ויש לה השלכות אזוריות ובינלאומיות, ארה"ב ואירופה אינן רוצות בהסלמה אזורית אך ספק רב אם יצליחו לבלום אותה.

הנשיא ביידן עושה הכל כדי למנוע מלחמה אזורית במזרח התיכון שעלולה לפגוע קשות בקמפיין הבחירות שלו, אבל לאיראן יש גם אינטרסים נוספים מלבד הישארותו של חמאס בשלטון  ברצועה, היא רוצה למנוע בכל מחיר הסכם נורלמיזציה בין ישראל לסעודיה והקמת ציר "מתון" חדש במזרח התיכון שיפעל נגדה.

הדרך היחידה לעשות זאת הינה בפעולה צבאית או מתקפת טרור גדולה, איראן יודעת איך לעשות זאת ולכן יצאה למלחמה גדולה ומתוכננת היטב.

התגובה הזהירה והמדודה של ישראל על מתקפת הטילים והכטב"מים האיראנית נועדה למנוע הסלמה ולהוות באותה העת גם מסר אזהרה לאיראן, היא הצליחה זמנית, אבל איראן לא תשנה את האסטרטגיה שלה.

המצב כעת הוא שיש מלחמה פתוחה בין ישראל לאיראן כשכל צעד עם אצבע על ההדק, השאלה היא אם ישראל עכשיו היא מורתעת ותימנע לתקוף מטרות איראניות בסוריה ובעיראק כפי שעשתה בשנים האחרונות, אסור לה להסכים למשוואה החדשה שאיראן מנסה לכפות עליה.

הקואליציה הבינלאומית שקמה לצד ישראל, בעקבות מתקפת הטילים והכטב"מים עליה מצד איראן, היא התפתחות חיובית, השאלה היא איך ישראל תשמור עליה כעת כשהיא נערכת לכיבוש אזור רפיח, לכן, חשוב מאוד שכל מהלך שלה בעניין הזה יהיה מתואם עם ארה"ב.

גורמים בכירים בירושלים רואים בקואליציה הזו הזדמנות לרסן את איראן, הבעיה  היא האם ישראל תצליח לתחזק את הקואליציה הזו באופן קבוע.

למרות התמיכה של הקואליציה הזו בישראל נגד איראן, היא סבורה שישראל צריכה לסיים את המלחמה ברצועת עזה בהקדם ולהגיע להסכם הפסקת אש, העמדה של חמאס שמסרבת לעסקת החטופים היא שמאפשרת כרגע לישראל להמשיך במלחמה.

ג'ק סאליבאן, היועץ לביטחון לאומי של ממשל ביידן הודיע כי בקרוב יוטלו סנקציות חדשות על איראן בנושא הטילים הבליסטיים והכטב"מים, גם מועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי החליטה להטיל על איראן סנקציות דומות, מדובר במהלכים חשובים אבל הם לא ירתיעו את איראן שהתרגלה למשטר הסנקציות.

במקביל ישראל צריכה להיערך לתקיפת מתקני הגרעין באיראן  ברגע שאיראן תתקוף אותה מחדש, אסור לה להחמיץ את ההזדמנות הזו, בינתיים חשוב שהיא תמשיך במב"מ( המלחמה שבין המלחמותI בסוריה ובעיראק באופן חשאי כדי לעצור את העברת משלוחי הנשק האיראניים לחזבאללה ואת ההתבססות הצבאית של איראן בסוריה.

חלק מהנשק האיראני שמגיע לסוריה מוברח לצפון ירדן ומשם לקבוצות הטרור החמושות בצפון השומרון.

עצם ההחלטה האיראנית לצאת למלחמה גלויה מגד ישראל ולתקוף אותה במאות טילים בליסטיים וכטב"מים הוא התפתחות מסוכנת מאוד שמעידה על ההערכה של ההנהגה האיראנית כי ישראל היא חלשה בהשוואה לעבר, התברר כי איראן איננה מורתעת והיא מאיימת על ישראל באלפי טילים וכטב"מים.

ישראל נמצאת כעת בהפסקת אש במלחמה עם איראן, שנותנת לה הזדמנות להיערך להמשך, היא צריכה לבחון היטב את המשך דרכה.

למרות הקוליציה הבינלאומית שתומכת בישראל, איראן איננה מבודדת, יש לה תמיכה מצד רוסיה וסין, ישראל אינה יכולה להיכנס לבדה למערכה רב זירתית ארוכה וגם לא למנוע לבדה את הפיכתה של איראן למדינה גרעינית.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי