המחדל הגדול של ממשל ביידן בטיפול בסכנת הטילים הבליסטיים והכטב"מים של איראן.

המתקפה האדירה של איראן על ישראל ב-13 באפריל היא תוצאה ישירה של הטיפול הכושל של ממשל ביידן בסכנת הטילים הבליסטיים והכטב"מים של איראן. הממשל שוב מסתפק בהטלת סנקציות על איראן, דבר שיחייב את ישראל להסיר את הסכנה בעצמה.

ההתקפה הגדולה של איראן על ישראל ב-13 באפריל, באמצעות מאות טילים בליסטיים וכטב"מים, חושפת את המחדל הגדול של ממשל ביידן בנושא הטיפול בסכנת הטילים הבליסטיים והכטב"מים, לא רק כלפי ישראל אלא גם הסכנה שהם מהווים כלפי ארה"ב ואירופה.

הנשיא ביידן עושה הכל, מאז שנכנס לבית הלבן, כדי שלא להגיע לעימות צבאי עם איראן למרות הסכנות הגדולות שהיא מציבה ביחס לארה"ב וישראל.

הוא חי באשליה שניתן להגיע עמה להסדר שירסן את פעילותה הצבאית התוקפנית ואת החתירה שלה לנשק גרעיני.

למרות ההתקפה האיראנית החמורה על ישראל, ארה"ב שוב חוזרת לשיטת הטלת הסנקציות על איראן,למעשה היא חוזרת לאותן הסנקציות שהיא הסירה לפני חצי שנה לאחר שפג תוקפן על פי הסכם הגרעין משנת 2015.

איראן כבר התרגלה למשטר הסנקציות ואיננה מתרגשת ממנו והיא נחושה להמשיך במסלול ההתעצמות הצבאית שלה.

ארה"ב תטיל סנקציות חדשות נגד איראן, כולל על תוכנית הטילים והכטב"מים שלה וכן כלפי גורמים התומכים במשמרות המהפכה, כך הודיע ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של ארה״ב ב-17 באפריל.

"ארה״ב תמשיך לפעול בנושא דרך משרד ההגנה ופיקוד מרכז של צבא ארה"ב, כדי לחזק ולהרחיב את המכלול של מערכות הגנה אווירית, טילים ומערכות התרעה מוקדמת ברחבי המזרח התיכון. זאת כדי לשחוק עוד יותר את האפקטיביות של יכולות הטילים והמל"טים של איראן״, הדגיש סאליבן.

בחודש אפריל 2021, ישראל וארה"ב הגיעו להסכמה על הקמת צוותים משותפים שיעבדו יחדיו כדי לגבש דרכים להתמודד עם איום הטילים המדוייקים והכטב"מים שמיוצרים באיראן ומועברים לשלוחותיה במזרח התיכון: חזבאללה בלבנון,המליציות האיראניות בסוריה והמורדים החות'ים בתימן.

מדובר היה בהבנה חשובה מאוד בין שתי המדינות שהושגה במהלך השיחות שקיים ראש המל"ל מאיר בן שבת דאז עם עמיתו האמריקני ג'ק סאליבאן בוושינגטון.

בהודעה שפירסם הבית הלבן ב-27 באפריל 2021 נאמר כי ארה"ב וישראל מסכימות שהתנהגותה התוקפנית של איראן מציבה איום משמעותי באזור.

האמריקנים מודאגים מאוד מהיכולות הטיליות המדוייקות ויכולות הכטב"מים הממולכדים וארוכי הטווח שהמורדים החות'ים משגרים באופן יומי מתימן לעבר ערי סעודיה ומתקני הנפט של חברת "אראמקו".

ההתקפה של המורדים החות'ים מתימן ב-14 בספטמבר 2019 באמצעות טילים מדוייקים ומל"טים על בית הזיקוק הגדול בעולם של חברת "אראמקו" באל-בקיק שבסעודיה הייתה אירוע מכונן שהמחיש לארה"ב ולישראל את היכולות המסוכנות של הטילים המדוייקים והכטב"מים האיראניים.

גורמים ביטחוניים בכירים הוסיפו אז כי חדירת הטיל הסורי מסוג אס איי 5 למרחב האווירי בישראל והגעתו עד לאזור דימונה, במהלך חודש אפריל 2021, חידדה עבור ישראל את הסכנה של איום הטילים האיראנים, למרות שמדובר היה בכלל בטיל נ"מ סורי שחדר בשוגג לשטח ישראל.

דו"ח של הפנטגון קובע כי לאיראן יש 3 אלפים טילים בליסטיים מדויקים לטווחים שונים. הטילים האלה מאיימים על ארה"ב ובנות בריתה .

הטילים האלה מהווים איום ישיר על הבסיסים האמריקנים במפרץ ועל בסיסי צבא ומתקנים אסטרטגיים בישראל.

גורמי צבא אמריקנים בכירים אמרו כי "הטילים הבליסטיים הם הסכנה הגדולה ביותר מצד איראן, איראן השיגה בשנים האחרונות התקדמות ניכרת ואיכותית בעניין הטילים הבליסטיים והגדלת מספרם, הטילים שלה הפכו למדוייקים יותר, דבר שמעורר דאגה גדולה".

ישראל מודאגת מאוד מארסנל הטילים הבליסטיים המדוייקים באיראן ומפרוייקט דיוק הטילים של חזבאללה.

סכנת הגרעין האיראני היא סכנה קיומית למדינת ישראל, אבל בצד המאמץ הישראלי למנוע מאיראן להצטייד בנשק גרעיני, הדרג המדיני והביטחוני הבכיר בישראל נערך לטפל בעצמו באיום האסטרטגי על ישראל באמצעות פרויקט הטילים המדויקים של איראן שאותו היא מייצאת לשלוחותיה השונות.

למרות דרישת ישראל ממשל ביידן,נושא הטילים בליסטיים לא היה כלול בשיחות בוינה על החזרה להסכם הגרעין, האיראנים סירבו לדון בנושא. גורמים מדיניים בכירים אומרים כי ממשל ביידן לא נקט שום מהלכים צבאיים כדי להתמודד עם סכנת הטילים הבליסטיים שבידי איראן ושלוחותיה.

גם הפעם, החזרת הסנקציות על איראן לא תפתור שום דבר, הנשיא ביידן רוצה לנצח בבחירות לנשיאות בנובמבר ולא ייקח שום סיכון צבאי מול איראן.

ישראל נדרשת לטפל בעצמה באיום הטילים הבליסטיים האיראנים והטילים המדוייקים שבידי חזבאללה.

כנראה שלא תהייה לה ברירה אלא להנחית מכת מנע מקדימה על אתרי הטילים הבליסטיים באיראן ועל המפעלים בלבנון של פרוייקט דיוק הטילים של חזבאללה.

היא ממתינה לשעת הכושר המתאימה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי