לנצל עד תום את הלגיטימציה הבינלאומית 

ההתקפה הצבאית המסיבית האיראנית על ישראל הפכה אותה ל"מדינת אנדרדוג"שזוכה מחדש ללגיטימציה בינלאומית. ישראל קיבלה הזדמנות שנייה להצטרף לקואליציה הבינלאומית בראשות ארה"ב ועליה לנצל עד תום את הלגיטימציה המחודשת.

ישראל פעלה נכון כשתקפה בהפתעה ובצורה מידתית את הבסיס הצבאי האיראני באיספהאן, אחד הבסיסים שממנו שוגרו כטב"מים לעבר ישראל במתקפת ה-13 באפריל.

היא למעשה שמרה על יכולת ההרתעה שלה כלפי איראן ומאידך גיסא גם עמדה בציפיות הקהילה הבינלאומית ולא הסלימה את המתיחות במזרח התיכון שעלולה להדרדר למלחמה אזורית.

עדיין שמורה לה הזכות להגיב בעוצמה חזקה יותר אם איראן לא תקלוט את המסר שהועבר לה באמצעות התקיפה באיספהאן.

ישראל החלה להתאושש מהבידוד הבינלאומי שנכפה עליה בגלל הטעויות שעשתה בניהול המלחמה ברצועת עזה, ניהול מבולבל מבלי להשיג את מטרות המלחמה שקבע הקבינט הביטחוני.

המתקפה המסיבית של איראן על ישראל ב-13 באפריל, באמצעות מאות טילים בליסטיים וכטב"מים, חשפה את פרצופה האמיתי של טהראן והפכה את ישראל ל"מדינת אנדרדוג" שנמצאת במגננה ושנלחמת על קיומה.

נראה כי הקהילה הבינלאומית מתייצבת לצד ישראל רק לאחר שהיא מותקפת באכזריות, כך היה גם בימים הראשונים אחרי הטבח של חמאס בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר בשנה שעברה, ישראל נמצאת במחנה "בני האור" לעומת איראן שמייצגת את "בני החושך", ויש לה חלון הזדמנויות פתוח לנסות שוב להשיג את מטרות המלחמה: שחרור החטופים ומיטוט שלטון חמאס והריסת התשתית הצבאית שלו ברצועת עזה.

את השגת המטרות האלה צריך לעשות בתיאום מלא עם ארה"ב שתומכת בהשגת המטרות האלה, ממשל ביידן התייצב בסוף השבוע שעבר  לצדה של ישראל באו"ם והטיל וטו במועצת הביטחון על בקשת הפלסטינים כי "פלסטין" תתקבל לאו"ם במעמד של מדינה חברה מלאה, זאת למרות שהממשל תומך בפתרון שתי המדינות.

הנשיא ביידן הבין כי אישור בקשת הפלסטינים בעת הזו הינו בבחינת מתן פרס לטרור וצעד חד צדדי שרק יעכב את אפשרות חידוש המשא ומתן בעתיד בין שני הצדדים.

ישראל הבינה באיחור רב את הרגישות הבינלאומית לנושא ההומניטרי ברצועת עזה ופתחה את כל המעברים להכנסת מזון וסיוע הומניטרי לרצועת עזה.

המהלך הזה נותן לה חמצן מדיני נוסף וזמן לפעול צבאית ברצועת עזה ולהביא לסיום המלחמה, מה שנדרש ממנה הוא לתאם את כיבוש רפיח עם ממשל ביידן כדי שיהיה לה גיבוי מדיני להשלים את המלאכה.

זהו הנתיב המדיני שבו ישראל צריכה להמשיך ולבנות ביחד עם ארה"ב את הקואליציה הבינלאומית ביחד עם סעודיה והמדינות הסוניות המתונות כמשקל נגד ל"ציר הרשע" בראשות איראן.

ראש הממשלה נתניהו החל להבין זאת ואסור לו לסטות מהנתיב הזה, יש לנצל כעת עד תום את הלגיטימציה הבינלאומית החדשה ולסחוט את הלימון עד הטיפה האחרונה כדי להשיג את יעדי המלחמה, ישראל קיבלה הזדמנות שנייה ואסור לה להחמיץ אותה.

על פי ההערכות המודיעין, איראן מתכננת ליזום התקפות נוספות על ישראל ככל שהיא תתקרב להכרעת המערכה ברפיח ומיטוט שלטון חמאס, המנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי הבטיח למנהיגי חמאס והג'יהאד האסלאמי כי לא יאפשר לישראל להשיג את המטרה הזו, לכן ישראל צריכה לפעול במהירות אך בזהירות ברצועת עזה בטווח הזמן המיידי.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי