ישראל מודאגת מההתקרבות בין איראן לסודאן

גורמים מדיניים בכירים בירושלים מודאגים מההתקרבות בין איראן לסודאן בגלל השלכותיה האפשריות על היום שאחרי המלחמה ברצועת עזה ועל נוכחות איראן בים האדום. שיתוף פעולה אסטרטגי בין ישראל לארה"ב בנושא הינו הכרחי.

סודאן היא שותפה  של ישראל ל"הסכמי אברהם", ב-20 באוקטובר 2020 פירסמו ארה"ב, סודאן וישראל הצהרה משותפת על כינון נורמליזציה ביחסי סודאן עם ישראל.

 

 אבל באחרונה גוברים החששות בירושלים מפני התקרבותה המחודשת של סודאן לאיראן.

 

לאחר פרוץ המלחמה ברצועת עזה חידשה סודאן את היחסים הדיפלומטיים עם איראן.

 

חידוש היחסים בין סודאן לאיראן בא לאחר שסודאן ניתקה את יחסיה עם איראן בשנת 2016 והצטרפה למעשה לגוש האנטי  איראני של הציר הסוני המתון.

 

אולם, חוסר היציבות הפנימי בסודאן דוחף אותה כעת לזרועות איראן, נשיא הממשלה הזמנית של סודאן עבד אלפתאח בורהאן, הודיע ב-9 באוקטובר בשנה שעברה, יומיים אחרי מתקפת הטרור של חמאס על ישובי עוטף עזה, על חידוש היחסים הדיפלומטיים עם איראן.

 

לדברי גורמים המקורבים לנשיא, ההחלטה של אלבורהאן נובעת מרצונו להשיג נשק נוכח התמיכה של חלק מהמדינות ביריבו הפוליטי סגן הנשיא מוחמד חמדאן דאגלו המכונה "חמידתי", שהיה מפקד "כוח ההתערבות המהירה".

 

לדבריהם, סודאן ציפתה לקבל נשק מישראל, כשזה לא קרה היא פנתה לאיראן שנענתה בחיוב, מדובר בהתפתחות מסוכנת עבור ישראל, סודאן שימשה בעבר תחנת מעבר חשובה של איראן בהעברת אמצעי לחימה לזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה.

 

הנושא הזה מקבל חשיבות גדולה מעבר לנושא הנורמליזציה עם מדינה ערבית חשובה שנתון כעת בסכנה בגלל התקרבותה מחדש לאיראן, ישראל ניצבת בפני כיבוש אזור רפיח ו"ציר פילדלפי", שהינו צינור ההברחות העיקרי ממצרים לרצועת עזה, שדרכו היה מוברח גם הנשק האיראני מסודאן עבור חמאס.

 

פירוזה של רצועת עזה מנשק הוא אחת המטרות החשובות של המלחמה ברצועת עזה והוא חלק מהתוכנית להריסת כל התשתית הצבאית של חמאס, ישראל צריכה לעשות הכול כדי למנוע הזרמת אמצעי לחימה לרצועת עזה אחרי שתסיים את ההשתלטות הצבאית עליה.

 

הנושא צריך להדאיג גם את ארה"ב, ממשל ביידן  תומך ביחד עם מצרים וסעודיה בנשיא עבד אלפתאח אלבורהאן בעוד יריבו מוחמד חמדאן דאגלו(חמידתי) נתמך על ידי רוסיה, איחוד האמירויות, אריתריאה וכוחות הגנרל חפתר בלוב.

 

איראן שעומדת בראש "ציר הרשע" הצליחה לצרף אליו עכשיו גם את סודאן.

 

הכול עניין של אינטרסים, הנשיא עבד אלפתאח אלבורהאן, הצמא לאספקת נשק, עלול לוותר על קשריו עם ארה"ב וישראל עבור קבלת אמצעי לחימה מאיראן.

 

על פי דיווחים המגיעים למשרד החוץ בירושלים, איראן החלה לחמש בכטב"מים חמושים מסוג "מוהאג'יר 6"  את אנשיו של הנשיא אלבורהאן שנחלש במלחמת האזרחים  המשתוללת במדינה כבר יותר משנה בין כוחותיו לבין כוחותיו של מוחמד חמדאן דאגלו­­­­ ­­­­(חמידתי).

 

גם סוכנות הידיעות "בלומברג" דיווחה על כך בחודש ינואר השנה.

 

לא ברור מה יהיה יחסו של מוחמד חמדאן דאגלו לאיראן אם הוא ינצח את כוחותיו של הנשיא אלבורהאן וישתלט על המדינה.

 

ישראל נמצאת מחוץ למאבק הפנימי בסודאן בין הנשיא אלבורהאן לבין  מוחמד חמדאן דאגלו, אבל המיקום האסטרטגי של סודאן והקשר שלה בעבר לחמאס ברצועת עזה מדאיגים אותה, סודאן דחתה  השנה בקשה של איראן להקים בסיס ימי בחופי הים האדום,אולם היא עלולה בסופו של דבר להיכנע ולהסכים ללחציה.

 

מכאן גם גוברת החשיבות של הצטרפות ישראל לקואליציה החדשה של ארה"ב, יחד עם ממשל ביידן היא עשויה לבלום את ההתפתחות המסוכנת הזו של ההתקרבות בין סודאן לאיראן.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי