לקראת מכה מקדימה על מתקני הגרעין באיראן?

תקיפת מתקן המכ"מ של מתקן הגרעין בנתנז שמיוחסת לישראל היא מסר אזהרה לאיראן כי ישראל נחושה שלא לאפשר לה ייצור נשק גרעיני. גורמי מודיעין במערב מעריכים כי המלחמה הגלויה שהכריזה איראן על ישראל מאיצה את ההכנות של ישראל להנחתת מכת מנע מקדימה על מתקני הגרעין האיראניים.

אט אט מתבררים הפרטים של המתקפה האווירית הישראלית באיראן, נראה כי היא קשורה גם לפרויקט הגרעין האיראני.

בכיר אמריקני אמר בסוף השבוע האחרון לרשת ABC  כי מטוסי קרב ישראלים שיגרו 3 טילים לעבר אתר מכ"ם הגנה אווירית שמהווה חלק מההגנה על מתקן הגרעין בנתנז.

המסר הישראלי לאיראן הוא כי ישראל לא תשלים עם ייצור נשק גרעיני וכי יש לה יכולת לפגוע במתקני הגרעין האיראניים.

ישראל מאותתת כי בכוונתה להשמיד את מתקני הגרעין האיראניים בדיוק כפי שהשמידה את הכור הגרעיני העיראקי בשנת 1981 ואת הכור הגרעיני הסורי בשנת 2007.

גורם ביטחוני בכיר מישראל אמר ל"וול סטריט ג'ורנל"בסוף השבוע האחרון כי התקיפה בעיר איספהאן עם המתקנים הצבאיים והגרעיניים נועדה להעביר מסר לטהראן, כי ישראל תוכל לפגוע גם במקומות הרגישים ביותר באיראן.

"מתקפה מוגבלת יכולה להראות ששום דבר לא בטוח עבורם, ואנו נטועים עמוק בפנים, אפילו סמוך למתקני הגרעין", אמר הבכיר, שהבהיר כי המתקפה "לא הייתה טעות, היא הייתה מסר ישיר וברור".

המסר הישראלי מגיע לאחר שלפני כמה ימים הזהיר קצין איראני בכיר ב"משמרות המהפכה" מפני תקיפה של מתקני הגרעין האיראניים והדגיש כי במקרה כזה, איראן תפגע במתקני הגרעין של ישראל.

הגנרל האיראני אחמד חק טלב, שממונה על אבטחת פרויקט הגרעין של איראן, טען כי מתקני הגרעין האיראניים מוגנים וכי במקרה של הפצצה ישראלית, אין לפסול את שינוי הדוקטרינה הגרעינית של איראן.

" בהחלט אפשר להעלות על הדעת בחינה מחדש של דוקטרינת הגרעין האיראנית ולסטות משיקולי העבר", אמר.

מדבריו השתמע לכאורה כי איראן תנסה לפרוץ לפצצה גרעינית.

איראן כבר הפכה מזמן ל"מדינת סף" גרעינית, בסוף פברואר דיווחה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כי לאיראן יש כמות של אורניום מועשר ברמה של 60 אחוזים בסך 121.5 ק"ג , הכמות הזו מספיקה לייצור 3 פצצות גרעיניות ואיראן תזדקק לכשבועיים ימים כדי להעשיר את הכמות הזו מרמה של 60 אחוזים לרמה של 90 אחוזים שהיא הרמה הצבאית הדרושה לייצור הפצצות.

איראן חוששת ממכת מנע מקדימה של ישראל על מתקני הגרעין שלה, לכן התקיפה הישראלית על מתקן המכ"ם של המתקן הגרעיני בנתנז  נועדה להבהיר לאיראנים כי ישראל לא תאפשר להם לייצר נשק גרעיני.

אזהרת הגנרל האיראני בדבר פגיעה במתקני הגרעין של ישראל היא שלב גלוי במאבק כיפוף הידיים בין ישראל לאיראן שהופך כעת למלחמה גלויה לאחר שבמשך שנים רבות הוא התרחש בחשאי בין שתי המדינות, איראן מנסה לסכל את יישום "דוקטרינת בגין" של מדינת ישראל הגורסת שיש להנחית מכת מנע מקדימה על מתקני הגרעין של כל מדינה במזרח התיכון שמתכננת לייצר נשק גרעיני כדי להשמיד את מדינת ישראל.

הסנקציות של המערב על איראן בנושא הגרעין לא עצרו את איראן, ישראל  נכשלה גם היא עד כה  לעצור את פרויקט הגרעין האיראני בפעולות חשאיות, למרות שהיא הצליחה להאט אותו באמצעות חיסול מדעיני גרעין איראניים ובראשם מוחסן פח'רי זאדה, אבי פצצת הגרעין האיראני, ועוד שורה של פעולות חשאיות.

התקיפה האיראנית על ישראל הפכה את המלחמה בין שתי המדינות ממלחמה חשאית למלחמה גלויה וישראל לא מסתירה את כוונותיה בנושא סיכול  פרויקט הגרעין של איראן.

ייתכן שאזהרת הגנרל האיראני היא גם צעד מכין לנסיגה רשמית של איראן מהסכם הגרעין משנת 2015 ומהאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני שהיא חתומה עליה.

בשנים האחרונות היו גם אזהרות איראניות גלויות כי איראן עשויה לבטל את פסק ההלכה של המנהיג העליון עלי ח'מינאי משנת 2003 האוסר על ייצור נשק גרעיני ושימוש בנשק להשמדה המונית,  בידי ישראל יש הוכחות מודיעיניות על תוכנית צבאית חשאית של איראן בתחום הגרעין.

לכן, הדבר מדאיג מאוד את ישראל וגם את מדינות המערב, אבל  גורמי מודיעין במערב מעריכים כי ישראל מתכוננת  להנחתת מכת מנע מקדימה על מתקני הגרעין של איראן בעיתוי המתאים.

להערכתם, המלחמה הגלויה שהכריזה איראן על ישראל מאיצה את ההכנות של ישראל להנחתת מכת הנגד על מתקני הגרעין האיראניים.

על פי גורמי מודיעין בכירים בארה"ב וישראל, המנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי עדיין לא קיבל את ההחלטה האסטרטגית לפרוץ לעבר פצצת הגרעין אבל "משמרות המהפכה" עושים את ההכנות הלוגיסטיות כדי לקצר את התהליך לייצור פצצה גרעינית למקרה שתתקבל ההחלטה בקרוב.

בפועל, איראן גם בונה בחשאי במעבה האדמה מתקן להעשרת אורניום בנתנז, בעומק של כ-100 מטרים כדי שהפצצות של ישראל לא יוכלו לפגוע בו.

טווח הפעולה של ישראל לעצור את ייצור פצצת הגרעין האיראנית נע, להערכת גורמי מודיעין, בין שנה וחצי לשנתיים.

לכן, הדרג המדיני חייב לתת עדיפות לנושא הזה שהינו סכנה קיומית לישראל ויש לו השלכות אסטרטגיות גדולות על האזור, זוהי הסיבה שישראל צריכה להכריע במהירות את המלחמה ברצועת עזה כדי להתפנות ולטפל בסכנה האיראנית ההולכת וגוברת מתחת לרדאר המודיעיני של ישראל, אין כל ודאות שהמודיעין הישראלי יודע את כל פרטי התוכנית הגרעינית האיראנית וייתכן שאיראן מקדימה בהרבה את לוח הזמנים של התחזיות הישראליות.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי