ארדואן לצד איראן נגד ישראל

נשיא טורקיה ארדואן מודאג מכך שההתקפה האיראנית על ישראל הסיטה את המיקוד הבינלאומי מסוגיית רצועת עזה. ארדואן מאשים את ראש הממשלה נתניהו באחריות להסלמה מול איראן ארה"ב ביקשה מראש המודיעין הטורקי לסייע בתווך בין ישראל לחמאס בעניין עסקת החטופים.

 טורקיה ממשיכה בהתקפות הנבזיות שלה על ישראל בעקבות המלחמה ברצועת עזה.

גורמים טורקיים אומרים כי העמדה הטורקית הרשמית מצדדת בעמדה של איראן בעקבות ההתקפה האיראנית על ישראל במאות טילים וכטב"מים ב-13 באפריל.

נשיא טורקיה ארדואן תקף שלשום את ראש הממשלה נתניהו והטיל עליו את האחריות להסלמה החדשה באזור.

לאחר כינוס ישיבת הממשלה אמר ארדואן:

" ממשלת ישראל היא אשר הבעירה את האש באזור באמצעות פרובקציות והסתה".

הוא תיאר את ההתקפה הישראלית על בניין הקונסוליה האיראנית בדמשק כ"הפרה ישראלית של החוק הבינלאומי" ששברה את גב הגמל מבחינתה של איראן.

הוא הדגיש כי יש לגנות את נתניהו ואת ממשלתו "צמאת הדמים" שהיא האחראית הראשונה להסלמה הנוכחית.

ארדואן טען כי ארצו פועלת בימים האחרונים כדי שסוגיית רצועת עזה לא תרד מסדר היום הבינלאומי  וקרא  לקהילה הבינלאומית לפעול כדי להפסיק את התקפות ישראל ברצועה.

טורקיה הינה תומכת נלהבת של חמאס ומארחת בכירים של הארגון הטרור בשטחה, באיסטנבול פועלת כבר במשך 12 שנים שלוחה של הזרוע הצבאית של חמאס שמכווינה פעולות טרור בשטחי יהודה ושומרון, הפעילים שעובדים בה הינם משוחררי עסקת שליט.

למרות שאיראן תומכת במפלגת הפועלים הכורדית ה-PKK , שנחשבת על ידי הנשיא ארדואן לארגון טרור שעושה פיגועים בטורקיה, הנשיא הטורקי מוכן להגמיש עמדותיו ולתמוך באיראן כדי לשמור את סוגיית רצועת עזה בראש סדר היום הבינלאומי.

עם זאת, העמדה של הנשיא ארדואן היא זהירה ביחס לאיראן, הוא אמור לבקר בחודש הבא בוושינגטון כדי לבקש סיוע כלכלי כדי למנוע את התמוטטות הכלכלה הטורקית.

ראש ה-CIA וויליאם ברנס ביקש מראש המודיעין הטורקי  אברהים קאלין לתווך כעת בין ישראל לחמאס בנושא עסקת החטופים כדי לשבור את המבוי הסתום.

 העמדות של הנשיא ארדואן מרגיזות את ממשל ביידן והוא צפוי לקרוא לו לסדר.

טורקיה הינה מדינה חברה בנאט"ו והיא צריכה להישאר נייטרלית, אבל הנשיא ארדואן אינו יכול להתגבר על השנאה שלו לישראל.

האופוזיציה בטורקיה מתנגדת לעמדה הנחרצת של הנשיא ארדואן בעד חמאס, ההתקפה הישראלית על המבנה בדמשק שבו שהה  הגנרל האיראני חסן מהדאווי  הייתה קשה לנשיא ארדואן אשר הבין את ההשלכות הקשות של ההיגררות לעיסוק המדיני בנושא האיראני במקום בנושא הפלסטיני.

הנשא ארדואן רואה בהתקפה האיראנית על ישראל אירוע שמשנה את מאזני הכחות במזרח התיכון, אולם הוא מודאג מכך שנתניהו הצליח בזכותה לשנות את השיח התקשורתי העולמי ולהסיט את המיקוד מרצועת עזה לאיראן.

ארדואן מודאג מכך שנתניהו יוכל כעת לסחוט מהנשיא ביידן ויתורים נוספים בנושא כיבוש רפיח והקמת בריתות חדשות באזור כמו הסכם נורמליזציה עם סעודיה.

בינתיים טורקיה מקדמת בימים הקרובים משט ימי נרחב לעבר חופי רצועת עזה כדי "לשבור את המצור על הרצועה".

היא חוזרת למעשה על המעשה שעשתה לפני 14 שנה כאשר שיגרה לעבר הרצועה את משט "המרמרה" שהביא למשבר קשה ביחסיה עם ישראל.

הספינה הטורקית "מרמרה" שהשתתפה אז במשט לעזה נעצרה בלב ים על ידי לוחמי שייטת 13 ועל סיפונה נערך עימות קשה ואלים שבו נפצעו עשרה לוחמי צה"ל, ונהרגו תשעה מהפעילים הטורקים שהיו על הספינה.

הנשיא ארדואן, מעודד את המשט הנוכחי וגם ראש המודיעין הטורקי מעורב בסידורי ההפלגה, במטרה למנוע פגיעות בנוסעים.

ישראל פועלת באמצעים דיפלומטיים לעכב או לבטל את המשט ללא הצלחה ועדיין לא ברור אם המארגנים אכן יסתכנו וייצאו לדרך, חיל הים הישראלי ערוך לחסום חלק נכבד ממנו סמוך לחופי עזה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי