ההתקפה הישראלית באיספהאן באיראן-"עין תחת עין"

ישראל תקפה בסיס צבאי באיראן כתגובה על המתקפה האיראנית המסיבית על ישראל ב-13 באפריל. גורמים בכירים בירושלים מעריכים כי המסר הישראלי נקלט בטהראן, איראן תכיל את ההתקפה לזמן קצר בלבד.

ישראל לא לקחה רשמית את האחריות על ההתקפה הבוקר בבסיס הצבאי באיספאהן בצפון איראן, אבל גורמים ביטחוניים בכירים אישרו לכמה גורמים באמצעי התקשורת האמריקניים כי ישראל עמדה מאחורי ההתקפה כתגובה על ההתקפה האיראנית על ישראל במאות טילים בליסטיים וכטב"מים ב-13 באפריל.

גורמים מדיניים בכירים בירושלים מעריכים כי לפי שעה, איראן תכיל את התקיפה הישראלית ,שהייתה מדודה מאוד, למרות הודעתו השבוע של הגנרל חוסיין סלאמי"מפקד "משמרות המהפכה" של איראן, כי ארצו שינתה את המשוואה וכי מעתה ואילך היא תגיב משטחה על כל התקפה ישראלית בכל מקום במזרח התיכון.

לדברי אותם גורמים, המסר הישראלי שנשלח הבוקר לאיראן נקלט היטב בטהראן, המסר אומר כי ידה של ישראל היא ארוכה מאוד והיא יכולה להגיע לכל מקום באיראן והיא לא תאפשר לשנות את כללי המשחק שהיו נהוגים עד ה-13 באפריל.

דהיינו, ישראל תמשיך במדיניות המב"מ בכל רחבי המזרח התיכון למרות שאיראן מנסה לשנות את כללי המשחק.

באיראן מעריכים כי התקיפה בוצעה הבוקר באמצעות כמה רחפנים או כטב"מים קטנים ששוגרו מתוך שטח איראן עצמה על ידי סוכנים של המוסד הישראלי.

האיראנים אינם מאשימים את ישראל בתקיפה מכיוון שהדבר יחייב אותם להגיב, אולם הם יודעים היטב מי ביצע אותה.

גורמים איראנים אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי מערכות הרדאר האיראניות לא זיהו כלי טיס לא מזוהה שנכנס לשטח האווירי של המדינה.

גורם איראני בכיר אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי טהרן לא מתכננת תגובה מיידית – ועדיין לא בטוחה מי עומד מאחורי המתקפה.

פרשן בטלוויזיה האיראנית, האשים הבוקר בתקיפה "מסתננים" שחדרו לשטח איראן.

"הרחפנים הקטנים שהופלו באספהאן הופעלו מתוך איראן", טען הפרשן שצוטט בסוכנות הידיעות רויטרס.

מפקד צבא איראן על המתקפה הלילה באיספהאן: "הכלים התוקפים היו רחפנים קטנים מאוד, המומחים שלנו עורכים כעת הערכה של התקרית ויכריזו מאוחר יותר על תוצאותיה"

גורמים במערב אמרו כי ישראל תקפה את הבסיס שממנו שוגרו חלק מהכטב"מים שתקפו אותה ב-13 באפריל מדובר בבסיס אחד מתוך 8 בסיסים שהיו שותפים למתקפה.

על פי גורמים זרים, המוסד הישראלי תקף בעבר באיראן כמה פעמים מטרות צבאיות בשיטה של רחפנים מתאבדים.

אבל יש גם גורמים שטוענים אחרת, על פי גורמי מודיעין במערב התקיפה התבצעה ממרחק רב על ידי מטוסי קרב ישראלים ששיגרו טילים קטנים ומדוייקים לעבר הבסיס הצבאי באיספהאן.

ישראל עדכנה מראש את הממשל האמריקני וקיבלה את אישורו לתקיפה, מדובר בתקיפה מדודה מאוד שלהערכת ישראל איראן יכולה להכיל ולא תגיב עליה. גם ארה"ב שותפה להערכה הזו.

התקיפה הישראלית היא מידתית ומהווה תגובה על הפגיעה האיראנית בבסיס חיל האוויר נבטים והיא גרמה נזק לבסיס הצבאי האיראני, במשך היום ישראל וארה"ב יוכלו לאמוד את הנזק שנגרם לבסיס האיראני על פי צילומי הלווין.

בישראל מקווים שבכך הסתיים סבב הלחימה הקצר מאוד בין ישראל לאיראן עד לסבב הלחימה הבא.

אסור לטעות,  ישראל ואיראן הן בדרך לעימות צבאי גדול, מדובר כעת בניסוי כלים וגישושים הדדיים, כך מעריך גורם ביטחוני בכיר.

בישראל מעריכים כי לקראת כיבוש רפיח תיזום איראן מתקפות נוספות על ישראל כדי לשבש  את המערכה, ייתכן שבאמצעות חזבאללה או החות'ים בתימן.

המנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי הבטיח למנהיגי חמאס והג'יהאד האסלאמי כי איראן לא תאפשר לישראל למוטט את שלטון חמאס ברצועת עזה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי