ההרתעה האיראנית נפגעה כתוצאה מההתקפה על ישראל

ההתקפה האיראנית על ישראל נכשלה ופגעה בתדמיתה כמעצמה אזורית חזקה. היא הוכיחה כי אם יהיה לה נשק גרעיני היא תהווה סכנה עולמית. ההערכה בישראל היא שאיראן תפעיל מעתה יותר את השלוחות שלה כדי לתקוף את ישראל.

איראן יצאה בהתקפה חסרת תקדים על ישראל במאות טילים וכטב"מים אך לא הצליחה להשיג את מטרתה, להעניש את ישראל ולהרתיע אותה.

הכדור עכשיו במגרשה של ישראל ויש לה לגיטימציה בינלאומית להכות צבאית את איראן בשטחה.

במילים אחרות, איראן איבדה את יכולת ההרתעה שלה מול ישראל, במבחן המעשי התגלה כי יכולת ההגנה של ישראל מפני טילים וכטב"מים איראניים היא מרשימה. זהו סימן רע עבור איראן.

רמת הסיכול הישראלי של הטילים והכטב"מים הייתה  ברמה של 99 אחוזים, זה לא הפריע לאיראן לשקר ולטעון כי "ההתקפה השיגה את מטרותיה".

איראן הפכה לחוחא והיטלולא בעולם הערבי במיוחד לאחר פירסום תמונה של כטב"מ איראני תלוי באוויר על חוטי חשמל בדרום עיראק. לאחר שנתקע שם במעופו לעבר ישראל.

איראן גרמה נזק בל ישוער לתדמיתה, היא לא השיגה שום פגיעה ממשית במטרות ישראליות באמצעות אותם מאות טילים וכטב"מים ששיגרה לעבר ישראל.

היא הוכיחה בכך לעולם כי היא מדינה זדונית שלעולם אסור יהיה לבטוח בה והיא תהפוך לסכנה עולמית אם תצליח להשיג נשק גרעיני.

איראן רצתה בעצם לנקום את מותו של הגנרל האיראני חסן מהדאווי ולא להגן על חמאס או רצועת עזה, זהו מסר חזק וברור לפלסטינים היכן באמת נמצאים האינטרסים של איראן.

ארה"ב, בריטניה וצרפת סייעו לישראל להדוף את ההתקפה האיראנית ולמעשה אותתו לאיראן כי היא חצתה את "הקווים האדומים".

כתוצאה ממה שקרה, ההערכה בקרב גורמי הביטחון הבכירים  בישראל היא כי התלות של איראן בשלוחות שלה בסוריה, לבנון, עיראק ותימן תגדל והיא תסתמך יותר עליהן בהתקפות על ישראל.

כך היא תוכל לתקוף את ישראל מבלי להשאיר טביעות אצבעות.

גם ירדן היא על הכוונת של איראן בגלל שיירטה כטב"מים איראניים שחדרו למרחב האווירי שלה שהיו בדרכם למטרות בישראל.

ירדן היא בת ברית של ארה"ב ולמרות  המחלוקות הקשות שלה עם ישראל בקשר לפלסטינים ומעמדה בהר הבית כאפוטרופוס של המקומות הקדושים, היא לא מוכנה לבטל את הסכם השלום עם ישראל ולאפשר לאיראן וחמאס להפוך את הגבול שלה עם ישראל לחזית חדשה.

ירדן גם מסרבת להשתתף במצור הכלכלי על ישראל והיא מאפשרת גשר יבשתי להעברת סחורות דרך שטחה, ממדינות המפרץ לישראל, לאחר שהחות'ים בתימן הטילו מצור על ספינות ישראליות בים האדום.

ההערכה היא כי איראן וחמאס לא יוותרו וינסו לערער את יציבות כסאו של עבדאללה מלך ירדן.

מלחמת הצללים החשאית בין ישראל לאיראן הפכה לגלויה ואף אחד לא יכול לעצור אותה, היא הפכה לבלתי נמנעת.

איראן יוצאת בעצמה להתקפה על ישראל מבלי להסתתר יותר מאחורי הגב של המליציות הנאמנות לה וזהו אתגר גדול עבורה, כל העיניים במזרח התיכון נשואות אליה כמי שמנהיגה את "ציר הרשע" נגד ישראל.

היא התחילה את המאבק הגלוי נגד ישראל ברגל שמאל כשההתקפה הגדולה שלה על ישראל נכשלה.

מדינות ערב המתונות צריכות להחליט עכשיו באיזה ציר במזרח התיכון הן רוצות להיות ב"ציר הרשע" בראשות  איראן או בציר המתון בראשות ארה"ב, סעודיה וישראל.

לכרטיס לכניסה למועדון המדינות המתונות יש מחיר והוא נורמליזציה ביחסים עם ישראל, ההרשמה כבר החלה ועכשיו הן צריכות לשלם את דמי הכניסה.

התקפת נגד ישראלית מוצלחת בתגובה על ההתקפה האיראנית עשוייה לעודד אותן להצטרף לציר המתון.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי