תגובת ישראל על ההתקפה האיראנית

הדרג המדיני בישראל עדיין מתלבט ובוחן דרכים שונות כיצד להגיב על המתקפה האיראנית על ישראל בעוד הלחץ הבינלאומי גובר. מצבה האסטרטגי של ישראל השתפר והיא איננה צריכה למהר ולתקוף את איראן, יש לנצל זאת להקמת ברית אסטרטגית חדשה עם המערב נגד איראן, משטר ההיאתולות יחכה, התגובה תגיע בעיתוי המתאים.

בדרג המדיני בישראל נמשכים הדיונים על אופי התגובה הישראלית להתקפה הנפשעת של איראן על ישראל באמצעות מאות טילים וכטב"מים.

הקבינט הכין מראש שורה של תרחישים ותגובות אבל ישראל שוקלת שוב את התגובה בעקבות הלחץ הבינלאומי הכבד עליה וגם בגלל העובדה שאיראן שינתה את משוואת התגובה והודיעה כי תגיב בהתקפת נגד  משטחה על כל תקיפה ישראלית, בשטח איראן או מחוצה לה.

המודיעין הישראלי נכשל שוב בהערכת המצב שלו שהוצגה בפני הקבינט, הא לא העריך שהמנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי יפסיק את מדיניות ההכלה של איראן על תקיפות ישראליות וישנה את המשוואה שהייתה קיימת עד ה-13 באפריל.

ישנה החלטה ישראלית שהושגה ברוב בקבינט על תקיפה , אולם יש גם התנגדות לכך בתוך קבינט המלחמה.

מי שמוביל את הקו ה"מתון" בקבינט המלחמה הוא יו"ר ש"ס אריה דרעי, שסבור שלא נכון לפתוח עוד זירות ולחפש להסלים את המצב.

"האויבים שלנו מחפשים את זה ולא צריכים להיגרר למקום הזה", אמר דרעי בראיון לביטאון ש"ס.

ממשל ביידן מציע לישראל לחפש דרך לתקוף בדרך שלא תגרום למלחמה ומבקש ממנה לתאם עמו עמדות.

גם  גרמניה ובריטניה מתנגדות לתקיפה ישראלית נגד איראן,שרת החוץ של גרמניה אנאלנה ברבוק ושר החוץ הבריטי דיוויד קמרון, שהגיעו אתמול לביקור בזק בישראל, ביקשו מהדרג המדיני בישראל  לנהוג בחוכמה.

"אנחנו חושבים שאתם צריכים להימנע מהסלמה, אבל מכבדים את הריבונות והעצמאות שלכם, רק מבקשים שתהיו חכמים", אמר קמרון לשר החוץ ישראל כ"ץ.

"העולם רואה באיראן כמי שמסלימה את המצב. תשמרו על הקו הזה, תהיו חכמים. זה הניצחון הכי גדול שלכם בזירה הבינלאומית. אנחנו לא מעוניינים במלחמה כוללת במזרח התיכון". אמרה שרת החוץ של גרמניה.

לדעתי, ישראל איננה צריכה למהר ולהגיב כעת על ההתקפה האיראנית עליה במאות טילים וכטב"מים, היא צריכה לתת לאיראן להתבשל במיץ של עצמה ולהגיש לה, אם בכלל , את התגובה הצבאית כשהיא קרה.

כל יום שחולף הוא לטובתה של ישראל, הוא מראה לקהילה הבינלאומית שהיא קרת רוח ואיננה מתלהמת כדי לנקום באיראן שמאבדת נקודות בדעת הקהל הבינלאומית.

אסור לתת לאיראן להבין את השיקולים של ישראל בעד ונגד תקיפה, היא צריכה להיות מבודדת ולחיות בחוסר ודאות.

מי אמר בכלל שישראל חייבת להגיב כעת על ההתקפה האיראנית? מה יקרה אם זה יהיה בעוד חודש למשל? ההרתעה הישראלית יכולה להשתקם גם בעוד חודש, כדברי האימרה "גם איפוק הוא כוח".

בינתיים בשבועות הקרובים, ישראל יכולה לנסות ולהקים ברית אזורית בהשתתפות ארה"ב ואירופה נגד איראן.

הציבור הישראלי רוצה שהדרג המדיני ינהג בשכל ולא יבזבז את ההזדמנות האסטרטגית שנוצרה בגלל הטיפשות של איראן, זהו הכיוון שבו צריכה ישראל ללכת לאחר הטעויות הרבות שעשתה בניהול המלחמה ברצועת עזה, הגיעה העת שתשקם את תדמיתה בעיני העם היושב בציון ובעיני הקהילה הבינלאומית.

הדרג המדיני צריך לסמוך על ניסיונו המדיני ותחושות הבטן שלו , לא לסמוך על המודיעין הישראלי שהערכות המצב שלו מעידות שהוא עדיין שרוי בקונספציות ששרו באמ"ן עד ה-7 באוקטובר.

טוב יעשה ראש הממשלה נתניהו אם לא יילך אחרי  קולות המתלהמים בממשלתו שעלולים להצית פה מלחמה אזורית ומלחמה עם איראן וארגון חזבאללה.

ישראל צריכה להחזיר לעצמה את היוזמה ואת יכולת ההפתעה, רק כך היא תשיג הכרעה.

עם כל ההסתיגויות מהנשיא ביידן ומדיניותו , אין לישראל בחודשים הקרובים בן ברית יותר טוב ממנו, צריך לומר את האמת, צריך לזרום עמו ולשכנע אותו בסבלנות בצדקת העמדות הישראליות.

זוהי העת שבה האינטרס הישראלי הוא ללכת לברית אסטרטגית אזורית חדשה עם סעודיה וארה"ב ולתאם את מהלכים ברצועת עזה למיטוט שלטון חמאס והתמודדות עם הסכנה האיראנית.

האתגרים הביטחוניים של ישראל הם רבים, ישראל איננה יכולה להתמודד לבדה מול איראן, ואסור לה להיגרר לסבב לחימה ארוך מול איראן, זה רק יחליש אותה ולא יאפשר לה להשיג את מטרות המלחמה ברצועת עזה.

יש להפסיק את מדיניות ה"אבו עלי" ולנהוג בחוכמה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי