האם איראן תציל את יחיא סינוואר?

יחיא סינוואר מנהל קרב הישרדות ברצועת עזה תוך שימוש בקלף החטופים ועכשיו הוא סומך על התערבות צבאית של איראן במערכה כדי שיוכל להמשיך ולשלוט ברצועת עזה. ההתקפה הצבאית של איראן על ישראל נכשלה וישראל הוכיחה את יכולותיה הצבאיות, המרחק הגדול בין איראן לרצועת עזה אינו מאפשר לאיראן לשלוח כוחות צבא לסייע לסינוואר, שעון החול שלו הולך ואוזל וחיסולו הוא עניין של זמן.

לפני כשלושה שבועות ביקרו באיראן מנהיג חמאס אסמעיל הניה וזיאד אלנח'אלה, מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי, ונועדו עם המנהיג העליון עלי ח'מינאי.

מנהיג חמאס אסמעיל הניה ביקש לשקם עמו את היחסים לאחר שבעקבות ההתקפה של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר התברר כי יחיא סינוואר לא עדכן את איראן על מועד ההתקפה מראש והיא הופתעה מעיתויה.

השניים ביקשו מעלי ח'מינאי עזרה לשמור על שלטון חמאס ברצועת עזה ולא לאפשר לישראל את מיטוט שלטון חמאס.

עלי ח'מינאי הבטיח לעזור ולעשות הכל באמצעות השלוחות של איראן למנוע את האפשרות  הזו.

זוהי אחת הסיבות שיחיא סינוואר מפגין עמדות קשות ביותר במשא ומתן על שחרור החטופים.

אחרי שהתאכזב מכך שלא הצליח להבעיר את שטחי יהודה ושומרון והר הבית במהלך חודש רמדאן, הוא תולה עכשיו תקוות בכך שאיראן תפתח בעימות צבאי עם ישראל שיאלץ אותה להפסיק את המלחמה ברצועת עזה וכך הוא יישאר בשלטון מבלי להחזיר את החטופים שישמשו אותו לסחיטת ישראל לויתורים נוספים.

איראן עמדה בהבטחתה לנקום את מותו של הגנרל חסן מהדאווי שחוסל בדמשק והוכיחה ב-13 באפריל כי אכן יש לה כוח צבאי גדול להגיב על החיסול, היא עשתה זאת באמצעות שיגור מאות טילים ורקטות לעבר ישראל, אבל המרחק הפיזי הגדול שלה מישראל איננו מאפשר לה לשלוח כוחות צבא לרצועת עזה כדי לסייע לחמאס להילחם נגד כוחות צה"ל.

המצב כיום ברצועה הוא שחטיבה אחת של צה"ל מספיקה כדי לשלוט ברוב שטחי הרצועה על פני הקרקע, אלפי מחבלים של חמאס מסתתרים במנהרות ואינם מגיחים החוצה.

צה"ל החל בגיוס שתי חטיבות מילואים נוספות שבקרוב יגיעו לרצועה כדי להשלים את כיבוש מחנות הפליטים נוצייראת ודיר אלבלח וכיבוש אזור רפיח.

הארסנל הצבאי של איראן הוא מרשים, אבל ברגע שהכוחות  הקרקעיים של צה"ל יכתרו את מקום מחבואו ברצועת עזה ויסגרו עליו, איראן לא תוכל לעשות הרבה מרחוק כדי להצילו.

היעדים האמיתיים של המלחמה הזו הם שחרור החטופים הישראלים, מיטוט שלטון חמאס והריסת התשתית הצבאית שלו לא מלחמה של ישראל נגד איראן, ישראל נערכת לחזור ולהתמקד ביעדים האלה בימים הקרובים בתום סבב הלחימה שנכפה עליה מצד איראן.

גם בחמאס מתחילים להבין זאת, לאחר שהבינו כי ההתקפה של איראן על ישראל נכשלה, יחיא סינוואר יצטרך לחזור אל קרקע המציאות, שעון החול מתקתק לקראת כיבוש אזור רפיח, איראן תנסה לשבש את פעילות צה"ל ברצועת עזה אבל לא תוכל למנוע אותה.

ישראל צפויה להדק את קשריה עם הקואליציה החדשה בראשות ארה"ב ומדינות נוספות שקמה בעקבות ההתקפה האיראנית על ישראל,  ארה,ב הודיעה כי תטיל סנקציות חדשות על משמרות המהפכה של איראן, אלו התפתחויות שיקשו על איראן לפעול נגד ישראל, וזוהי בשורה רעה ליחיא סינוואר.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי