התקפה איראנית כושלת שסייעה לישראל

המתקפה האיראנית על ישראל נכשלה ויצרה יתרונות אסטרטגיים לישראל. ישראל הוכיחה יתרון צבאי וטכנולוגי על איראן, אבל כעת עליה להמשיך ולמנף את ההישג לטובתה.

ההתקפה האיראנית על ישראל במאות טילים וכטב"מים ב-13 באפריל נכשלה, ישראל נערכה היטב להתקפה בסיועה של ארה"ב  והצליחה להדוף אותה בצורה מוצלחת ביותר.

האיראנים רצו להעניש את ישראל על חיסולו של הגנרל האיראני חסן מהדווי בדמשק וליצור מדיניות הרתעה חדשה כלפי ישראל אך נכשלו.

ההתקפה האיראנית הזו הפכה לבומרנג נגד איראן ויש לה כמה יתרונות עבור ישראל.

א.הציבור באיראן מבין כי משטר ההיאתולות הוליך אותו שולל וכי ההתקפה הייתה כושלת, בעקבות ההתקפה על ישראל משטח איראן המשטר יצר תקדים והפך את שטח איראן לזירת מלחמה, לישראל יש עתה את הזכות לתקוף  מטרות בשטח איראן.

ב. מצבה של ישראל בזירה הבינלאומית היה בכי רע בגלל המלחמה ברצועת עזה נגד חמאס, ההתקפה האיראנית הפכה את ישראל לאנדרדוג, היא הפכה בעיני העולם למדינה מותקפת שנאלצת להגן על עצמה מפני התוקפנות האיראנית, דבר שהביא להקמת קואליציה בינלאומית בראשות ארה"ב שסייעה לה בהגנה מפני ההתקפה האיראנית.

ג. ההתקפה האיראנית על ישראל הייתה כושלת מבחינה צבאית ויוקרתה של איראן נפגעה. ישראל הוכיחה בהדיפת ההתקפה האיראנית עליונות צבאית וטכנולוגית על איראן.

עם זאת נגרם לישראל נזק כספי של כמילארד דולר בעקבות ההתקפה.

ד. איראן הוכיחה בהתקפה כי יש לה מעמד של מעצמה אזורית ויש להתחשב בעמדותיה, אולם ישראל  הוכיחה כי היא חזקה ממנה.

ה.ההתקפה האיראנית הוכיחה את חשיבותו של ארגון חזבאללה מבחינתה של איראן, הוא נמצא קרוב יותר לגבול עם ישראל ומסוגל לפגוע בזמן קצר ביותר בישראל בהשוואה לאיראן.

ו. ההתקפה האיראנית נתנה תמריץ לישראל להפסיק את הדשדוש הצבאי ברצועת עזה ולזרז את כיבוש אזור רפיח.

ישראל לא העריכה נכון את ההשלכות של חיסולו של הגנרל חסן מהדאווי ואת עוצמת התגובה האיראנית, מדובר בדמות בכירה ביותר ב"משמרות המהפכה" וחיסולו במבנה סמוך לקונסוליה האיראנית בדמשק נחשב בעיני האיראנים לחיסול על אדמת איראן, איראן מתייחסת לכל המתחם של הקונסוליה כשטח איראני ריבוני.

יש לכך השלכה על העתיד,ישראל תצטרך לבחון מעתה בדקדקנות כל חיסול של בכיר  איראני.

ישראל צריכה להמשיך ולמנף את השינוי לטובה במצבה האסטרטגי שיצרה ההתקפה האיראנית, חשוב מאוד שהיא תהדק את שיתוף הפעולה עם הקואליציה החדשה בראשות ארה"ב להמשך המאבק נגד איראן, ישראל יכולה להיעזר בה גם לצורך המשך הלחימה ברצועת עזה, בעסקת שחרור החטופים ובישוב המשבר עם חזבאללה בגבול לבנון.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי