הנשיא ביידן הוא המנצח בעימות הצבאי בין איראן לישראל

הנשיא ביידן הצליח לתמרן בין העמדות של ישראל ואיראן בעימות הצבאי ביניהן ויצא כמנצח הגדול. הממשל האמריקני ידע מראש את תוכנית ההתקפה האיראנית על ישראל ונערך בהתאם בשת"פ עם ישראל.

ממשל ביידן ידע היטב ממקורות המודיעין שלו מהן תוכניות ההתקפה של איראן על ישראל ומסר אותן לישראל,זו אחת הסיבות להצלחה הישראלית בסיכול ההתקפה האיראנית, לישראל היה מספיק זמן להיערך בהתאם להתקפה.

לישראל היה גם מספיק מודיעין ממקורות המודיעין שלה שהצליב את המודיעין האמריקני.

על פי  גורמים ערביים,ההתקפה הצבאית האיראנית לא חרגה מהקווים הכלליים  והאזהרות שהעבירה ארה"ב לאיראן במסרים על ידי גורמים שונים, כך שמרה איראן על כבודה ונקמה כביכול בישראל על חיסולו של הגנרל חסן מהדאווי שחוסל בדמשק , מאידך גיסא היא לא הסתכנה בתגובה חזקה מצד ישראל.

פרשנים ערבים טוענים כי מדובר בתרחיש שסוכם מראש.

לדבריהם, עומאן שימשה כמתווכת בין ארה"ב לאיראן והעבירה מסרים על ההתקפה הצפויה של איראן, אולם ישראל לא הייתה חלק מהתיאום הזה, היא פעלה בהתאם למידע המודיעיני שהיה ברשותה.

פרשנים סעודיים כתבו בעיתונות הסעודית כי מדובר  ב"קומדיית מלחמה", "תרמית והונאה" ו"מהומה רבה על לא דבר".

איראן הציגה את ההתקפה על ישראל כ"מוצלחת" וככזו שהשיגה את מטרותיה ועכשיו "ישראל מורתעת".

הנשיא ביידן הוא שיצא כמנצח מהעימות הצבאי בין ישראל לאיראן, הוא הוכיח שביכולתו לשלוט בתגובות של שני הצדדים, גם של איראן וגם של ישראל ולשמור את הלהבות ביניהן בגובה שהוא רוצה.

על  פי גורמים אמריקניים, הנשיא ביידן אמר לראש הממשלה נתניהו בשיחת הטלפון ביניהם:" אתה ניצחת, הצלחתם ליירט 99 אחוזים מהטילים והמל"טים האיראניים, לא נפגע אף ישראלי תסתפק בזה!

אבל ישראל לא יכולה להשלים עם התקפה איראנית כזו גדולה על שטחה הריבוני והיא תגיב על המתקפה האיראנית, הודעה על כך הועברה לממשל האמריקני, בכיר בממשל אמר הבהיר כי הנשיא ביידן לא ימנע מישראל לתקוף באיראן.

האירוע הזה מזכיר את התקיפה האיראנית על הבסיס האמריקני עין אלאסד בעיראק בשנת 2020 באמצעות עשרות טילים לאחר שצבא ארה"ב חיסל  את קאסם סולימאני, מפקד כוח "קודס" בשדה התעופה בבגדאד, גם אז העבירה איראן לממשל טראמפ, באמצעות מתווך, את תוכנית התקיפה שלה על הבסיס בקווים כלליים ונתנה מספיק זמן לחיילים האמריקניים בבסיס לרדת למקלטים.

היא רצתה להימנע ממלחמה אזורית ומעימות צבאי כולל עם ארה"ב.

הנשיא ביידן יצא גדול בינתיים מכל העימות הזה, זה עוזר לו לשקם את מעמדו הפוליטי בקמפיין הבחירות לנשיאות.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי