תגובה צבאית נגד איראן או כיבוש רפיח?

ישראל חייבת לגלות איפוק, אין זה הזמן להיכנס להרפתקה צבאית מול איראן עם פוטנציאל להתדרדות למלחמה אזורית. ישראל צריכה להתמקד בהשגת מטרות המלחמה ברצועת עזה, איראן יכולה לחכות, תקיפתה צריכה להיעשות בהפתעה גמורה ולא כשהיא בכוננות ספיגה.

אפשרות תגובה צבאית ישראלית על ההתקפה של איראן מונחת על השולחן, ישראל ניצבת בפני דילמה, צה"ל המליץ להגיב צבאית, הדרג המדיני התלבט בצדק ובסוף החליט על תגובה שלהערכתו לא תביא למלחמה אזורית.

הנשיא ביידן ביקש מראש הממשלה נתניהו להימנע מתגובה צבאית נגד איראן כדי שלא להסלים עוד יותר את המצב במזרח התיכון ולא להתדרדר למלחמה אזורית, גם מדינות המערב מחזיקות באותה הדרישה מישראל.

המלצת צה"ל איננה תורה מסיני, הוא גם טועה בהערכותיו ואין לו את הפרספקטיבה המדינית,ישראל צריכה לפעול בקור רוח, לדעתי היא צריכה  לדחות באופן זמני בלבד את תגובתה הצבאית ולהתרכז בהשגת מטרות המלחמה ברצועת עזה.

לא מדובר בהחמצת הזדמנות כפי שיש כאלה שטוענים, איראן נמצאת כעת בכוננות ספיגה, ישראל צריכה לתקוף אותה בהפתעה ולא כשהיא מוכנה.

איראן לא הולכת לשום מקום ועוד יהיו לישראל הזדמנויות רבות להכות בה מבחינה צבאית.

אפשר כעת לתקוף אותה בחשאי במתקפת סייבר אין בכך סיכון גדול או בזבוז משאבים, אבל התקפה צבאית גדולה צריכה להתרחש רק בהפתעה ובעיתוי הטוב ביותר מבחינת ישראל.

מה שחשוב כעת הוא להשיג את מטרות המלחמה ברצועת עזה, את שחרור כל החטופים הישראלים שבשבי חמאס, למוטט את שלטונו וגם לנצל את ההזדמנות החדשה שנוצרה בעקבות ההתקפה הצבאית האיראנית של ישראל ולהקים ברית אסטרטגית עם ארה"ב ומדינות המערב שהתייצבו לצידה.

ברית כזו תאפשר לישראל לצאת מהבידוד המדיני שבו היא נמצאת בשבועות האחרונים ולהתחמק מאמברגו נשק שעלול להיות מוטל עליה.

בדיעבד, נראה שאיראן היא זו שהעניקה לישראל, בכך שתקפה אותה במאות טילים וכטב"מים, את ההזדמנות למקצה שיפורים אם היא תדע לנצל נכון את ההזדמנות האסטרטגית החדשה.

כיבוש כל רצועת עזה, כולל אזור רפיח ו"ציר פילדלפי" הוא יותר חשוב ודחוף כרגע מהנחתת מכה צבאית על איראן.

ישראל צריכה להתייצב לצד המחנה המערבי המתון מבלי לוותר על עקרונותיה המדיניים והביטחוניים ולהראות כי ההיגיון והשכל הבריא שולטים בה ולא גחמות בלתי הגיוניות, היא צריכה לסכל בחוכמה את האסטרטגיה האיראנית של "איחוד החזיתות" ולפורר אותה בהדרגה.

גביית המחיר הישראלי מאיראן על המתקפה הפראית שלה צריך ילהיעשות בעיתוי הנוח לישראל, כרגע גם אין לה גיבוי אמריקני לפעולה כזו שעלול להביא להתדרדרות למלחמה אזורית ובמיוחד מול חזבאללה בגבול הצפון.

תקיפה ישראלית באיראן ללא גיבוי צבאי ומדיני של ארה"ב איננה הגיונית כעת מבחינה אסטרטגית, זוהי הרפתקה מסוכנת שישראל צריכה להיזהר  ממנה.

זו עלולה  למעשה להיות המתנה שיחיא יסנוואר מחכה לה, הטעות שהוא מצפה שישראל תעשה ושתשרת את האינטרסים שלו להביא להפסקת המלחמה ברצועת עזה ולהישאר על כס השלטון מבלי לשחרר אף חטוף ישראלי.

מה שישראל צריכה לעשות בהקדם הוא ליזום הידברות אסטרטגית עם ממשל ביידן, בדרגים הגבוהים ביותר, כדי לפתור את נקודות המחלוקת העיקריות בין ממשלת נתניהו לממשל ביידן, בנושא עסקת החטופים, כיבוש רפיח והשלטון העתידי ברצועת עזה אחרי המלחמה, החזרת תושבי הצפון לבתיהם בגבול עם לבנון והרתעת ארגון חזבאללה.

כמו כן, ישראל חייבת לתאם עם ארה"ב אסטרטגייה משותפת לעימות עם התוקפנות של  איראן ושלוחותיה.

בחלוף חצי שנה מתחילת המלחמה, ישראל חייבת להפיק לקחים ולחשב את מהלכיה מחדש, נוצרה כעת הזדמנות לתאם את המהלכים הבאים עם ממשל ביידן ואסור להחמיץ אותה.

ישראל צריכה לזכות בלגיטימציה מחודשת לפעולותיה הצבאיות, היא מתקרבת כבר לקווים האדומים של הקהילה הבינלאומית והיא צריכה להתרחק מהם כדי שלא להפוך למדינה מנודה.

ממשל ביידן יכול לפתוח בפני ישראל את הדרך הזו.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי