משוואה איראנית חדשה מול ישראל

איראן הודיעה על קביעת משוואה חדשה ביחסה לישראל שמסמלת את קץ מדיניות "הסבלנות האסטרטגית" שקבע המנהיג העליון עלי ח'מינאי. העימות בין ישראל לאיראן נכנס לשלב חדש שמאתגר את ישראל, אסור לישראל להסכים למשוואה החדשה של איראן שמנסה להגביל את חופש הפעולה הצבאי שלה במזרח התיכון.

איראן מנפחת את הישגי ההתקפה הצבאית שלה על ישראל ב-13 באפריל ,המכונה "ההבטחה האמיתית", מעבר לכל פרופורציה ומציגה אותם כ"ניצחון" גדול כשלמעשה היה  זה הישג צבאי גדול של ישראל.

אין זה חדש, המשטר האיראני מחפש הישגים צבאיים להתפאר בהם אחרי שישראל השפילה אותו עשרות פעמים בשנים האחרונות, באמצעות צה"ל והמוסד הישראלי, וחיסלה בין היתר את מוחסן פחרי זאדה אבי פצצת הגרעין האיראנית, חיסלה קצינים בכירים ב"משמרות המהפכה", גנבה את ארכיון הגרעין האיראני מטהראן, השמידה מאות כטב"מים בכרמאנשה ובאחרונה חיסלה בדמשק את הגנרל חסן מהדאויי.

יש עוד הישגים ישראלים חשאיים רבים על אדמת איראן שעדיין לא ניתן לחשוף אותם.

בעקבות הביקורת הפנימית הגוברת על המשטר האיראני מתוך ציבור תומכיו באיראן ובקרב הקצונה הבכירה הניצית ב"משמרות המהפכה" החליט המנהיג העליון עלי ח'מינאי לשנות את האסטרטגיה האיראנית כלפי ישראל ולהפסיק את מדיניות ההכלה.

הוא שואב עידוד ממה שנתפס אצלו כהיחלשות החברה הישראלית והתפצלותה והמחלוקות החריפות בין ראש ההמשלה נתניהו לבין הנשיא ביידן ורואה בכך הזדמנות פז לתקוף את ישראל.

לכך יש להוסיף את הביטחון העצמי הרב של המשטר האיראני אשר הפך את איראן למדינת סף גרעינית שרחוקה, מרחק קצר ביותר, מהשגת הפצצה הגרעינית , לכן המנהיג העליון ח'מינאי מרשה לעצמו להשתולל ביחסו לישראל.

הרמטכ"ל האיראני מוחמד באקרי הכריז ב-14 באפריל כי איראן הזהירה את  וושינגטון באמצעות שוויץ  כי איראן תפגע בבסיסים האמריקניים באזור אם ישראל תתקוף צבאית את איראן.

ואילו "מפקד משמרות המהפכה" האיראניים הגנרל חוסיין סלאמי חשף כי איראן שינתה את המשוואה שלה ביחס לשיראל ויש לה עתה משוואה חדשה:

"כל פגיעה ישראלית באינטרסים של איראן, בבכירים שלה או באזרחיה תיענה בהתקפה על ישראל משטח איראן", הוא אמר לטלוויזיה האיראנית השבוע.

המדיניות האיראנית החדשה הזו, מציבה את ישראל בפני אתגר צבאי גדול, האם היא תוכל להמשיך ולתקוף מטרות איראניות במזרח התיכון, למשל בעירק ובסוריה, במסגרת המב"מ ( המלחמה שבין המערכות) כפי שעשתה בשנים האחרונות ולהסתכן בתקיפה איראנית על ישראל?

מה תעשה ישראל אם יהיה בידיה מידע מודיעיני מדוייק על משלוחי נשק שנעים מסוריה לחזבאללה בלבנון או מידע מדוייק על בכירים ב"משמרות המהפכה" שמתכננים התקפה עליה? האם היא תפסיק לתקוף?

במילים אחרות, איראן מנסה למנף את התקפתה הצבאית על ישראל ב-13 באפריל כדי לבסס מדיניות הרתעה חדשה מול ישראל.

בפועל, המשוואה האיראנית החדשה מסמלת את קץ מדיניות "הסבלנות האסטרטגית" שקבע המנהיג העליון עלי ח'מינאי.

העימות בין ישראל לאיראן נכנס לשלב חדש שמאתגר את ישראל, אסור לישראל להסכים למשוואה החדשה של איראן שמנסה להגביל את חופש הפעולה הצבאי שלה במזרח התיכון ששומר על האינטרסים הביטחוניים החיוניים שלה, האיראנים מאיימים גם על האינטרסים האמריקנים באזור כדי שממשל ביידן ירסן את הפעילות הצבאית של ישראל, במצב הזה נראה כי סבב לחימה חדש בין ישראל לאיראן הוא רק עניין של זמן.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי