"ציר הרשע" בראשות איראן נערך לאפשרות כיבוש רפיח

איראן והמליציות הנאמנות לה נערכות לאפשרות שצה"ל ירחיב את הפעילות הצבאית בדרום הרצועה ויכבוש את כל אזור רפיח. מפקד "משמרות המהפכה" של איראן מאיים להרחיב את החזיתות נגד ישראל ולסגור את מזרח הים התיכון.

השקט היחסי במתיחות בין ישראל לאיראן לאחר ההתקפה האיראנית על ישראל ב-13 באפריל באמצעות מאות טילים בליסטים וכטב"מים הינו  מלאכותי.

נראה כי "ציר הרשע" בראשות איראן נערך לתקוף את ישראל את תרחיב את הפעולה הצבאית בדרום הרצועה ותכבוש את כל איזור רפיח.

הגנרל חוסיין סלאמי, מפקד "משמרות המהפכה" של איראן, מאיים  "להרחיב את החזיתות נגד ישראל ולסגור את מזרח הים התיכון".

הוא אמר את הדברים אתמול בטקס יום הארבעים למותו של מוחמד רזא זאהידי, מפקד גיס "קודס" בסורה ובלבנון שחוסל על ידי ישראל בדמשק בתחילת החודש שעבר.

זו הפעם השניה שאיראן  מאיימת בפעולות צבאיות בים התיכון, ב-23 בדצמבר שעבר איים מוחמד רזא נקדי, המתאם הכללי של כוחות "משמרות המהפכה" כי ארצו תסגור את הים התיכון ואת המעברים הימיים אם ארה"ב ובנות בריתה "יבצעו פשעים ברצועת עזה".

כזכור, החות'ים בתימן הנאמנים לאיראן הטילו בחודשים האחרונים מצור ימי על ישראל ומנעו  הפלגת ספינות המובילות סחורות לישראל בים האדום.

בחודש דצמבר שעבר הודיע עלי רז תנרסירי, מפקד הכוחות הימיים של "משמרות המהפכה" על הקמת כוח ימי של "הבאסיג'" שכולל מליציות הנאמנות לאיראן שכולל ספינות גדולות וגם כלי שיט צבאיים קטנים.

מנהיגי חמאס והגי'האד האסלאמי, אסמעיל הניה וזיאד אלנח'אלה, ביקרו באחרונה בטהראן וביקשו מהמנהיג העליון עלי ח'מינאי את עזרת איראן למנוע מישראל את מיטוט שלטון חמאס ברצועת עזה.

ח'מינאי הבטיח להן כי איראן תעשה הכל כדי למנוע זאת באופן ישיר ובאמצעות המליציות שנאמנות לה.

גם חזבאללה עוקב מקרוב אחרי פעולות צה"ל בדרום רצועת עזה בעקבות כיבוש מעבר רפיח, גורמים לבנוניים מסרו כי הארגון ממתין לראות אם אכן מדובר בפעולה צבאית מוגבלת או שישראל מתכננת להמשיך ולכבוש את כל אזור רפיח.

הגורמים מסרו כי חזבאללה הודיע על גיוס כללי כדי להיערך לאפשרות לשלב הבא מחשש שאחרי כיבוש רפיח ישראל  תרחיב את המערכה בדרום לבנון.

חזבאללה חושש שישראל תנחית מכה מקדימה על כוחותיו בדרום לבנון מייד לאחר כיבוש אזור רפיח, לדברי גורמים לבנוניים, חזבאללה כבר החל להשתמש בכלי נשק מתקדמים נגד ישראל כדי לשנות את כללי המשחק וליצור משוואה חדשה כלפי ישראל ולהרתיע אותה מהרחבת המערכה.

המורדים החות'ים בתימן, המכונים ארגון "אנצר אללה" איימו אמש להגיב ב"אופן נרחב" אם צה"ל יכבוש את העיר רפיח.

מוחמד מפתאח, ראש הוועדה הלאומית לתמיכה במסגד אלאקצא ששייך לארגון אמר כי "הסלמה ציונית ברצועת עזה ופלשיה לרפיח ייענה בתגובה תימנית, החות'ים יבצעו את השלב הרביעי בהסלמה שלהם", הוא לא הסביר מהו אותו שלב רביעי.

הוא הדגיש כי החו'תים קיבלו החלטה ברורה כי במקרה של כיבוש רפיח ההסלמה "תהייה ברורה, מרובה." ורחבה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי