איראן מאיימת כי היא עלולה לייצר נשק גרעיני

העימות בין איראן לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית על שורה של נושאים ששנויים במחלוקת נמשך ואיראן מאיימת לייצר נשק גרעיני אם יהיה עליה איום קיומי. ההערכה בישראל היא כי מדובר בכפל לשון וכי איראן איננה מעוניינת בהסלמה עם מדינות המערב מחשש שהדבר ישרת את הנשיא טראמפ בקמפיין הבחירות.

גורמים איראניים טוענים כי צוות מומחים של הסוכנות הבין לאומית לאנרגיה אטומית יגיע בקרוב לאיראן כדי לנסח טיוטה של הסכם בין שני הצדדים על פתרון הבעיות התלויות ועומדות זאת לפני שראש הסוכנות רפאל גרוסי יגיש את הדו"ח שלו על פעילות הגרעין האיראני למועצת הנגידים שאמורה להתכנס ב-3 ביוני לדון בצעדים אפשריים נגד איראן.

רפאל גרוסי ביקר בשבוע שעבר באיראן ובחזרתו לוינה אמר כי "היחסים של הסוכנות עם איראן הם בדרך למבוי סתום וזה חייב להשתנות".

בינתיים,כמאל ח'ראזי, יועצו של  המנהיג העליון עלי ח'מינאי שוב חזר על האזהרה כי "איראן תבחן מחדש את האידיאולוגיה הגרעינית שלה אם לא יפורק הנשק הגרעיני של ישראל".

בועידה שבה הוא השתתף בטהראן הוא הזהיר כי " פירוק הנשק הגרעיני הישראלי הוא הכרחי אחרת מרוץ החימוש באזור יסלים והוא לא יהיה נקי מנשק גרעיני".

זמן קצר אחרי ביקורו של רפאל גרוסי בטהראן, איראן הסלימה את הרטוריקה שלה בנושא הגרעין לאחר שגרוסי דרש התקדמות ממשית בתוך חודש ימים, כמאל ח'ראזי, יועצו של ח'מינאי הדוע כי "איראן עדיין לא החליטה אם לייצר פצצה גרעינית, אולם אם יהיה איום על קיומה לא תהייה לה ברירה אלא לשנות את האידיאולוגיה הצבאית שלה".

הוא הזהיר כי "אם ישראל תתקוף את המתקנים הגרעיניים שלנו ההרתעה שלנו תשתנה".

פרשנים ערבים אומרים כי האיום הזה של ח'ראזי היה למעשה  תשובה על דבריו של רפאל גרוסי.

על פי המידע שיש לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לאיראן יש כמות אורניום מועשר שמספיקה לייצור שתי פצצות גרעיניות.

שר המודיעין האיראני הודיע בשנת 2021 כי התגברות הלחץ המערבי על טהראן תדחוף אותה לייצר נשק גרעיני.

על פי המידע המודיעיני שיש בידי מדינות המערב וגם בידי ישראל, המנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי עדיין לא החליט על ייצור הפצצה הגרעינית הראשונה של איראן אך נעשות כל ההכנות לכך למקרה שהוא יקבל את ההחלטה הזו.

איראן מתייחסת לנשק גרעיני כ"נשק הרתעתי" ויש לה את הטכנולוגיה הדרושה לייצר נשק כזה.

לכן, יש חשיבות רבה לכינוס מועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בחודש הבא בוינה, איראן איננה משתפת פעולה עם הסוכנות באופן הראוי.

לכך יש להוסיף גורם חשוב נוסף שנכנס למשוואה והוא העימות הצבאי הגלוי הראשון בין ישראל לאיראן וההתקפה האיראנית על ישראל ב-13 באפריל במאות טילים בליסטיים וכטב"מים בתגובה על חיסול הגנרל האיראני חסן מהדאווי בדמשק.

כתצאה מכך הגיבה ישראל בתקיפה מוגבלת של מטרות באיזור איספהאן של המכ"ם של המתקן הגרעיני בנתנז.

לרפאל גרוסי יש שורה של דרישות מאיראן שהיא ממסמסת כבר במשך 14 חודשים, האם איראן תתרצה?

ייתכן שכן, האיראנים אינם מעוניינים בעימות עם ארה"ב והבחירות לנשיאות בנובמבר מפחידות אותם, היה זה הנשיא טראמפ שנסוג חד צדדית מהסכם הגרעין של 2015, לכן, ההערכה היא כי הם יתרצו ויגיעו להסכמות עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לפני כינוס מועצת הנגידים בחודש הבא.

כמאל ח'ראזי, יועצו של השליט העליון ח'מינאי אמר ב-12 למאי כי ארה"ב מעדיפה את הדיפלומטיה כאופציה המועדפת וכי גם איראן הולכת בדרך הזו, הוא הביע נכונות בשם איראן לחזור למשא ומתן על הסכם הגרעין וגם לדבר על פירוז המזרח התיכון מנשק גרעיני.

איראן נוקטת בלשון כפולה, מצד אחד היא רומזת כי ייתכן שתפנה לדרך של ייצור נשק גרעיני אם תרגיש מאויימת ומאידך גיסא היא מביעה נכונות למשא ומתן על הסכם הגרעין.

ההערכה בישראל היא כי איראן איננה מעוניינת בעימות עם המערב לקראת הבחירות לנשיאות בארה"ב, היא חוששת שהסלמה כזו תזיק לנשיא ביידן בבחירות, איראן מעדיפה את הממשל הדמוקרטי על פני הממשל הרפובליקני של דונלד שטרמפ שלא היסס להתעמת איתה ואף חיסל את הגנרל קאסם סולימאני.

הערה:פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי