מותו של נשיא איראן אברהים ראיסי לא ישנה את מדיניות איראן במזה"ת

גורמים בכירים בישראל אומרים כי לישראל אין שום קשר להתרסקות המסוק של נשיא איראן אברהים ראיסי ופמלייתו לאחר הביקור באייזרביג'ן. ההערכה בישראל היא כי מותו לא ישנה את מדיניות איראן במזרח התיכון, היא צפויה להמשיך את מדיניות ההתפשטות שלה במזה"ת ואת מאמציה לייצר נשק גרעיני.

ישראל הרשמית שומרת על שתיקה בכל הקשור למותו של נשיא איראן אברהים ראיסי שנהרג בתאונת מסוק לאחר ביקור באיזרביג'ן באזור שמרוחק 600 ק"ם מעיר הבירה טהראן.

ביחד עם הנשיא ראיסי המכונה "התליין מטהראן" נהרגו בתאונה חברי  פמלייתו שבה היה גם שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבד אללהיאן.

אולם, גורמים מדיניים בכירים בירושלים מבהירים כי לישראל אין שום קשר להתרסקות המסוק שנבעה מתנאי מזג אוויר קשים, עם זאת ייתכן שגורמים שונים בתוך איראן ינסו להפיץ את תיאוריית הקונספירציה כי ידה של ישראל הייתה מעורבת בהתרסקות המסוק.

ההערכה של מערכת הביטחון בישראל היא כי מותם של נשיא איראן ושר החוץ שלה לא ישנה את מדיניות איראן במזרח התיכון, היא צפויה להמשיך את מדיניות ההתפשטות שלה ואת מאמציה לייצר נשק גרעיני.

האירוע גם לא ישפיע על המלחמה של צה"ל נגד ארגון חמאס ברצועת עזה.

המנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי הוא זה שקובע את מדיניות החוץ והביטחון של איראן ואת היחס לישראל.

ההנהגה האיראנית תצטרך להיערך מחדש ולבחור מחליפים לנשיא אברהים ראיסי ולשר החוץ חוסיין אמיר עבד אלהיאן, הדבר מונח לפתחו של המנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי שעל פיו יישק דבר באיראן, מה שמדאיג אותו כעת הוא שמירה על המשך היציבות הפנימית בתוך הרפובליקה האסלאמית אחרי שהוא הצליח לדכא בכוח רב את הפגנות "מחאת החיג'אב".

סעיף 131 של חוקת הרפובליקה האסלאמית קובע כי אם נשיא הרפובליקה מת במהלך מילוי תפקידו, סגנו הראשון הוא שימלא את מקומו.

המנהיג העליון יכול גם לקחת לידיו בינתיים את סמכויות הנשיא עד לקיום בחירות לנשיאות.

על פי הסעיף הזה, אחרי קבלת אישור מהמנהיג העליון צריכה מועצה המורכבת  מהסגן הראשון של הנשיא, מיו"ר הפרלמנט ומראש מערכת המשפט לארגן בחירות חדשות לנשיאות בתוך 50 ימים.

אברהים ראיסי נבחר לנשיא איראן בשנת 2021, כלומר  שהבחירות לנשיאות היו אמורות להתקיים בשנה הבאה.

הנשיא אברהים ראיסי היה מקורב ל"משמרות המהפכה",בחירתו של אברהים ראיסי לנשיא איראן לא הביאה שום טוב לאזרחי איראן, הוא היה מריונטה של המנהיג העליון עלי ח'מינאי ועושה דברם של "משמרות המהפכה".

הוא רק הגביר את הדיכוי של אזרחי איראן , לא לחינם הוא זכה לתואר "התליין מטהרן" בגלל אחריותו להרג אלפי אזרחים אייראנים שהתנגדו למשטר ונעצרו לאחר מלחמת איראן –עיראק.

המנהיג העליון ח'מינאי בחר בו כמועמדו לנשיאות מכיוון שהוא חיפש מועמד שיהיה צייתן ושמרן, מישהו שיבלום את "המחנה הרפורמיסטי" ואת השאיפות של הדור הצעיר האיראני ויבצע את מדיניותו בקפדנות וללא עוררין.

סביר להניח שהמנהיג העליון ח'מינאי יחפש כעת יורש לנשיא אברהים ראסי שיעמוד באותם קריטריונים, בניגוד לפרסומים שונים, אברהים ראיסי לא היה מיועד לרשת בבוא היום את תפקידו של המנהיג העליון, עלי ח'מינאי מייעד לתפקיד את בנו מוג'תבא שהינו אחד מיועציו הבכירים ביותר.

ח'מינאי גם יחפש יורש מתאים לתפקיד שר החוץ במקום חוסיין אמיר עבד אללהיאן שהיה מהמחנה השמרני גם כן, מקורב ל"משמרות המהפכה", תומך גדול של חזבאללה וחמאס שעסק בחודשים האחרונים באינטנסיביות בחיזוק ציר ההתנגדות נגד ישראל מאז ה-7 באוקטובר.

לא ברור מה תהייה ההשפעה על המצב הפנימי באיראן, אבל יש המעריכים באופוזיציה האיראנית כי מותו של הנשיא אברהים ראיסי מחליש את המשטר מבחינה פנימית וייתכן שהדבר ינוצל על ידי גורמי אופוזציה שונים לחדש את ההפגנות נגד המשטר.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי