מי יהיה הנשיא הזמני של איראן?

מוחמד מוח'בר, הסגן הראשון של נשיא איראן אברהים ראיסי ימונה לתפקיד הנשיא הזמני עד לעריכת בחירות לנשיאות. עדיין לא ברור מיהו מועמדו של המנהיג העליון ח'מינאי לתפקיד הנשיא החדש.

מוחמד מוח'בר, סגנו הראשון של הנשיא אברהים ראיסי שנהרג בתאונת המסוק ייכנס לתפקיד הנשיא הזמני עד שיתקיימו הבחירות לנשיאות בתוך 50 ימים על פי החוקה האיראנית.

החוקה האיראנית קובעת בסעיף 131 שבמקרה של מות הנשיא  פיטוריו, התפטרותו, היעדרותו או מחלה של נשיא הרפובליקה במשך יותר מחודשיים, הסגן  הראשון של נשיא הרפובליקה ימלא את תפקידיו של נשיא הרפובליקה האסלאמית והוא יקבל את סמכויותיו לאחר אישור המנהיג העליון ח'מינאי.

סעיף 131 גם קובע כי גוף המורכב מנשיא מועצת השורא האסלאמית, ראש הרשות השופטת וסגן הנשיא הראשון של הרפובליקה יערוך סידורים לבחירת נשיא חדש של הרפובליקה בתוך תקופה של חמישים ימים לכל המאוחר.

מיהו מוחמד מוח'בר?

יומיים לאחר השבעתו, באוגוסט 2021, מינה נשיא איראן אברהים ראיסי את מוחמד מוח'בר לתפקיד הסגן הראשון שלו.  מוחמד מוחבר נחשב לאדם השני בממשלת איראן אחרי נשיא הרפובליקה, ומאז כניסתו לתפקיד הוא מיקד את מאמציו במתן תשומת לב לענייני כלכלה וחיפוש אחר פתרונות לבעיות הכלכליות באיראן שסובלת מסנקציות אמריקניות חונקות מאז שנת 2018.

מוחמד מוח'בר, שנולד ב-1955, שייך למשפחה מפורסמת בעיר דזפול במחוז ח'וזסטן, בדרום מערב איראן, ונחשב לדמות שמרנית "שקטה" שאינה מעורבת בסכסוכים הפוליטיים.

האיחוד האירופי הכניס בשנת 2010 את מוחמד מוחבר לרשימת הסנקציות הקשורות לתוכניות הטילים והגרעין האיראניות, אך שנתיים לאחר מכן הוציא אותו מהרשימה, והממשל האמריקני הכניס אותו לרשימת הסנקציות שלו בחודש דצמבר האחרון..

מוחמד מוחבר החל את הקריירה הפוליטית שלו בעיר הולדתו דזפול, שם קיבל את תפקידו של מנהל לענייני בריאות עבור משמרות המהפכה האיראניים. בשנות ה-80 הוא גם כיהן בתפקיד עוזר המושל של ח'וזסטן במשך תקופה לפני שהמשיך לקרן "אל מוסתדעפין" שהיא אחד המוסדות הכלכליים האיראניים הגדולים המזוהים עם קרן ההנהגה האיראנית והמנהיג האיראני עלי ח'מינאי הוא שממנה את נשיאה.

כוכבו של מוחמד מוחבר דרך במהלך כהונתו כעוזר נשיא קרן "אל מוסתדעפין" לענייני מסחר, לפני שחמינאי מינה אותו ב-2007 ליו"ר הוועדה ל"יישום פקודות האימאם חו'מייני,הוא שימש בתפקיד הזה עד למינויו לתפקיד סגן הנשיא הראשון של איראן.

ועדת "יישום פקודות האימאם ח'מייני " הוקמה בשנת 1989 בפקודת מייסד הרפובליקה האיראנית, רוחאללה חומייני בהתבסס על סעיף 49 של החוקה האיראנית לניהול כספים חסרי בעלים, לרבות כסף ורכוש שהוחרמו מפקידי המשטר השאה. לאחר ניצחון המהפכה האסלאמית בשנת 1979. הוועדה נחשבת לאחד המוסדות הכלכליים הענקיים שמזוהה עם קרן ההנהגה האיראנית ומחזיקה בקבוצה של חברות גדולות, מפעלים ומרכזים פיננסיים וכלכליים לפני תשע שנים היקף הכספים של הוועדה הוערך ב-95 מיליארד דולר.

בשנים האחרונות, בהנהגת מוחמד מוח'בר, טיפלה הוועדה באזורים מרוחקים ומקופחים, בבניית דיור למשפחות עניות ובביצוע פרויקטים גדולים באזורים אלו. ניהול הוועדה על ידי מוחמד מוח'בר היה מצוין והוא נחשב לאחד מהפקידים המוצלחים ביותר.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי