מי ירוויח ממותו של נשיא איראן אברהים ראיסי?

מותו של נשיא איראן אברהים ראיסי פותח קרב ירושה בצמרת האיראנית על תפקיד הנשיא הבא וגם על מי שיהיה יורשו האפשרי של המנהיג העליון עלי ח'מינאי. גורמים איראניים מדווחים כי"משמרות המהפכה" בוחשים מאחורי הקלעים בקרב הירושה כדי להגביר את השפעתם הפוליטית.

לישראל לא היה שום קשר לתאונת המסוק שבה נהרגו נשיא איראן אברהים ראיסי ושר החוץ חוסיין אמיר עבד אל-להאיאן, למרות זאת, ברשתות החברתיות יש הרבה פייק ניוז כי המוסד הישראלי עמד מאחורי התרסקות המסוק האיראני.

תאונת המסוק נגרמה כתוצאה ממזג אוויר קשה באזור הררי, אבל חרושת השמועות כבר החלה כי מדובר ב"התנקשות מתוככנת מראש".

אולם, יש כאלה באיראן הסבורים כי ישראל חיבלה במסוק כנקמה על התקפת מאות הטילים הבליסטיים והכטב"מים האיראנית עליה ב-14 באפריל, המסוק התרסק סמוך לגבול עם אייזרביג'אן שהינה מדינה ידידותית מאוד לישראל ויש בה על פי פרסומים זרים בסיס של המוסד הישראלי.

מי שירוויח ללא ספק ממותו של הנשיא ראיסי הינו מוג'תבא חא'מיני בן ה-54, בנו של המנהיג העליון עלי ח'מינאי בן ה-88, שאביו מטפחו כדי להפוך אותו ליורשו.

אברהים ראיסי התחרה מולו על תפקיד היורש המיועד בבוא היום לתפקיד המנהיג העליון.

התחרות והמרוץ על התפקיד הצטמצמו מאוד נוכח מותו של הנשיא אברהים ראיסי.

אולם הכתרתו  האפשרית של בנו של עלי ח'מינאי בבוא היום ליורשו של אביו המנהיג העליון עלולה להיות בעוכריו ולעורר כעס גדול באיראן, כבר עכשיו יש ביקורת על כך שהמנהיג העליון מתכנן להעביר את תפקידו לבנו "בירושה", בדיוק כפי שקרה בתקופת שלטון השאה שהופל בשנת 1979.

קרב הירושה על תפקיד הנשיא

בינתיים, מוחמד מוחבר, הסגן הראשון של הנשיא אברהים ראיסי מונה לתפקיד הנשיא הזמני על פי החוקה האיראנית, הבחירות לנשיאות אמורות להתקיים בתוך 50 ימים.

ההערכה באיראן היא שהמנהיג העליון עלי ח'מינאי יחפש מועמד מתוך המחנה השמרני שיהיה מריונטה חדשה שתבצע את מדיניות הפנים שלו ויהיה נאמן לו.

נכון לרקע זה, אין עדיין מועמד בולט המקובל על עלי ח'מינאי לתפקיד הנשיא.

אבל אתרי אינטרנט באיראן זורקים לחלל האוויר את שמותיהם של הנשיאים הקודמים חסן רוחאני ומחמוד אחמדי נג'אד וגם את שמו של עלי לאריג'אני שעמד בראש מועצת השורא האיראנית והורחק מצמרת השלטון בשנת 2021.

מועמד נוסף להיבחר לנשיא  איראן הינו מוחמד בקר קאליבאף שהינו טכנוקרט יותר מאשר הוא אידיאולוג.

הוא שימש כמפקד במהלך חזית מלחמת איראן עיראק, בין השנים 2005-2017 הוא שימש כראש  עירית טהראן , באיראן יש טענות כבדות משקל כי הוא היה מעורב במעשי שחיתות.

מותו של הנשיא ראיסי כופה על המנהיג העליון ח'מינאי למצוא בהקדם  נשיא חדש ולערוך בחירות מהירות לנשיאות כדי לשדר כי השלטון באיראן יציב.

על פי גורמים איראניים, חוסיין סלאמי, מפקד "משמרות המהפכה" האיראניים, פועל כבר מאחורי הקלעים למצוא מועמד שישרת את האינטרסים של "משמרות המהפכה" שמעמדם התחזק בצמרת האיראנית לאחר ההתקפה הגדולה על ישראל ב-14 באפריל.

כאמור, מותו של הנשיא ראיסי מצמצם את המועמדים בקרוב הירושה על תפקיד המנהיג העליון, סיכוייו של מוג'תבא ח'מינאיי גוברים לזכות בתפקיד והוא אמור לזכות בבוא היום בתמיכת "משמרות המהפכה" שרוצים להגביר את השפעתם הפוליטית, המשטר האיראני יהפוך לא רק למשטר דתי דיקטטורי קיצוני אלא גם יקבל נופך של משטר צבאי, דבר שיגביר את הביקורת עליו במדינות המערב.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי