לקראת בחירת נשיא חדש לאיראן

איראן נערכת לקראת תהליך מהיר של בחירת נשיא חדש אחרי מותו של הנשיא אברהים ראיסי, המנהיג העליון עלי ח'מינאי רוצה לשדר אווירה של יציבות שלטונית בארצו וגם כלפי חוץ. ההערכה היא שהנשיא החדש יהיה דמות מהמחנה השמרני שימשיך את הקו הניצי של אברהים ראיסי.

  המנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי מנסה לשדר אווירה של יציבות שלטונית לאחר מותו של הנשיא אברהים ראיסי, לכן נבחר במהירות נשיא זמני שהוא מוחמד מוח'בר, שהיה סגנו הראשון של אברהים ראיסי, וגם הבחירות לנשיאות יתקיימו בתוך זמן קצר על פי מה שנקבע בחוקה של הרפובליקה האסלאמית.

בחירת נשיא חדש לאיראן היא נושא חשוב ומנגנוני המודיעין בישראל ובמערב מנסים כעת להעריך מי תהייה הדמות הפוליטית האיראנית שתקבל מאחורי קלעים את ברכתו של המנהיג העליון עלי ח'מינאי להציג את מועמדותה לבחירות שיתקיימו ב-28 בחודש הבא.

איראן נתונה במצב כלכלי קשה ובעימותים עם הקהילה הבינלאומית, רק באחרונה הוטלו עליה סנקציות חדשות לאחר שתקפה ב-14 באפריל את ישראל במאות טילים בליסטיים וכטב"מים, היא איננה מעוניינת כרגע במלחמה אזורית, היא רוצה להביא להסרת הסנקציות של מדינות המערב מעליה וגם להתקדם בתוכנית הגרעין שלה, לכן היא מנהלת בשבועות האחרונים מגעים עם ממשל ביידן באמצעות נסיכות עומאן בניסיון  להגיע להבנות וליצור מצב חדש של הורדת רף המתיחות במזרח התיכון.

כרגע נראה שהסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה לא ייחתם בקרוב בגלל הדרישה האמריקנית-סעודית כי במסגרתו ישראל תתחייב להקמתת מדינה פלסטינית עצמאית, ההנהגה האיראנית חששה מההסכם הזה שאמור להיות חלק מהחזון החדש של הנשיא ביידן להקים ציר "מתון" חדש במזרח התיכון שיהווה משקל נגד לציר ההתנגדות בראשות איראן.

מותו של נשיא איראן אברהים ראיסי הוא מכה קשה להנהגה האיראנית והוא יוצר וואקום בהנהגת הרפובליקה האסלאמית, הייתה ציפייה במחנה השמרני שאברהים ראיסי יהיה בבוא היום יורשו של המנהיג העליון עלי ח'מינאי.

גם שר החוץ חוסיין אמיר עבד אללהיאן שהיה מקורב ל"משמרות המהפכה" הוא אבידה נוספת למחנה השמרני, נראה שהדמויות המרכזיות במחנה הזה החלו להיעלם מהזירה הפוליטית כאשר הראשון בהן היה הגנרל קאסם סולימאני, מפקד כוח "קודס" שחוסל על ידי הצבא האמריקני בשדה התעופה בגדאד בשנת 2020.

מהחבורה של מחולל המהפכה האסלאמית באיראן נותר רק  המנהיג העליון הנוכחי עלי ח'מינאי, לפניו מתו אכבר וויליאתי, האשמי רפסנג'אני וגם כמה אישים עזבו את המערכת הפוליטית כמו מוחסן רוחאני,מהדי כרובני ועלי וויליאתי ועלי ג'נאתי.

אלו הם ימים מכריעים להנהגה האיראנית, המנהיג העליון עלי חמי'נאי מתבגר, הוא עלול גם להיכנס למצב של נבצרות רפואית ויהיה קשה לו להחזיק במושכות השלטון.

הבחירות לנשיאות נקבעו לתאריך ה-28 ביוני וההנהגה השמרנית צריכה להחליט מי יציג מועמדותו לנשיאות, אויבי משטר ההיאתולות מבית והאויבים מבחוץ אורבים להנהגה הנוכחית ושואפים להכשיל אותה.

המנהיג העליון ח'מינאי ייצטרך להזרים דם חדש  למערכת הפוליטית באמצעות מועמד חדש שמקובל על המחנה השמרני ושניתן יהיה לסמוך עליו.

על פי פרשנים איראנים, "משמרות המהפכה" בוחשים מאחורי הקלעים כדי לוודא שהמועמד לנשיאות יהיה אדם שמקובל עליהם וימשיך בקו הנוקשה של אברהים ראיסי.

לכן חשוב מאוד לדעת מי יהיה הנשיא הבא של איראן ולאן הוא ירצה להוביל את הרפובליקה האסלאמית.

האם המשטר האיראני ירצה להמשיך את העימות עם מדינות העולם ויבחר מועמד קיצוני מהמחנה הניצי לתפקיד הנשיא או מועמד אחר שיפתח שלב חדש של פיוס אזורי ובינלאומי?

מתחילת המהפכה האסלאמית בשנת 1979 הקו שהובילה ההנהגה האיראנית היה קו לעומתי וקיצוני, עכשיו צריכה ההנהגה לבחור נשיא חדש שיוביל את איראן בארבע השנים הקרובות, היא צריכה להחליט האם היא משנה כיוון ויהיה זה נשיא שיוביל לקראת פיוס עם מדינות העולם או  נשיא שימשיך את העימותים במזרח התיכון ומדיניות הטרור העולמי של איראן.

ההערכה באיראן היא כי כל עוד המנהיג העליון עלי ח'מינאי  מתפקד מבחינה בריאותית, לא צפוי שום שינוי במדיניות האיראנית, לכן ככל הנראה ייבחר נשיא חדש שיוביל את הקו הקיצוני והלעומתי של קודמו אברהים ראיסי, העם האיראני ימשיך לסבול בגלל ההנהגה הקיצונית שלו.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי