לקראת הבחירות לנשיאות באיראן

המערכת הפוליטית האיראנית מגבשת את רשימת המועמדים שיתחרו על תפקיד הנשיא בבחירות ב-28 בחודש הבא.

העיתונות האיראנית מדווחת כי סעיד ג'לילי, נציגו של המנהיג העליון עלי ח'מינאי במועצה העליונה לביטחון לאומי מתכוון להתמודד על תפקיד נשיא איראן בבחירות שיתקיימו ב-28 בחודש הבא.

סעיד ג'לילי היה האחראי על המשא ומתן על הסכם הגרעין כאשר שימש כמזכ"ל המועצה העליונה לביטחון בתקופתו של הנשיא מחמוד אחמדי נג'אד, אז הסמכות למשא ומתן הייתה מוטלת על המועצה העליונה לביטחון לפני שעברה למשרד החוץ האיראני בתקופת הנשיא חסן רוחאני בשנת 2013.

בכל מקרה, המילה האחרונה בנושא הגרעין הינה בידי המנהיג העליון עלי ח'מינאי.

סעיד ג'לילי התמודד בבחירות הקודמות לנשיאות, אך הוא פרש מהמרוץ לטובתו של אברהים ראיסי כדי שינצח בבחירות.

סעיד ג'לילי הודיע על כוונתו להתמודד בבחירות לאור האפשרות שנשיא איראן לשעבר מחמוד אחמדי נג'אד ייתמודד הפעם בבחירות לנשיאות, המועצה לשמירת החוקה פסלה ב-2017 וב-2021 בקשות שלו להתמודד בבחירות לנשיאות.

ההערכה במערכת הפוליטית האיראנית היא שהוא ייפסל גם הפעם.

המחנה השמרני באיראן, המזוהה עם המנהיג העליון ועם "משמרות המהפכה", שוקל את האפשרות להתמודדות בבחירות של שני גנרלים ב"משמרות המהפכה", השניים הם  מוחסן רדא'י  וסעיד מוחמד  בנוסף  ליו"ר הפרלמנט מוחמד באקר קאליבאף.

סוכנות הידיעות "תסנים" השייכת ל"משמרות המהפכה" דיווחה אמש כי ייתכן שברוויז פתאח, המקורב ללשכתו של המנהיג העליון עלי ח'מינאי, יתמודד בבחירות לנשיאות וגם המועמד השמרני מהרדאד בזרבאש שר הפיתוח המקורב ל"משמרות המהפכה".

גם המחנה הרפורמיסטי מתכוון להציג מועמדים להשתתפות בבחירות לנשיאות, המועמד הבולט ביותר הינו חבר הפרלמנט מסעוד בזשכיאן.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי