איראן מעבירה מסר כי לא תשנה את מדיניותה האזורית והבינלאומית

המנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי מנסה להעביר מסר לעולם כי מותו של הנשיא אברהים ראיסי לא ישנה את מדיניות איראן האזורית והבינלאומית. גורמי מודיעין במערב חוששים כי הוואקום המנהיגותי שנוצר יחזק עוד יותר את כוחם של "משמרות המהפכה" שידחפו את ההנהגה להחליט על ייצור נשק גרעיני.

איראן עושה מאמצים לשדר לבנות בריתה ולשלוחות שלה במזרח התיכון מסרים כי היא לא תשנה את מדיניותה האזורית והבינלאומית בעקבות מותו של הנשיא אברהים ראיסי.

המנהיג העליון עלי ח'מינאי הורה למנות מייד את מוחמד מוח'בר, סגן הנשיא הראשון, לתפקיד הנשיא הזמני במקום אברהים ראיסי , כמתחייב על פי החוקה, והבחירות לנשיאות נקבעו לתאריך ה-28 בחודש הבא.

ח'מינאי מנסה לשדר כי המצב הפנימי באיראן יציב, אבל על פי גורמים אופוזיציה איראנים, המהלך הזה מעיד על הלחץ הרב שבו נמצא המשטר שחושש מפני התחדשות הפגנות המחאה באיראן נגד השלטון.

נאצר כנעאני, דובר משרד החוץ האיראני,אמר בסוף השבוע כי "איראן לא תעצור את ההתנהלות האזורית והבינלאומית שלה",כך דיווחה סוכנות הידיעות הרשמית "מהר".

שלטונות איראן גם פועלים להזים את השמועות כי הנשיא אברהים ראיסי נהרג כתוצאה מהתנקשות בחייו, מטכ"ל צבא  איראן פירסם הודעה כי התרסקות מסוקו של הנשיא אברהים ראיסי אירעה כתוצאה ממזג האוויר הקשה וכי המסוק התפוצץ לאחר שהתנגש בצלע ההר.

מוחמד רצ'אאי, בכיר ב"משמרות המהפכה" , אמר בסוף השבוע כי "הדרך של הנשיא אברהים ראיסי תימשך" וכי "איראן תתגבר על המשבר".

איראן הודיעה על 5 ימי אבל על מותו של אברהים ראיסי ומייד בתום האבל האיץ הנשיא הזמני מוחמד מוח'בר את תהליך הבחירות לנשיאות.

הגנרלים חוסין סלאמי ומפקד כוח "קודס"  אסמעיל קאא'ני ב"משמרות המהפכה" האיראניים, שבוחשים מאחורי הקלעים ביחד עם המנהיג העליון עלי' ח'מינאי, ניצלו את תקופת האבל כדי להיפגש עם נציגים של כל ארגוני הטרור העויינים את ישראל במסגרת מה שמכונה "ציר ההתנגדות".

בפגישה השתתפו נציגים של חזבאללה, חמאס, הג'יהאד האסלאמי, המורדים החות'ים והמליציות הפרו איראניות בעיראק.

הפגישה עסקה במצב ברצועת עזה כתוצאה מהמלחמה הנמשכת ובתפקידו של ציר ההתנגדות.

נשיא סוריה בשאר אסד וחסן נצראללה, מנהיג חזבאללה לא הגיעו להלוויתו של אברהים ראיסי מסיבות אישיות אך שלחו נציגים אחרים במקומם.

גורמים בחמאס מסרו כי מפקדי "משמרות המהפכה" הבטיחו לנציגי ארגוני הטרור הפלסטינים כי יעשו הכל כדי למנוע את נפילת שלטון חמאס ברצועת עזה וכי עליהם להתבסס במקומות שבהם הם נמצאים.

הגרעין האיראני

 

עם זאת, גורמי מודיעין במערב חוששים כי בעקבות מותו של נשיא איראן אברהים ראיסי גוברים הסיכויים  לכך שאיראן תקבל החלטה עוד במהלך 2024 לייצר נשק גרעיני, את ההחלטה על כך אמור לקבל המנהיג העליון עלי ח'מינאי.

למרות שעל פי ההערכה במערב, לאיראן יש כמות אורניום מעושר מספיקה לייצור שתי פצצות גרעין, עד כה לא נפלה ההחלטה.

החשש במערב הוא שמותו של אברהים ראיסי יחזק דווקא את הכוחות הקיצוניים באיראן והם ידחפו את המנהיג העליון לקבל החלטה על ייצור נשק גרעיני.

מאז העימות הצבאי האחרון בין ישראל לאיראן במחצית חודש אפריל, גורמי המודיעין מאתרים שינוי בשיח של איראן.

כמאל ח'ראזי, יועצו הבכיר של המנהיג העליון עלי ח'מינאי אמר ב-9 במאי כי" איראן לא קיבלה החלטה על ייצור פצצה גרעינית, אבל, "אם תהייה סכנה קיומית על איראן לא תהייה ברירה אלא לשנות את ההתנגדות הצבאית שלה".

חבר פרלמנט לשעבר באיראן אמר כי "איראן יכולה לייצר כמות של אורנים מעושר לצורך פצצת גרעין בתוך שבוע אחד".

המנהיג עלי ח'מינאי עצמו אמר כי "ההתקפות הישראליות על מתקני הגרעין האיראניים יגררו לחשיבה מחדש בכל הקשור לגרעין האיראני".

על פי גורמים איראניים, מותו של הנשיא אברהים ראיסי יצר וואקום באיראן שאותו ממלאים "משמרות המהפכה"  אשר דוחפים את המנהיג העליון עלי ח'מינאי להקצנה וייתכן שהוא יילך בהחלט על המהלך הזה ויודיע כי פניה של אריאן משתנים וכי היא החליטה  לייצר נשק גרעיני.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי