איראן רוצה להגיע להבנות עם ממשל ביידן בעניין הסכם הגרעין לפני הבחירות

וושינגטון וטהראן מנסות להגיע להבנות ביניהן על הסכם הגרעין ולהימנע מהסלמה ביחסים ביניהן לפני הבחירות לנשיאות באיראן בסוף החודש הבא ולקראת הבחירות לנשיאות בארה"ב בחודש נובמבר הקרוב.

גורמים איראניים מסרו כי המנהיג העליון עלי ח'מינאי מינה כבר בתחילת חודש אפריל את יועצו האישי עלי שמח'אני לפקח על השיחות העקיפות עם ממשל ביידן בנושא הסכם הגרעין.

דובר משרד החוץ האיראני נאצר כנעאני סירב להגיב על הדברים האלה.

שמח'אני פיקח על המשא ומתן הזה בתקופת הנשיא הקודם חסן רוחאני בזמן שהיה מזכ"ל המועצה העליונה לביטחון לאומי במשך  10 שנים.

איראן ממשיכה את המשא ומתן העקיף עם ארה"ב כדי להביא להסרת הסנקציות, כמה ימים אחרי ה-14 באפריל הוטלו עליה סנקציות חדשות על ידי ארה"ב ומעצמות המערב אחרי שתקפה את ישראל ביותר מ-300 טילים בליסטיים וכטב"מים.

חזרתו של  עלי שמח'אני לפקח על שיחות הגרעין,  במקום הגנרל עלי אכבר אחדמיאן מ"משמרות המהפכה", מעידה על עומק האכזבה של המנהיג העליון  ח'מינאי מאופן ניהול השיחות עם ממשל ביידן.

עלי ח'ימנאי נחוש כנראה להתקדם בנושא לפני מועד הבחירות לנשיאות בארצות הברית בחודש נובמבר , הוא חושש שהנושא לא יוכרע עד אז והנשיא החדש, ייתכן דונלנד טראמפ, הוא שיטפל בנושא הזה במידת הצורך.

באיראן מעריכים כי סיבה נוספת להדלפת שמו של עלי שמח'אני מעידה על כוונתו להשתתף במרוץ על תפקיד הנשיא החדש בשבועות הקרובים.

יש כבר גורמים איראנים שרוצים לחבל בסיכוייו לזכות בבחירות,מחמוד ווהאזי,ראש הלשכה של נשיא איראן לשעבר חסן רוחאני האשים אתמול את עלי שמח'אני כי הוא הכשיל את המאמצים להחיות את הסכם הגרעין בזמן תקופת כהונתו כנשיא של חסן רוחאני.

במחצית החודש שעבר נפגשו נציגים אמריקנים ונציגים איראניים במסקט בירת עומאן למשא מתן על הסכם הגרעין ונושאים אזוריים אחרים, אולם לא השיגו פריצת דרך בנושא הסכם הגרעין.

הדו"ח האחרון של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מראה כי איראן ממשיכה להעשיר אורניום לרמה המספיקה לייצור נשק גרעיני בעוד המחלוקות בינה לבין הסוכנות נמשכות.

בדו"ח ששלח רפאל גרוסי מנכ"ל הסוכנות לנציגי 35 המדינות החברות  במועצת הנגידים של הסוכנות לקראת פגישתם ב-3 ביוני בוינה נכתב כי איראן הגדילה בחודשים האחרונים את כמות העשרת האורניום שברשותה ולמעשה האיצה את פרויקט הגרעין.

גרוסי חידש את הקריאה לאיראן להמשיך את הדיאלוג בדרג הבכיר בנושאים הטכניים שבהם הוחל בחודש שעבר.

בשבוע שעבר הודיע גרוסי על השעיית השיחות בין הסוכנות לאיראן כדי לפתור את המחלוקות ביניהן, אבל מותו בתאונת מסוק של נשיא איראן אברהים ראיסי שיבש את לוחות הזמנים.

נכון לתאריך ה-11 במאי השנה,בידי איראן כמות של אורניום מועשר ברמה של 60 אחוזים המוערכת ב142.1 ק"ג ונרשמה עליה של כ-20 ק"ג בייצור האורניום בשלושת החודשים האחרונים.

איראן היא כבר מדינת סף גרעינית והיא מאיצה בחשאי את העשרת האורניום לרמה צבאית.

גם לממשל ביידן יש אינטרס להגיע בהקדם להבנות עם איראן בנושא הסכם הגרעין ולא להתעמת עמה.

על פי פירסום בעיתון "וול סטריט ג'ורנל" השבוע, ממשל ביידן הפעיל לחץ על מדינות אירופה להימנע מתוכניות להעניש את איראן בגלל התקדמותה המואצת בתוכניתה הגרעינית, הממשל רוצה להימנע מהסלמת היחסים עם איראן לפני הבחירות לנשיאות בחודש נובמבר הקרוב.

בריטנה וצרפת יוזמות צעדים נגד איראן במפגש בשבוע הבא של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, אך ממשל ביידן הבהיר כי ארה"ב לא תצביע איתן והוא מתנגד להסלמה נגד איראן בעניין הזה.

ממשל ביידן גם רוצה ביציבות השלטון האיראני לקראת הבחירות לנשיאות שם ב-28 ביוני.

מדינות אירופה שוקלות כעת להכניס את "משמרות המהפכה" האיראניים לרשימת ארגוני הטרור וייתכן שגם ייזמו הטלת סנקציות חדשות על איראן בנושא פרוייקט הטילים הבליסטיים.

ממשל ביידן מנסה לדחות כל עימות עם איראן לפני תום הבחירות לנשיאות באיראן בסוף החודש הבא והבחירות בארה"ב בחודש נובמבר הקרוב.

הממשל האמריקני ממשיך להפגין רפיסות כלפי איראן משיקולים פוליטיים פנימיים בארה"ב, דבר שפוגע בהרתעה העולמית כלפי איראן.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי