ח'מינאי רוצה שהנשיא הבא של איראן יהיה שמרן וצייתן למנהיג העליון

הבחירות לנשיאות באיראן יתקיימו בעוד כחודש ימים והמשטר חושש מהתפרצות הפגנות קשות של הדור הצעיר. המנהיג העליון עלי ח'מינאי מחפש מועמד מתאים מהמחנה השמרני שיהיה צייתן ולא יאתגר את מדיניותו.

הבחירות לנשיאות באיראן יתקיימו ב-28 בחודש הבא בהתאם לחוקה של הרפובליקה האסלאמית, בינתיים ממלא את התפקיד כנשיא זמני מוחמד מוח'בר שהיה סגנו הראשון של הנשיא אברהים ראיסי.

חרושת השמועות על זהותו האפשרית של הנשיא הבא נמשכת, המנהיג העליון עלי ח'מינאי בוחן מאחורי הקלעים שורה של מועמדים וגם "משמרות המהפכה" בוחשים בקלחת, חשוב להם מאוד שהנשיא הבא יהיה מישהו מהמחנה השמרני שמקורב אליהם וישמור על האינטרסים שלהם, כפי שעשה הנשיא אברהים ראיסי שנהרג בתאונת מסוק.

המנהיג העליון עלי ח'מינאי הוא עדיין בעל הבית וזה שקובע את סדר היום של איראן, החל מתחום הביטחון ויחסי החוץ ועד הכלכלה ופרויקט הגרעין, הוא הגיע כבר לגיל 85 אך עדיין מתפקד לאחר 40 שנות שלטון, הדור הצעיר רוצה מאוד להחליפו ולראות שינוי רציני במשטר ופתיחות ללא דיקטטורה וקנאות דתית, קצה נפשו בשלטון כוהני הדת הקיצוניים.

אך שנראה שזה לא יקרה בקרוב, גם הנשיא החדש, שזהותו עדיין תלויה בתוצאות הבחירות לא יצליח להביא לשום שינוי במשטר האיראני.

סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" המקורבת ל"משמרות המהפכה" מדווחת כי המנהיג העליון עלי ח'מינאי תומך בשלושה מועמדים אפשריים לתפקיד הנשיא החדש, כולם מהמחנה השמרני.

  • ברפיז פתאח-קצין לשעבר ב"משמרות המהפכה", מנהל קרן כספית גדולה של המנהיג העליון.
  • מהרזאד בזארבש-שר התחבורה הנוכחי
  • עלי רזא זכאני-ראש עירית טהראן שהיה מקורב לנשיא אברהים ראיסי.

עלי ח'מינאי עושה הכל כדי שהבחירות לנשיאות יתקיימו בהקדם ללא זעזועים מיותרים, הוא חושש מגל הפגנות לפני הבחירות, במהלכן, וגם לאחריהן, הוא רוצה העברה שקטה של מטה השלטון מאברהים ראיסי שנהרג בתאונת המסוק לנשיא הבא.

מתחת לפני השטח יש הר געש שמאיים להתפרץ, הדור הצעיר דורש שינוי אך ספק רב אם זה יקרה, המנהיג העליון ו"משמרות המהפכה" נחושים להדק היטב את המכסה על ציר הלחץ שמאיים להתפוצץ.

מי שמאשר את רשימת המועמדים הרשאים להתמודד בבחירות לנשיאות היא "המועצה לשמירת החוקה", בסמכותה לפסול כל מועמד ולצמצם את רשימת המועמדים באופן שישרת את רצון המנהיג העליון משם זה כבר תלוי בהחלטת העם האיראני עבור מי להצביע.

בבחירות הקודמות המועצה הזו פסלה מאות מועמדים שרצו לרוץ בבחירות לתפקיד הנשיא.

איראן ניצבת שוב בצומת דרכים שלא היה מתוכנן, אלא נכפה עליה עקב מותו הבלתי צפוי של הנשיא אברהים ראיסי.

ההערכה באיראן היא שמי שייבחר לתפקיד הנשיא יהיה אדם מהמחנה השמרני שלא יאתגר את מנהיגותו של המנהיג העליון, על פי גורמים איראניים, לפני מותו של הנשיא אברהים ראיסי היה נתק גדול  בינו  לבין המנהיג העליון עלי ח'מינאי על רקע המדיניות הכלכלית הכושלת, עלי ח'ימנאי רוצה בנשיא חדש שיקבל את העובדה שהוא מקור הסמכות באיראן  לכל דבר, לא רק הסמכות הדתית, ויציית לכל הוראותיו ללא עוררין.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי