הבחירות לנשיאות באיראן -משחק מכור מראש

נשיא איראן לשעבר, מחמוד אחמדי נג'אד, הציע את מועמדותו פעם נוספת לבחירות לנשיאות באיראן שיתקיימו בסוף החודש. האופוזיציה באיראן טוענת כי הבחירות הן משחק מכור מראש לבחירת מריונטה של המנהיג העליון עלי ח'מינאי.

בחירות לנשיאות באיראן יתקיימו ב-28 בחודש, המנהיג העליון עלי ח'מינאי רוצה להחזיר כמה שיותר מהר את תחושת היציבות ברפובליקה האסלאמית לאחר מותו של הנשיא אברהים ראיסי בתאונת המסוק ביחד עם שר החוץ חוסיין אמיר עבד אללהאיאן.

למנהיג העליון עלי ח'מינאי יש מנגנון שלטוני שהוקם על פי החוקה שבאמצעותו הוא יכול לפסול מועמדים לנשיאות שאינו רוצה בהם, מדובר ב"מועצה לשמירה על החוקה" שהיא זו שצריכה לאשר את המועמדים לנשיאות, בבחירות הקודמות היא פסלה מאות מועמדים בתואנות שונות.

עד  כה נרשמו 80 מועמדים שרוצים להתמודד על תפקיד הנשיא.

שני המועמדים שבולטים ושמושכים את תשומת הלב התקשורתית  המקומית והבינלאומית הינם נשיא איראן לשעבר מחמוד אחמדי נג'אד ויו"ר הפרלמנט הנוכחי מוחמד באקר קאליבאף.

ההערכה במערכת הפוליטית האיראנית היא כי "המועצה לשמירת החוקה" תפסול את מועמדותו של מחמוד אחמדי נג'אד, מכיוון שהוא שימש כבר בתפקיד הנשיא ובגלל שהמנהיג העליון עלי ח'מינאי איננו מעוניין בו מכיוון שהוא סבור שהוא נכשל בתפקידו כנשיא.

מחמוד אחמדי נג'אד יודע זאת אבל הוא רוצה לאתגר את האליטה השלטת ולהראות כי הבחירות הן בעצם משחק מכור ואינן דמוקרטיות כפי שטוען המנהיג העליון.

"המועצה לשמירת החוקה" אמורה לפרסם את החלטתה ב-12 בחודש ואז יתחילו המועמדים שאושרו על ידה בתעמולת הבחירות.

ההערכה היא שהקרב על תפקיד הנשיא יתמקד בין שלושה מועמדים עיקריים.

א.סעיד ג'לילי-מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי.

ב.עלי לאריג'אני-יו"ר הפרלמנט לשעבר.

ג.מוחמד באקר קאליבאף-יו"ר הפרלמנט הנוכחי.

שלושתם משתייכים למחנה השמרני אך עלי לאריג'אני נחשב להכי מתון מביניהם.

לא ברורה עדיין מידת ההשתפות הצפויה בבחירות ואם תומכי המחנה הרפורמיסטי מתכוונים להחרים אותן, הם ממתינים לראות את הרשימה הסופית של המתמודדים.

בשורה התחתונה, המשחק עדיין פתוח אבל  לא צפויה בחירה של נשיא שתשפיע באופן מהותי על המשטר הדתי, הדיקטטורי והקיצוני של איראן, בסופו של דבר כל נשיא חדש יהיה מריונטה של המנהיג העליון ח'מינאי.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי