סערה במערכת הבחירות באיראן

גורמים בממשלה האיראנית ניסו להשפיע על חברי "המועצה לשמירה על החוקה" לאשר את מועמדות שר התרבות בבחירות לנשיאות.

איראן סוערת בעקבת מהלך של כמה משרי הממשלה הנוכחית אשר שלחו איגרת סודית לחברי "המועצה לשמירת החוקה" שבוחנת בימים אלה 80 מועמדים לבחירות לנשיאות שיתקיימו ב-28 בחודש.

באיגרת הם מבקשים מחברי המועצה לאשר את מועמדותו של שר התרבות מוחמד מהדי אסמאעילי לבחירות לנשיאות.

"המועצה לשמירת החוקה", היא הגוף המוסמך על פי החוקה של הרפובליקה האסלאמית לפסול או לאשר מועמדים לנשיאות, בבחירות הקודמות היא פסלה מאות מועמדים שרצו לרוץ לתפקיד הנשיא.

צילום של האיגרת הזו הודלף ופורסם בהרחבה ברשתות החברתיות באיראן ועורר זעם רב.

לאחר שממשלת איראן הודיעה כי היא לא  מתכוונת להגיש מועמד שיחליף את הנשיא אברהים ראיסי שנהרג בתאונת מסוק, הגישו עוד שני שרים מהממשלה את מועמדתם לבחירות לנשיאות: שר הפיתוח והדרכים מהרדאד בזרבאש ושר העבודה והרווחה צולת מרתדאווי.

באיגרת ששלחו השרים ל"מועצה לשמירת החוקה" הם הדגישו כי לשר מוחמד מהדי אסמעילי "יש את החכמה הדרושה לנהל את הממשלה הבאה בדיוק כפי שעשה זאת הנשיא אברהים ראיסי ולכן הוא ראוי להיבחר כנשיא הבא."

באיראן הופצו שמועות כי האיגרת נשלחה בעקבות לחץ שהפעילו השר אסמעילי ומוחסין מנצורי, סגן הנשיא לעניינים מנהליים, על שרי הממשלה.

הממשלה ניסתה להכחיש את דבר האיגרת אך סוכנות הידיעות הרשמית הביעה זעם רב על ההדלפה ואמרה האיגרת היא עדות חוקית על הכשירות של אחד המועמדים בבחירות אך "פירסום האיגרת הוא לא חוקי ומחייב טיפול משפטי".

בכירים איראניים אומרים כי תתקיים חקירה כיצד הודלפה האיגרת הזו לרשתות החברתיות וינקטו צעדים משפטיים נגד האחראים לכך.

הטלוויזיה האיראנית פירסמה הודעה של אחמד ג'נתי, ראש "המועצה לשמירה על החוקה" שבה נאמר"אף אחד אינו יכול ללחוץ עלינו ואין עלינו שום לחצים".

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי