איראן לא תאפשר לנשיא ביידן את מימוש חזונו החדש במזה"ת

איראן כבר הכשילה בעבר, באמצעות חמאס, את השגת הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה והיא תעשה זאת שוב באמצעות כוח צבאי. הנשיא ביידן שוגה באשליות, הלחץ שלו על ישראל לעצור את המלחמה בעזה הוא טעות, בכל מקרה הסכם נורמליזציה עם סעודיה איננו רלבנטי בגלל התנאי שלה להסכמה ישראלית להקמת מדינה פלסטינית.

 איראן עוקבת באדיקות אחרי ההתפתחויות במלחמה של ציר ההתנגדות בראשותה נגד ישראל, היא אמנם מנהלת במקביל מגעים חשאיים עם ממשל ביידן כדי להימנע ממלחמה אזורית במזרח התיכון, מכיוון שזה אינטרס משותף שלה ושל הנשיא האמריקני, אבל, היא לא תאפשר לממשל ביידן לפגוע בהגמוניה האזורית שלה.

היא מודאגת מאוד מהיוזמה האמריקנית לחזון חדש והקמת ציר מתון בראשות סעודיה וישראל שיאזן את ציר ההתנגדות בראשותה.

אמנם היוזמה הזו של הנשיא ביידן נובעת בעיקרה מצרכים פוליטיים, להביא הישג מדיני כלשהו לקראת הבחירות לנשיאות בחודש נובמבר הקרוב שיחפה על המדיניות הכושלת שלו במזרח התיכון, אבל בכל זאת ההנהגה האיראנית מודאגת והיא תעשה הכל כדי להכשיל את תוכניתו  החדשה של הנשיא ביידן.

איראן כבר עשתה זאת לפני פרוץ המלחמה כשהייתה אז סבירות גבוהה שישראל תחתום על הסכם נורמליזציה עם סעודיה, זאת הייתה אחת הסיבות של התקפת הפתע של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר.

ההתקפה הצליחה ומנעה לפי שעה את חתימת ההסכם הזה.

איראן רואה בדרך הטרור והשימוש בכוח הצבאי, שהיא מעדיפה לקרוא לה דרך "ההתנגדות", את הדרך היעילה ביותר לטרפד את התוכניות של ארה"ב וישראל במזרח התיכון.

המנהיג העליון עלי ח'מינאי אמר לנשיא סוריה בשאר אסד שביקר בשבוע שעבר בטהראן כי "אלמלא ההתנגדות, ישראל הייתה מזמן משתלטת על כל המזרח התיכון ומערב אסיה."

מוחמד מוח'בר, הנשיא הזמני של איראן, אמר למשלחת של פלגי ההתנגדות שבאה לטהראן לנחם על מותו של נשיא איראן אברהים ראיסי, כי "לולא ההתנגדות האיראנית בסוריה, עיראק ולבנון,האימפריאליסטים והישראלים היו משתלטים על כל האזור."

איראן לא תאפשר לממשל ביידן לממש את חזונו החדש במזרח התיכון ולהקים ציר חדש אנטי איראני ויש בכוחה למנוע זאת, הנשיא ביידן מנהל מדיניות רופסת במזרח התיכון והוא שוגה באשליות.

גם לרוסיה ולסין יש אינטרסים במזרח התיכון והן בצד של איראן בגלל היריבות שלהן עם ארה"ב.

לכן, איראן משפיעה על חמאס לדחות כל הצעה אמריקנית-ישראלית לעסקת חטופים והפסקת אש, היא מוכנה להילחם נגד ישראל עד הפלסטיני האחרון, היא רוצה להרוויח זמן עד הבחירות בנובמבר, הנחת העבודה שלה היא שהנשיא ביידן יפסיד בבחירות ואז יגיע הנשיא דונלד טראמפ שתהייה לו מדיניות אחרת במזרח התיכון ששונה מהמדיניות של הנשיא ביידן.

הנשיא ביידן שוגה באשליות, הלחץ שלו על ישראל לעצור את המלחמה בעזה הוא טעות, הוא צריך לאפשר לישראל לחסל את המוצב הקדמי של איראן ברצועת עזה, דבר יחליש את ציר ההתנגדות במזרח התיכון.

בכל מקרה, הסכם נורמליזציה עם סעודיה איננו רלבנטי בגלל התנאי שלה להסכמה ישראלית להקמת מדינה פלסטינית.

המדיניות של ממשל ביידן במזרח התיכון היא מוטעית במיוחד בכל הקשור לאיראן, היא חלשה ורופסת,לכן, איראן מרשה לעצמה לזלזל בארה"ב ולטרפד כל תוכנית אמריקנית שמאיימת על האינטרסים שלה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי