משא ומתן על עסקת חטופים תחת אש

כוחות גדולים של צה"ל פעלו באזור גבול רצועת עזה עם מצרים והשתלטו על הצד הפלסטיני של מעבר רפיח. קבינט המלחמה אישר את הפעולה. במקביל תשגר ישראל משלחת למצרים להמשך המו"מ על עסקת החטופים, המהלך הצבאי מחזק את ישראל במו"מ מול חמאס.

כוחות גדולים של צה"ל נכנסו הלילה לאזור "ציר פילדלפי" וכבשו את הצד הפלסטיני של מעבר רפיח שנמצא כעת בשליטה מבצעית של צה"ל, דגל ישראל הונף במקום.

מעבר רפיח, שנמצא 3.5 ק"מ מגבול ישראל, נותק על ידי כוחות צה"ל מכביש סלאח א-דין, המכונה גם ציר טאנצ'ר, ציר האורך המרכזי ברצועה.

חטיבת גבעתי שולטת מרכס דהניה על המעבר ועל ציר טאנצ'ר, וכעת כוחות  צה"ל מצבעים סריקות סורק את האזור שממנו שוגרו השבוע פצמ"רים לעבר כוחות צה"ל.

דובר צה"ל מסר כי במהלך הפעולה נהרגו הלילה 20 מחבלים ואותרו עד כה שלושה פירים.

הפירים שאותרו הם כנראה נועדו לצרכי לחימה, ולא לצורך הברחות.

מכונית תופת שהתקדמה לעבר כוחות  צה"ל הושמדה. יחידות מיוחדות מבצעות סריקות באזור, ועד כה אין נפגעים בפעולה. מתחילת הפעולה אמש  ב-21:00 חיל האוויר תקף כ-100 מטרות באזור רפיח.

נראה כי צה"ל בחר בצדק את הצד הפלסטיני של המעבר כיעד בשלב הראשון של הפעולה שלו ברפיח בגלל חשיבותו האסטרטגית כעורק התנועה המרכזי מרצועת עזה למצרים ולהיפך.

על פי גורמים ביטחוניים, מעבר רפיח משמש במשך שנים כציר הברחה של אמצעי לחימה מתקדמים משטח מצרים עבור הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה, בנוסף למנהרות שנמצאות תחת "ציר פילדלפי".

על פי הגורמים האלה,חמאס מבריח נשק גם על פני הקרקע באמצעות תשלום שוחד לפקידים מצרים בכירים במעבר רפיח, מדובר בסכומי כסף גדולים עבור כל משלוח של נשק.

נראה כי קבינט המלחמה החליט על המשך המשא ומתן בקהיר במקביל לפעולה הצבאית על גבול רצועת עזה עם מצרים ותפיסת נכס אסטרטגי חשוב שיהווה מנוף לחץ על חמאס להתקדם לעבר עסקת החטופים.

ראשי מערכת הביטחון, תמכו בישיבת קבינט המלחמה בהחלטה להמשיך כמתוכנן את הפעולה ברפיח.

התוכנית המבצעית של צה"ל היא מדורגת וניתן לעצור אותה בכל רגע שיידרש, אבל כשהיא תיעצר יהיו בידי צה"ל קלפים חזקים יותר במשא ומתן מול חמאס, גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי את המהלך הזה היה צריך לעשות כבר לפני שלושה חודשים.

נראה כי המהלך הצבאי הישראלי איננו עומד בסתירה לבקשות של הנשיא ביידן מראש הממשלה נתניהו, אמש בשיחת הטלפון של הנשיא עם ראש הממשלה ביקש ביידן מנתניהו לא לכבוש את העיר רפיח ולא לעשות מהלך צבאי בלתי הפיך שלא ניתן לשוב ממנו כדי שניתן יהיה לעשות עסקה להחזרת החטופים.

לשכת ראש הממשלה מסרה הודעה שלפיה "קבינט המלחמה החליט פה אחד שישראל ממשיכה בפעולה ברפיח כדי להפעיל לחץ צבאי על החמאס במטרה לקדם את שחרור חטופינו ושאר מטרות המלחמה".

בהודעה נאמר כי "על אף שהצעת החמאס רחוקה מהדרישות ההכרחיות של ישראל, ישראל תשלח משלחת של דרגי עבודה למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם בתנאים שמקובלים על ישראל".

למרות  שיש מרחק גדול מאוד עדיין מהסכמה לעסקה ישראל אינה רוצה להצטייר כסרבנית ולכן היא שולחת משלחת ביטחונית לקהיר, את כינוס קבינט המלחמה יזמו הרמטכ"ל הרצי הלוי ושר הביטחון גלנט.

נראה כי ראש ה-CIA  וויליאם ברנס לא יגיע בינתיים לישראל, גורם אמריקני בכיר אמר לסוכנות רויטרס כי ארה"ב מודאגת מהפעולות ברפיח, אך "נראה כי הן לא מהוות מבצע צבאי גדול", הגורם הוסיף כי בכירים נוספים "מתמקדים במניעת מבצע צבאי שכזה באזורים המאוכלסים בצפיפות של רפיח, ולא נראה שהישראלים עושים זאת".

כמה שעות לפני המבצע של צה"ל באזור רפיח הודיע מנהיג חמאס אסמעיל הניה על נכונות ארגונו להסכים להצעה המצרית להפסקת אש ולחילופי שבויים בשלושה שלבים.

גורמים בכירים בישראל טענו כי לא מדובר בהצעה שנידונה בימים האחרונים מול המצרים וכי זהו תרגיל של חמאס.

גורם ביטחוני בכיר אמר כי אם ישראל תקבל את ההצעה תהייה זו תבוסה אסטרטגית לישראל שתהייה הרת אסון ושתשפיע לרעה על מעמדה במזרח התיכון, חמאס יישאר בשלטון ברצועה, ישקם את כוחו הצבאי ויחיא סינוואר ייצא מהמנהרות כמנצח.

כך או כך, הפעולה הצבאית של צה"ל הנמשכת כרגע על גבול רצועת עזה עם מצרים תחזק את העמדות הישראליות בהמשך המשא ומתן עם חמאס על עסקת החטופים ואת ההכנות הצבאיות להשתלטות בהמשך על כל מרחב רפיח.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי