חמאס מגביר את מלחמת ההתשה נגד ישראל

ארגון חמאס קיבל החלטה אסטרטגית להסלים את האלימות בתקופת החגים כדי להפעיל לחץ על ישראל להסיר את המצור מעל הרצועה.

גורמים בחמאס מדגישים כי אינם רוצים בעימות צבאי כולל אלא בהסלמה מבוקרת שתשבור את המבוי הסתום ותחזיר את הפעילות הבינלאומית בעניין רצועת עזה.

מאז שהחלו קמפיין "צעדת השיבה" ב-30 במרץ הקפיד ארגון חמאס לקיים את ההפגנות על הגבול בכל יום שישי כדי להראות שמדובר בקמפיין נחוש מצידו עד להסרת המצור מעל הרצועה.

בתקופת המגעים האינטסיביים בקהיר בין נציגי הפלגים הפלסטינים למודיעין המצרי על הסכם רגיעה עם ישראל בשבועות האחרונים, נענה ארגון חמאס לבקשת מצרים והפחית את רמת האלימות באירועים בגבול עם ישראל, ההפגנות לא פסקו אך שיגור בלוני ועפיפוני התבערה פחת בצורה ניכרת.

אולם, בימים האחרונים שוב מעורר ארגון חמאס את השטח, מאות מפגינים חדרו לצד הפלסטיני של מחסום ארז וחיבלו ברכוש, מספר ההרוגים והפצועים על גדר הגבול שוב החל לעלות מחדש, "מטה השיבה ושבירת המצור" אירגן משט סירות נוסף מחוף עזה שינסה לשבור את המצור הימי וארגון חמאס הודיע על הקמת "מחנה שיבה" חדש, בצפון הרצועה קרוב לחוף הים באזור זיקים, בנוסף ל-5 המחנות הקיימים לאורך גבול הרצועה כדי שיוכל לשגר ממנו מפגינים לעבר ישראל, אולי אפילו כאלה שינסו לחדור לשטח ישראל דרך הים.

המצב בזירה הפלסטינית הסתבך לאחר שמחמוד עבאס הצליח לטרפד את השגת הסכם הרגיעה בין חמאס לישראל שאמור היה להביא להקלת המצור, מצרים אימצה את עמדת יו"ר הרש"פ בנושא הרגיעה והקהילה הבינלאומית לא מגלה רצון מיוחד לפתור את בעיות הרצועה, גם הסיכויים להשיג פיוס פנים פלסטיני שואפים לאפס בעקבות התנאים שהציב יו"ר הרש"פ לקבל שליטה מלאה ברצועה ולפרק את חמאס מהנשק והמנהרות.

במילים אחרות, הכל תקוע וארגון חמאס נקלע למצב קשה מבלי שהצליח לקטוף את הפירות המדיניים של מלחמת ההתשה שהוא מנהל נגד ישראל מזה 5 חודשים.

החלטה אסטרטגית להגביר הלחץ על ישראל

עפ"י גורמים בחמאס, הדרך היחידה שנותרה בפני ארגון חמאס היא  להסלים את המצב הביטחוני ברצועה ואת הלחץ על ישראל כדי לשבור את המבוי הסתום.

המטרה של ארגון חמאס היא לנסות ולהעלות מחדש לסדר היום העולמי והתקשורתי, באמצעות אלימות וטרור, את נושא מצוקותיה של רצועת עזה והצורך בהסרת המצור.

הכוונה של חמאס היא הביא שוב לאזור גדר הגבול עם ישראל עשרות אלפי מפגינים ולחדש את טרור ההצתות באופן אינטנסיבי באמצעות שיגור בלוני ועפיפוני תבערה לעבר עוטף עזה.

חמאס מנסה לנצל את תקופת החגים, שהיא רגישה מבחינתה של ישראל, כדי ליצור שינוי דרמטי במצב.

עיתון "אלחיאת" דיווח ב-9 בפסטמבר כי ארגון חמאס הגיע להסכמה עם ארגוני הגי'האד האסלאמי והחזית העממית כי הדרך המועדפת לשבור את המצור היא בהמשך הלחץ על כל הצדדים ובראשם ישראל כדי להביא להתערבות בינלאומית ואזורית לטפל בבעיותיה של רצועת עזה.

גם עיתון "א-שרק אלאווסט" דיווח ב-9 בספטמבר כי ארגון חמאס פנה לדרך "הסלמה עממית גדולה" באמצעות הגדלת היקף צעדות השיבה בגבול הרצועה וחידוש שיגור עפיפוני התבערה לעבר ישראל במשטרה להחזיר את תשובת הלב למצב הגרוע ברצועה לאחר כישלון שיחות הרגיעה.

בארגון חמאס זועמים על איומיו של מחמוד עבאס להטיל סנקציות נוספות במקרה של עקיפת אש"פ בדיונים על הרגיעה, הנהגת הארגון מאמינה כי ברגע שיוגבר הלחץ בשטח על ישראל יתחילו המתווכים השונים לפעול, כך היה גם בעבר כי ישראל מבינה רק את שפת הכוח.

גורמים בחמאס אומרים כי יום שישי הקרוב יהיה יום מיוחד תחת הכותרת "ההתנגדות היא האופציה שלנו",לדבריהם, צפוי מפגן כוח גדול נגד ישראל בהשתתפות עשרות אלפי מפגינים.

מאהר עובייד, חבר הלשכה המדינית של חמאס קרא ב-9 בספטמבר לפלסטינים "להסלים את צעדות השיבה באופן שיכאיב לאוייב ויבהיר לו כי המצב מסוכן מאוד".

משלחת של חמאס תצא בשבוע הבא לקהיר כדי להתעדכן במאמצי הרגיעה והפיוס שעושה המודיעין המצרי אולם ההערכה היא שלא תושג שום פריצת דרך.

האם חמאס דוחף למלחמה חדשה?

למעשה בפני ארגון חמאס קיימות 2 אופציות כדי לשבור את הקיפאון שנוצר בזירה הפלסטינית שמונע ממנו הישגים ומערער את מעמדו ברצועת עזה מכיוון שהתושבים רוצים לראות תוצאות למאבקם.

א.הסלמה מוגבלת באמצעות הגדלת היקף ופעילות "צעדות השיבה".

ב.הסלמה צבאית באמצעות שיגור רקטות ופצמ"רים לעבר ישראל כדי לשנות את המשוואה הנוכחית.

עפ"י גורמים בחמאס, הנהגת התנועה בחרה באופציה הראשונה כי היא איננה מעוניינת בקריסת המצב הביטחוני ברצועה אלא בהסלמה מבוקרת כשהיא שולטת בגובה הלהבות.

המגמה של חמאס היא להמשיך ולנהל את המו"מ העקיף עם ישראל "תחת אש" וכמנוף לחץ קבוע, בשטח יש מצב של "אין רגיעה ואין מלחמה" לקראת הסלמה כולל חידוש טרור ההצתות.

הדרג המדיני בישראל יצטרך להחליט האם הוא ממשיך במדיניות ההבלגה וההכלה ומאפשר למלחמת ההתשה להימשך עוד זמן רב מכיוון שפריצת דרך איננה נראית באופק.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי