פיוס לפני הסדרה

מצרים מניעה סבב חדש של שיחות בקהיר כשהדגש הוא על השגת פיוס בין פת"ח לחמאס לפני הסכם רגיעה עם ישראל.

הפערים בין שני הצדדים גדולים מאוד והמשך המבוי הסתום עלול להמריץ את חמאס להסלים את הטרור על גבול הרצועה.

בהנהגת חמאס גובר התסכול מכך שהארגון איננו מצליח לקטוף את הפירות המדיניים של קמפיין "צעדת השיבה", מלחמת ההתשה נגד ישראל שהחלה ב-30 במרץ ונמשכת כבר חצי שנה, לא הביאה עד כה שום הישגים לתושבי הרצועה.

הקהילה הבינלאומית כבר התרגלה למצב, אין תחושה של דחיפות לטפל במצב ההומניטארי ברצועה ולהקל את המצור הישראלי מכיוון שארגון חמאס מחזיק היטב את המכסה של סיר הלחץ העזתי,הוא שולט בגובה הלהבות של האלימות על הגבול עם ישראל, הוא איננו מעוניין בעימות צבאי כולל וגם ישראל איננה מעוניינת בו, שני הצדדים מתמודדים עם מלחמת ההתשה בכלים שלהם ומקפידים על כללי המשחק החדשים מבלי להיגרר למלחמה כוללת.

ישראל מכילה את המצב ומתמקדת בסכנה האיראנית מסוריה, היא איננה רוצה לפתוח בשתי חזיתות במקביל.

מי ששינה את כללי המשחק של התיווך המצרי היה יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, הוא הצליח לשכנע את הנשיא א-סיסי כי לפני כל מהלך של הסדרה עם ישראל יש להגיע לפיוס פנים פלסטיני.

מצרים חששה מההשלכות העתידיות של עקיפת אש"פ, הנחשב לנציג היחידי והחוקי של הפלסטינים, והליכה על הסכם רגיעה בין ישראל לחמאס ללא מעורבות הרש"פ והיא הודיעה להנהגת חמאס כי שינתה את סדר הדיונים בקהיר והיא מתמקדת תחילה בהשגת פיוס פנים פלסטיני לפני הדיונים ברגיעה עם ישראל.

מצרים יוזמת עכשיו סבב שיחות חדש בקהיר כשההתמקדות היא בניסיון להשיג פיוס בין פת"ח לחמאס.

ראשונה אמורה להגיע לקהיר משלחת של פת"ח כדי ללבן את ההצעות החדשות של מצרים, תנועת חמאס הודיעה למצרים כי תתעכב מכיוון שהיא זקוקה לעריכת התייעצויות פנימיות, אולם גורמים בחמאס מאשרים כי ברקע הדברים יש בכך איתות למצרים כי הנהגת חמאס זועמת על המודיעין המצרי שאיננו מאפשר לה כבר למעלה משנה לצאת לחו"ל דרך מצרים לפגישות באיראן, טורקיה וקטאר.

מצרים העבירה מסר לחמאס כי היא חוששת שטורקיה וקטאר ינסו לטרפד את הסכם הפיוס וכי היא תאפשר את יציאת ההנהגה החמאסית לחו"ל מייד לאחר חתימת הסכם הפיוס עם תנועת פת"ח.

הבדלי הגישות בין פת"ח לחמאס הם גדולים, חמאס רוצה שותפות שלטונית ולאמץ את מודל חזבאללה בלבנון ואילו פת"ח דורשת סמכויות מלאות לממשלה הפלסטינית שתשלוט ברצועת עזה בכל התחומים, כולל שליטה בנשק ובמנהרות של חמאס.

ברקע הדברים מרחפת חרב דמוקלס מעל ראשו של ארגון חמאס, יו"ר הרש"פ מאיים כי אם לא יקבל ארגון חמאס את דרישותיו הוא יטיל סנקציות חדשות על הרצועה ובראשן הפסקת הסיוע הכספי החודשי לרצועה בסך 96 מיליון דולר,דבר שישתק את פעילות  המוסדות הממשלתיים בתחומי החינוך והבריאות.

ספק רב אם תושג התקדמות בשיחות בקהיר לפני הפגישה הצפויה בין יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לנשיא מצרים א-סיסי.

עיתון "אלחיאת" דיווח ב-17 בספטמבר כי השניים יפגשו בשבוע הבא בניו יורק בשולי דיוני העצרת הכללית של האו"ם שם ידונו בין היתר בנושא הפיוס הפנים פלסטיני.

הצעת הגישור המצרית האחרונה שהוגשה לתנועת פת"ח עסקה בהעברת מנגנון הגביה ברצועה מידי חמאס לממשלה הפלסטינית בראשות ראמי חמדאללה ופתרון סוגיית תשלום המשכורות לפקידים ברצועה שארגון חמאס מינה לאחר השתלטותו על הרצועה ב-2007.

אולם, ההצעה איננה עונה על הדרישות המינימליות של יו"ר הרש"פ אשר אינו מוכן להתפשר ורוצה להיות בעל הבית היחידי ברצועה כפי שהיה עד לשנת 2007.

עפ"י גורמים בחמאס, תנועת "האחים המוסלמים" העולמית, שהינה תנועת האם של חמאס, דורשת מהנהגת חמאס שלא לוותר ולא להיכנע לדרישות מחמוד עבאס.

המדינונת או האמירות האסלאמית שהקימה תנועת חמאס ברצועה נחשבת להישג היסטורי של "האחים המוסלמים" ואין לחמאס שום כוונה לוותר עליו.

לכן, כדאי להנמיך ציפיות, הסכם פיוס פנים פלסטיני איננו נראה באופק וגם לא הסכם הסדרה ארוך טווח בין חמאס לישראל.

המצב שנוצר הוא בעל פוטנציאל נפיצות גבוה ונכון לעכשיו מצרים נכשלה ביוזמת הפיוס וההסדרה, אבל הנשיא א-סיסי לא מוותר והמאמצים ימשכו בשבועות הקרובים כדי ליצור לפחות אופק של תקווה כדי שארגון חמאס לא יסלים את המצב הביטחוני וכדי למנוע ממחמוד עבאס הטלת סנקציות חדשות על הרצועה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי