החרפת המשבר בין הרש"פ לממשל טראמפ

בכירים בפת"ח מותחים ביקורת נוקבת על החלטת יו"ר הרש"פ להגיש תלונה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג נגד ארה"ב על העברת שגרירותה לירושלים.

להערכתם מדובר בהחרפה מיותרת של המשבר בין הרש"פ לממשל טראמפ שרק תגביר את בידודה של הרש"פ ותשחק לידיה של ישראל.

המשבר בין הרש"פ לממשל טראמפ מגיע לשיאים חדשים, ב-29 בספטמבר הודיע בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג כי "פלסטין" הגישה תלונה על העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים.

בתלונה הפלסטינית שהוגשה נאמר כי מהלך העברת השגרירות האמריקנית לירושלים הינו הפרה של הסכם וינה מ-1961 שמחייב לפתוח את השגרירות בשטחה של המדינה המארחת, הרש"פ דורשת מבית המשפט לפרסם צו המורה לארה"ב לפנות את המשלחת הדיפלומטית שלה מירושלים.

כזכור הרש"פ התקבלה ב-2012 לאו"ם כמדינה לא חברה במעמד של משקיפה ועכשיו היא דורשת מבית הדין הפלילי הבינלאומי לכפות החלטה על הממשל האמריקני.

הטענה המשפטית-פוליטית של הפלסטינים היא כי ירושלים,על שני חלקיה המערבי והמזרחי, איננה בירת ישראל עפ"י החלטת העצרת הכללית של האו"ם מספר 181.

"פלסטין" הצטרפה לאמנת וינה באפריל 2014 וחתמה על הפרוטוקול במאי 2018, גם ארה"ב חתומה על האמנה והפרוטוקול והיא מחוייבת לכבד את החלטות בית הדין הבינלאומי  בעניין זה.

כל המהלך הפלסטיני מנוגד להבנות שהיו קיימות בין הרש"פ לממשל האמריקני שהושגו בתקופתו של הנשיא ברק אובאמה.

במסמך הבנות שגובש בין הבית הלבן לבין הנהגת הרש"פ ב-2014 התחייב הממשל האמריקני שלא להפסיק את התמיכה הכלכלית ברש"פ, להשאיר את משרדי אש"פ פתוחים בוושינגטון ולא להעביר את השגרירות האמריקנית לירושלים, הרש"פ מצידה התחייבה שלא להפר את ההסכמים עם ישראל ולא לפנות לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.

למרות שיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מסביר למקורביו כי הנשיא טראמפ הוא שהחל בהפרות ההבנות שהיו לרש"פ עם הממשל וכי התלונה הפלסטינית לבית הדין הפלילי הבינלאומי היא רק תגובה להפרות האמריקניות של ההבנות, יש ביקורת חריפה בקרב בכירים בפת"ח על הפניה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג והחרפת העימות החזיתי עם ארה"ב.

בכירים בפת"ח אומרים בשיחות סגורות כי גם אם העמדה הפלסטינית היא מוצדקת, הרי שהדיונים בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג ימשכו לפחות כמה שנים, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס כבר לא יהיה בתפקידו וסביר להניח כי יורשו בתפקיד ירצה להגיע להבנות עם הממשל האמריקני ולפתוח "דף חדש", לכן, התלונה הזו היא מיותרת לחלוטין מכיוון שהיא מגבילה את מרחב התמרון המדיני של הרש"פ בעוד שלארה"ב יש מרחב תמרון  מדיני נרחב.

החלטה 181 של העצרת הכללית של האו"ם איננה מחייבת ביצועה מכיוון שהיא איננה תחת סעיף 7 (CHAPTER SEVEN) של אמנת האו"ם.

הגורמים הבכירים בפת"ח טוענים כי ההחרמה המוחלטת של ממשל טראמפ ע"י הנהגת הרש"פ, בעקבות ההחלטה להכיר בירושלים כבירת ישראל, הייתה טעות של מחמוד עבאס שהפלסטינים שילמו עליה מחיר מדיני יקר, הם נותרו לבדם בעוד מדינות ערב הסתפקו בגינויים ובאזהרות אך לא נקפו אצבע עבור הפלסטינים, בדיוק כמו מדינות אירופה.

אף מדינה לא מעוניינת להתעמת עם ממשל טראמפ בעבור הפלסטינים ומדינות ערב מסתפקות בתשלום "מס שפתיים" בלבד.

לדברי הגורמים בפת"ח, מחמוד עבאס היה צריך להשאיר פתח להמשך הדיאלוג עם ממשל טראמפ כדי לאפשר לו לבצע תיקונים בעמדתו כלפי מעמדה של ירושלים, במיוחד בכל הקשור לחלק המזרחי שלה.

עכשיו מוסיף מחמוד עבאס "חטא על פשע" ויוצא למלחמה מדינית-משפטית נגד ארה"ב בבית הדין הפלילי הבינלאומי שרק תגביר את בידודם של הפלסטינים, תיתן מוטיבציה לממשל טראמפ להמשיך ולהעניש את הרש"פ ומי שירוויח מכך היא ישראל, לפלסטינים לא יצמח שום רווח מדיני מהמערכה הזו נגד ארה"ב.

לכן,התלונה הפלסטינית לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הינה ספין ו"הפגנת שרירים" מיותרת של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שרוצה לרדת מהבמה הפוליטית באש ובתמרות עשן, כקודמו יאסר ערפאת, ומנסה לייצר לעצמו תדמית של " הלוחם הגדול" בארה"ב ובישראל.

רבים בהנהגת פת"ח יודעים את האמת כי שום תועלת לא תצמח לפלסטינים מהמהלך הזה, הנשיא טראמפ איננו נרתע מעימות עם האו"ם ועם בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג והוא הדגיש בנאומו האחרון בעצרת הכללית של האו"ם את "העצמאות" ו"הריבונות" האמריקנית בפני המוסדות הבינלאומיים.

הנשיא טראמפ שפרש מהסכם הגרעין עם איראן ומארגון אונסק"ו לא מהסס להתעמת עם המוסדות הבינלאומיים והוא נחוש להגן על ישראל ועל עצמאות החלטותיו, לכן ההערכה בקרב צמרת פת"ח היא שברגע שמחמוד עבאס יפרוש מהזירה הפוליטית הפלסטינית יכריזו יורשו או יורשיו על "הפסקת אש" בעימות החזיתי עם ממשל טראמפ ואחד הצעדים הראשונים יהיה משיכת התלונה שהגישה "פלסטין" לבית הדין הפלילי הבינלאומי על העברת השגרירות האמריקנית למערב ירושלים או הקפאתה כדי ליצור אווירה טובה שתאפשר את חידוש הדיאלוג עם הממשל והגעה להבנות חדשות ביחסים בין הממשל לרש"פ.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי