מתיחות בין הרש"פ למצרים

חילופי האשמות קשים בין נשיא מצרי א-סיסי לבין יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס על רקע המשא ומתן המקרטע להשגת פיוס פנימי ורגיעה עם ישראל.

מחמוד עבאס יצא מהעימות מנצח מכיוון שמצרים איננה מעוניינת בניתוק היחסים עמו אלא בהשגת יציבות שתשרת את האינטרסים שלה.

בחודש האחרון גברה המתיחות בין הרש"פ למצרים על רקע ניסיונותיה של מצרים לתווך בין חמאס לישראל להשגת הסכם רגיעה ארוך טווח ומתן עדיפות לנושא הרגיעה על פני נושא הפיוס הפנים פלסטיני ואפשרות חזרת הרש"פ לשלוט באופן מלא ברצועת עזה.

עפ"י גורמים פלסטיניים בכירים, כתוצאה מהמתיחות הזו בוטלה הפגישה המתוכננת בין יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לבין נשיא מצרים א-סיסי שהייתה אמורה להתקיים בשולי דיוני העצרת הכללית של האו"ם.

בשיחת טלפון מתוחה בין הנשיא א-סיסי לבין יו"ר הרש"פ שהתקיימה לפני כחודש דרש הנשיא המצרי מיו"ר הרש"פ לבטל את הסנקציות שהטיל מחמוד עבאס על הרצועה מחשש שהדבר יביא לפיצוץ בגלל המצב ההומניטארי הקשה.

אולם, מוחמד עבאס סירב לסגת בו מההחלטה שקיבל, כשאמר לו הנשיא א-סיסי כי הוא "מסכן בכך את הביטחון הלאומי המצרי" השיב לו מחמוד עבאס כי "מה שמסכן את הביטחון הלאומי המצרי הינו הקמת מדינה של "האחים המוסלמים" ברצועת עזה שאליה שואף ארגון חמאס".

גם העיתון "אלערבי אלג'דיד" דיווח ב-8 באוקטובר מפי גורם מצרי בכיר על איומים הדדים בין יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לבין גורמים מצרים בכירים  בגלל "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

מחמוד עבאס זעם על האופן שבו מנהלת מצרים את המגעים עם חמאס על הסכם רגיעה ארוך טווח עם ישראל מעל לראשו והזהיר כי אם העניינים ימשיכו באופן הזה "תתפרק הרש"פ וכולם ישאו באחריות לכך".

במגעים עם גורמים מצרים בכירים האשים מחמוד עבאס את מצרים ב"ניסיון להפיק תועלת מהבעיה הפלסטינית עבור האינטרסים שלה ולנצל אותה עד לרגע האחרון".

לדברי גורם מצרי בכיר, התגובה המצרית על דבריו של מחמוד עבאס הייתה קשה אולם הוא יצא חצי מנצח בסיבוב הזה של העימות.

מצרים נאלצה בסופו של דבר להשלים עם דרישתו של מחמוד עבאס לעסוק תחילה בהשגת פיוס בין פת"ח לחמאס שתאפשר את החזרה של הרש"פ לשלוט באופן מלא ברצועת עזה  ורק אחר כך לדון בהסכם רגיעה בין חמאס לישראל שאותו תוביל הרש"פ.

המודיעין המצרי ניסה ללכת בדרך הזו אולם נתקל בקשיים רבים מצדה של תנועת חמאס.

לתנועת חמאס אין שום הישג מדיני מאז התחילה את קמפיין "צעדת השיבה" ב-30 במרץ השנה, היא נכשלה בקיום הבטחותיה לציבור העזתי כי תסיר את המצור מעל הרצועה והיא זקוקה בדחיפות להישג שאותו תציג בפני תושבי רצועת עזה.

הישג כזה של הקלה משמעותית במצור היא יכולה להשיג רק מישראל ולכן היא מעוניינת לקדם את הסכם הרגיעה עמה.

בשבוע שעבר זימנו ראשי המודיעין המצרי משלחת של חמאס לקהיר כדי לדון עמה בהצעת גישור חדשה שגיבשו.

עפ"י גורמים פלסטינים בכירים, מדובר בהצעה חדשה שעוסקת בעניין השגת רגיעה עם ישראל מבלי להרגיז את הרש"פ והעומד בראשה.

השיחות עם חמאס הסתיימו אולם לא הושגה פריצת דרך בדיונים.

מחמוד עבאס פתח בשורה של דיונים במוסדות פת"ח ואש"פ, המועצה המרכזית של אש"פ תכונס ב-26 בחודש ברמאללה כדי לדון ביחסים של הרש"פ עם ישראל ועם חמאס נוכח התנאים החדשים שנוצרו.

על הפרק הטלת סנקציות חדשות על רצועת עזה וביטול הסיוע הכספי החודשי שנותנת הרש"פ לממשל חמאס בסך 96 מיליון דולר המאפשר להפעיל את מערכות החינוך והתרבות ברצועה.

מצרים חוששת מאוד מהמהלך הזה שעלול להביא לפיצוץ ברצועה, גם מצרים וישראל חוששות ממנו מכיוון שהוא עלול להביא להתלקחות צבאית שתהייה לה השלכות אזוריות.

מצרים, ישראל ונציג האו"ם מלדאנוב מנסות להניא את מחמוד עבאס מללכת בדרך הזו אולם נראה כי עבאס מתכוון לפחות לקבוע את המנגנונים המעשיים ליישום החלטות הסנקציות החדשות באמצעות הועד הפועל של אש"פ.

עפ"י גורמים בכירים בפת"ח, היחסים בין הרש"פ למצרים מתוחים אך אין מדובר בנתק מוחלט, שני הצדדים זקוקים זה לזה ואינם מעוניינים בפיצוץ השיחות.

נראה כי ההחלטות הסופיות בעניין הפיוס והרגיעה עם ישראל יתקבלו רק בסוף החודש לקראת כינוס המועצה המרכזית של אש"פ, מצרים שומרת על ערוץ פתוח עם הרש"פ למרות שהיא סבורה כי מחמוד עבאס משחק משחק מסוכן שעלול לפוצץ את המצב השברירי בשטח, דבר שאיננו לטובת אף אחד מן הצדדים.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי