עוקפים את הרש"פ ומחמוד עבאס

קורת רוח בצמרת חמאס מתחילת הזרמת סולר תעשייתי לרצועה ממצרים תוך עקיפת הרש"פ והעומד בראשה.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס זועם על המהלך ומקורביו טוענים כי מדובר בתחילת ביצוע תוכנית "עסקת המאה" של טראמפ וכי הוא יפעל לסכלה.

בצמרת ארגון חמאס ישנה קורה רוח מהמהלך האחרון של הכנסת סולר תעשייתי ממצרים עבור תחנת הכוח בעזה לצורך ייצור חשמל, דבר שיאפשר את הגדלת כמות החשמל לתושבי רצועת עזה.

את הסולר מממנת קטאר בהסכמת מצרים, ישראל והאו"ם תוך עקיפת התנגדותה של הרש"פ והעומד בראשה.

סוכנות הידיעות הרשמית של קטאר הודיעה רשמית כי שליט קטאר, השיח' תמים בן חמד, הורה להעביר בדחיפות לרצועת עזה סכום של 130 מיליון דולר כדי להקל על המצב ברצועה, הכסף יועבר באמצעות הקרן הקטארית לפיתוח.

גורמים פלסטינים בכירים טוענים גם כי קטאר העבירה מסר לארגון חמאס כי אין לו מה לחשוש מהאפשרות שיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס יפסיק את הסיוע החודשי הקבוע לרצועה בסך 96 מיליון דולר וכי קטאר תכסה את כל ההוצאות אם יו"ר הרש"פ יבצע את איומו.

בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק אמר ב-11 באוקטובר כי גורמים אזוריים ובינלאומיים הודיעו לחמאס כי המשך התנהלותו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס באופן הזה יביא אותם לדלג מעליו.

גורמים בחמאס אומרים כי מדובר בתחילת שלב חדש שבו קוטף הארגון את פירות קמפיין "צעדת השיבה" שהתחיל לפני 6 חודשים מבלי לשלם שום תמורה מדינית לישראל, ייתכן שהארגון יפחית את עוצמת ההפגנות על גדר הגבול ברצועה ואת כמות בלוני ועפיפוני התבערה אך לא יפסיקם לחלוטין וימשיך להחזיק את האיום הזה מעל ראשה של ישראל.

לדברי הגורמים בחמאס, גם הרש"פ נכשלה בניסיונה לכופף את הנהגת חמאס באמצעות הסנקציות הכלכליות שהיא הטילה עליה.

עיצאם דאעליס, סגן ראש המחלקה המדינית של חמאס, אמר ב-10 באוקטובר כי ההתפרעויות בגדר הגבול ברצועה גורמות להתשה ישראלית ולנכונות לפשרות וכי מצרים וקטאר בגיבוי בינלאומ פועלות להקל את הנמצב ברצועת עזה, גם ללא הסכת הרש"פ, וזאת מחשש לפיצוץ שיכוון לעבר ישראל.

הוא הוסיף כי ישראל מותשת נוכח המשך תהלוכות השיבה והנחישות של העם הפלסטיני לשבור את המצור והיא איננה מעוניינת בעימות צבאי.

זעם ברש"פ

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס זועם על ישראל, מצרים,קטאר ושליח האו"ם ניקולאי מלדאנוב שעקפו אותו וניטרלו למעשה את חלק מהסנקציות שהוא הטיל על רצועת עזה כדי לכופף את הנהגת חמאס להיענות לדרישותיו.

גורמים בפת"ח טוענים כי מחמוד עבאס ימצא את ההזדמנות המתאימה להתנקם בכל מי שעקף אותו וכי הנושא ידון בכינוס המועצה המרכזית של אש"פ ברמאללה ב-26 בחודש.

הגנרל עדנאן דמירי, ראש מערך ההסברה של המערכת הביטחונית הפלסטינית אמר ב-10 באוקטובר כי אם "הסולר הקטארי יאיר את רצועת עזה הרי שאנו בעד,אך הוא יגביר את החשיכה-מבחן הביצוע הוא שקובע".

גורמים בכירים ברש"פ רואים במהלך העוקף את הרש"פ כתחילתו של מהלך ליישם את התוכניות האמריקניות-ישראליות בקשר לרצועת עזה בהתאם ל"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

גורם פלסטיני בכיר אומר כי הבעיה של רצועת עזה הינה בעיה פוליטית ולא הומניטארית, היא חייבת לחזור לשליטתו של אש"פ שהוא הנציג החוקי והבלעדי של הפלסטינים ולקבל עצמאות לאומית ביחד עם הגדה כמדינה פלסטינית אחת.

לאן פני הדברים?

נראה כי ישראל הסכימה למהלך העקיפה של הרש"פ והעומד בראשה כדי להימנע מהסלמה ברצועה והיא קיבלה גם את ברכתו של ממשל טראמפ למהלך.

אין ספק שהמהלך הזה מחליש את מעמדו של יו"ר הרש"פ ומחזק את מעמד ארגון החמאס שישראל, מצרים, קטאר והאו"ם מעדיפות לסגור עסקה עימו למרות התנגדותו של יו"ר הרש"פ.

גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי ישראל עשתה טעות גדולה כשאיפשרה לקטאר דריסת רגל ברצועה, לדבריהם, קטאר הינה מדינה תומכת טרור שמארחת את מפקדות חמאס ו"האחים המוסלמים" בדוחא וכי מדינות ערב בראשות סעודיה ומצרים מחרימות אותה כבר יותר משנה.

 המבחן יהיה כנראה בימים הקרובים, האם  בתמורה להקלות החדשות ארגון חמאס יפחית את רמת האלימות כלפי ישראל, האם הוא יצמצם את כמות ההפגנות על גדר הגבול ואת מספר בלוני ועפיפוני התבערה שהוא משגר לעבר עוטף עזה?

המטרה העיקרית של ארגון חמאס הייתה ונשארה והיא הסרה מוחלטת של המצור המוטל על הרצועה כתנאי לרגיעה וחזרה להסכם הפסקת האש שנחתם ב-2014 בתום מבצע "צוק איתן" עד אז אמור להימשך קמפיין "צעדת השיבה".

ימים יגידו.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי