האם השב"כ ילכוד את הרוצח מברקן?

אשרף נעאלווה, המחבל הרוצח מברקן, מציב אתגר בפני גורמי הביטחון של ישראל בעוד ארגון חמאס משווק אותו כ"גיבור לאומי".

השב"כ הישראלי במרוץ נגד הזמן, ללכוד את המחבל לפני שיבצע פיגועים נוספים.

יותר מחודש ימים מנהלים השב"כ וצה"ל מצוד נרחב  אחרי המחבל אשרף נעאלווה מהכפר שוויכה ליד טול כרם אשר ביצע את פיגוע הרצח באזור התעשיה ברקן ורצח ביריות את קים לבנגרוד יחזקאל  ואת זיו חג'בי ז"ל.

בתחילה העריכו גורמי הביטחון של ישראל כי מדובר ב"זאב בודד" שתכנן מראש ובקפידה את הפיגוע, אך ככל שחולף הזמן משתנה ההערכה ולא מן הנמנע שהוא השתייך לחוליית טרור שחבריה נתנו לו את כלי הנשק לביצוע הפיגוע, סייעו לו להימלט והם שמספקים לו מזון ובגדים במקום שהוא מסתתר בו.

החיפושים של השב"כ וצה"ל מתמקדים באזור טול כרם, זהו אזור מגוריו של המחבל שאותו הוא מכיר היטב ושיש לו בו קשרים משפחתיים וחברתיים עם אנשים שיכולים לעזור לו להסתתר.

ארגון חמאס הפך את אשרף נעאלווה לגיבור החדש של הפלסטינים אשר מצליח לגבור על המודיעין הישראלי ולהסתתר בשטח תקופה ממושכת מבלי להיתפס.

הארגון הפיץ סרטון ברשתות החברתיות השם ללעג את המאמצים של המודיעין הישראלי ללכוד את אשרף נעאלווה וח'ליל אלחיה, בכיר חמאס ברצועה, קרא לציבור הפלסטיני בגדה להגיש לו את כל העזרה הדרושה כדי שלא יתפס ע"י גורמי הביטחון של ישראל.

לא ברור אם אשרף נאעלווה הוא פעיל של חמאס, אך הארגון כבר אימץ אותו לחיקו, בחמאס משווים אותו למחבל אחמד ג'ראר שהיה חבר בחוליית המחבלים שרצחה את הרב רזיאל שבח ז"ל ליד חוות גלעד.

גם אחמד ג'ראר הצליח להימלט במשך כחודש ימים מידי כוחות הביטחון של ישראל אך בסופו של דבר הוא חוסל באזור ג'נין בינואר השנה לאחר מאמץ מודיעיני ממושך.

אשרף נאעלווה הפך להיות המבוקש מספר אחת בשטחי הגדה, הוא מסתובב עם נשק ובשב"כ הישראלי חוששים שהוא יהפוך מודל לחיקוי שממנו יצאו "פיגועי השראה", לכן יש מאמץ גדול מסביב לשעון כדי ללכוד אותו.

קשה מאוד להיות היום מבוקש ע"י גורמי הביטחון של ישראל בשטחי הגדה, בהשוואה לשנות ה-90 ותחילת האינתיפאדה השניה שבה התפתחה תופעת המבוקשות ובשטחי הגדה היו מאות מבוקשים שחיו במסתור בשטח ושביצעו פיגועים נגד ישראל.

בשטח פועלים גם מנגנוני הביטחון של הרש"פ שיש להם שיתוף פעולה ביטחוני הדוק מאוד עם השב"כ הישראלי  והם מסייעים לו בסיכול פיגועים ולכידת מבוקשים.

לכן, אשרף נעאלווה מסתתר כנראה הרחק ממקומות ישוב פלסטינים גדולים, בזכות הרשתות החברתיות פרצופו מוכר היטב לכל ילד בגדה וניתן לזהותו בנקל.

עפ"י גורמים ביטחוניים,הקשיים לאתר את המחבל אשרף נעאלווה נובעים מהעובדה שהוא  איננו משתמש במכשיר טלפון סלולארי.

המכשיר הסלולארי האישי נחשב אצל המחבלים כמכשיר מסוכן מאוד שעלול להסגירם, להביא לגילוי מקומות המסתור שלהם ע"י השב"כ הישראלי ואף לגרום למותם.

החשש וההתרחקות ממכשירים סלולארים החלה לחלחל לתודעת פעילי הטרור בשנת 1996 לאחר שהשב"כ הישראלי חיסל את מהנדס החמאס יחיא עייאש באמצעות מכשיר סלולארי ממולכד במקום מסתורו ברצועת עזה.

גורמים בתנועת פת"ח בגדה מעריכים כי אשרף נעאלווה איננו משתייך לשום ארגון פלסטיני ולכן קשה ללכוד אותו, לטענתם אם היה משתייך לארגון כלשהו היו מנגנוני הביטחון של הרש"פ מגיעים אליו מזמן.

השב"כ הישראלי עצר כמה מבני משפחתו הקרובה של נעאלווה כדי לבדוק האם ידעו מראש על תכנון הפיגוע, האם סיייעו לו והאם הם יודעים היכן הוא מסתתר, עד כה אין פריצת דרך בחקירה, בני משפחה אחרים טוענים כי המעצר נועד להפעיל עליו לחץ להסגיר את עצמו.

צה"ל תלה כרזות במקומות שונים בצפון הגדה הקוראים לאשרף נעאלווה להסגיר את עצמו, ככל שחולף הזמן מסתבר כי אין לו שום כוונה כזו.

המקרה של אשרף נעאלווה חושף פרצה ביכולות המודיעיניות של ישראל בגדה, גורמי הביטחון לא ידעו מראש על כוונתו לבצע פיגוע והם מתקשים במשך יותר מחודש ימים להגיע אל מקום מסתורו.

נאעלווה הכין מראש את הפיגוע ואת דרכי ההימלטות ממנו, הוא חדר בעורמה למתחם מאובטח עם הנשק ביצע את הרצח והצליח להימלט כשהנשק עדיין ברשותו, צה"ל פרס מחסומים וסיורים על הצירים ממקום הפיגוע אך נראה כי הוא נמלט למקום הסתתרות שהכין מראש.

כנראה שאת הקשר עם מי שמסייע לו להסתתר הוא מבצע באמצעות שליחים שהוא סומך עליהם.

ניסיון העבר מעיד על כך שבסופו של דבר מצליח השב"כ הישראלי להגיע אל כל המבוקשים המסתתרים בשטח, זו רק שאלה של זמן, אבל צריך לזכור שמדובר במחבל מסוכן המצוייד בנשק ושעלול לבצע פיגועים נוספים, לכן  צריך להגביר את המאמץ המודיעיני והמבצעי כדי לשלוף אותו ממקום מסתורו חי או מת.

לכידתו תסייע בהגברת ההרתעה הישראלית בתחומי הגדה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי